Cum a pierdut Primăria Capitalei 84 de milioane de lei, adică 10% din valoarea contractului pentru achiziția celor 100 de tramvaie de la Astra Arad

tramvai astra arad imperio

Primăria Capitalei a pierdut 84 de milioane de lei, adică 10% din valoarea totală a contractului pentru achiziția de tramvaie noi de la Astra Arad, după ce Autoritatea pentru Achiziții Publice a aplicat PMB o corecție financiară la contractul de 840 de milioane de lei.

Corecția financiară a fost aplicată prin Serviciul de Verificare a Achizițiilor Publice pe 21 decembrie 2021, la o jumătate de an de la semnarea contractului cu producătorul arădean, pentru neconformități în organizarea și derularea licitației precum modificarea cerințelor fără publicarea unei erate sau specificații restrictive în caietul de sarcini, potrivit unui răspuns al Primăriei Municipiului București, la solicitarea Economedia.

„Valoarea totală a contractului pentru achiziția celor 100 de tramvaie este 840.882.207 lei fără TVA. Prin Nota de neconformitate nr. SVAP 121799/21.12.2021, a fost aplicată o corecție financiară de 10% din valoarea contractului de furnizare tramvaie nr. 66/11.05.2021. Motivele aplicării corecției financiare menționate în Nota de Neconformitate sunt:

– modificarea cerințelor din anunțul de participare fără publicarea unei erate;
– specificații restrictive în cadrul caietului de sarcini (mai exact, demonstrarea de către operatorii economici a experienței de a fi livrat un tramvai care să aibă toate omologările de conformitate bazate pe standardele in vigoare)”, a transmis PMB.

Pentru cele 100 de tramvaie noi cu o lungime de 36 de metri care vor circula pe liniile, 1, 10, 21, 25, 32, 40, 41 și 55, Comisia Europeană și Ministerul Dezvoltării acordă o finanțare europeană nerambursabilă de 750 de milioane de lei prin Programul Operațional Regional (POR), a mai transmis PMB. Parcul activ de tramvaie STB este de 275 de unități, din care 22 sunt vagoane TATRA, cu o vechime de aproximativ o jumătate de secol.

Licitație „cu dedicație” pentru turcii de la Durmazlar

Licitația pentru achiziția celor 100 de tramvaie noi a fost lansată în timpul administrației Firea, în noiembrie 2018, iar după un an turcii de la Durmazlar au fost declarați câștigători, deși nu aveau omologare europeană. ANAP a sesizat nereguli în procedura de achiziție, CNSC a dispus ca PMB să reevalueze ofertele după ce Astra a făcut contestație, iar Curtea de Apel București a dat dreptate producătorului de la Arad.

Primul tramvai nou va veni la București la 1 iunie, spunea pe 28 martie, într-o vizită la Arad, Primarul General Nicușor Dan.

„Bucureştiul are nevoie de transport public, pentru a convinge oamenii să circule cu transportul public şi nu cu maşina proprietate personală, este nevoie de investiţii în zona de transport public. Bucureştiul după ’90 nu a produs decât în uzina proprie 17 tramvaie, tot restul de tramvaie pe care le avem, aproximativ 300, sunt de dinainte de 1990. Cu acest lot de 100 de tramvaie, cu 100 de autobuze si contractul de troleibuze pe care o să le scoatem în achiziţie publică, reînnoim flota”, afirma Nicușor Dan.

Totodată, șeful STB, Adrian Criț, a precizat că primele 20 de tramvaie produse la Arad vor intra în circulație pe linia 41, una dintre cele mai importante din București, cu aproximativ 50.000 de călători/zi, potrivit estimărilor PMB. Decizia introducere a tramvaielor noi pe linia 41 și nu pe linia 1 ar putea avea legătură și cu ritmul destul de lent al lucrărilor de modernizare care se desfășoară pe bulevardul Vasile Milea unde termenul de finalizare, luna mai, va fi cel mai probabil depășit.

„De anul acesta, în București încep să vină 100 de tramvaie noi. Prototipul, probabil că îl vom avea la sfârșit de mai, început de iunie. Este vorba despre contractul pentru 100 de tramvaie noi, iar primele 20 de tramvaie vor circula pe linia 41. Graficul de livrare prevede câte patru/lună. Asta înseamnă că, până la sfârșitul anului este posibil să le avem pe toate cele 20 pe linia 41…Nu aș zice că tramvaiele vechi, de 50 de ani sunt chiar epave, dar nu ar mai trebui utilizate, în primul rând pentru confortul cetățeanului. Nu asigură accesibilitate pentru persoane cu dizabilități și nu asigură accesul rapid, se aglomerează și la coborâre, în plus consumă multă energie. Tramvaiele noi consumă cu 40 % mai puțin față de cele vechi pe care le vom casa. Acum sunt 300 de tramvaie în parcul activ”, a spus Criț.

Tot în mandatul Gabrielei Firea a fost lansată licitația și pentru 40 de tramvaie de 18 metri lungime, „un cartof fierbinte” pentru PMB/STB care nu are fondurile necesare și nici nu dorește să cumpere tramvaie produse pe o licență din Rusia, după cum Economedia a arătat aici.

Tramvai Astra Arad / Sursa Foto: Facebook/ Gheorghe Falca

Comentarii

  1. Apreciez ca inca mai sint voci in media din Romania care expun cleptocratia si incompetenta birocratilor de la guvernare, la orice nivel. Felicitari pt articol.

    PS: “după ce, Autoritatea”, e o problema acolo :).

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *