Compania Națională de Investiții Eutiere (CNIR) susține că noul traseu al Autostrăzii A13 Brașov – Bacău a fost ales pentru a evita rezervațiile naturale și din cauza restricțiilor din zona poligonului Carfil unde se efectuează teste pirotehnice.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

- articolul continuă mai jos -

La solicitarea Companiei Naționale de Investiții Rutiere, Consiliul Județean Bacău a emis Certificatul de Urbanism, documentație pentru amplasamentul Autostrăzii A13 pe teritoriul județului Bacău (municipiul Onești și comunele Oituz, Bârsănești, Bogdănești, Târgu Trotuș, Pârgărești, Gura Văii, Helegiu și Orbeni).

Reamintim că, luna trecută, cererea pentru emiterea Certificatelor de Urbanism a fost depusă la Consiliile Județene Brașov, Covasna și Bacău.

Analize Economedia

calcule buget
investiții, creșteri, acțiuni, bursă, taur, bull
cresteri, dividende, bursa, piata de capital
Dubai proprietati imobiliare
România-Ungaria steaguri
un programator lucreaza la un laptop
adrian-dragos-paval-dedeman
economie calcule
somer calculator
burse, piete, multipli
bani, lei, economie, finante, deficit, inflatie
armata romana, capu midia, romania, nato, militari, soldati, antrenament, exercitiu militar, himars, rachete, sisteme de aparare aeriana
auto, masina chinezeasca
om robot industria automotive
transport
studenti, universitate, academie, absolventi
Piața de curierat, România, Cargus, Sameday, Fan Courier, Profit net, Cifră de afaceri, Pachet
Fermier cu legume
linie asamblare Dacia
Imagine apa piscină
Job, căutare de job, șomeri, tineri șomeri
Knauf Insulation, fabrica vata minerala sticla
George-Simion-Nicusor-Dan (1)
Steaguri Romania si UE
bani, lei, finante, bancnote, euro, 5 lei
bec iluminat, becuri
piata auto, uniunea europeana, romania
recesiune
sua dolari drapel ajutor steag flag us bani karolina-grabowska-4386425
Piata 9 restaurant

CNIR susține că, în privința noului traseu al A13 în județele Brașov și Covasna, au fost avute în vedere următoarele:

  • evitarea Rezervațiilor Naturale unde construcțiile sunt interzise conform OUG 57/2007 (ilustrația alăturată);
  • devierea traseului cu aprox. 12 kilometri ca urmare a constrângerilor/restricțiilor din zona poligonului CARFIL, în zona UAT Hărman (jud. Brașov) unde se efectuează teste pirotehnice.
  • identificarea celor mai bune soluții pentru a nu afecta construcțiile existente;
  • asigurarea conectivității cu rețeaua rutieră existentă, cu alte proiecte de infrastructură rutieră în derulare/implementare, precum și cu viitoare investiții locale.
traseu Autostrada A13 Brașov – Bacău
Sursa foto: CNIR

CNIR susține că o variantă de traseu unanim agreată devine imposibilă, însă A13 este un obiectiv de infrastructură de interes național.

În acest sens instituția reamintește dispozițiile Art. 10 din OUG 57/2019, conform căruia: „Autoritățile și instituțiile administrației publice, precum și personalul din cadrul acestora au obligația de a urmări satisfacerea interesului public înaintea celui individual sau de grup. Interesul public național este prioritar față de interesul public local”.

Astfel, din aceste dispoziții rezultă că atunci când se analizează interesul public local și interesul public național, acesta din urmă primează, aspect susținut și în cadrul Hotărârii Civile nr. 877 / 2022 pe care a emis-o Curtea de Apel Pitești, transmite CNIR.

Investigațiile geotehnice care se realizează în cadrul Studiului de Fezabilitate continuă în zona județului Bacău. Prestatorul a efectuat 14.250 metri liniar de foraj geotehnic, reprezentând 45% din totalul estimat.

CNIR mai susține că prestatorul este mobilizat cu o singură instalație de foraj din cele trei programate, cu toate că, în oferta depusă și-a asumat șapte instalații pentru realizarea investigațiilor geotehnice.

Amintim că Asociația Construim România susținea recent că modificarea de traseu cu 18 kilometri pentru Autostrada A13 Brașov–Bacău, prezentată luna trecută de CNIR, va crește costurile acesteia cu circa jumătate de miliard de euro. În schimb, ONG-ul a propus o variantă de traseu care reduce semnificativ lungimea totală în comparație cu modificările adus de CNIR.

Asociația Construim România consideră că că această variantă ridică probleme semnificative care necesită reanalizare.

“La costurile actuale de 20–30 milioane €/km, cei 18 km suplimentari reprezintă un impact financiar considerabil, apropiat de jumătate de miliard de euro. În completarea acestei estimări, menționăm și alte efecte relevante:
• un tunel de 600 m într-o zonă protejată presupune o durată de execuție mai mare;
• costuri suplimentare de întreținere pentru cei 18 km adiționali;
• consum crescut de combustibil și uzură suplimentară a vehiculelor, cu impact direct asupra emisiilor – la un trafic de aproximativ 20.000 de vehicule/zi, acest efect se poate traduce în circa 36 milioane €/an doar în cheltuieli cu combustibilul, la prețurile actuale;
• un timp de parcurs mărit cu aproximativ 10 minute per vehicul, ceea ce însumează peste 1.200.000 de ore anual, cu impact economic semnificativ asupra operatorilor de transport. Precizăm că atât reglementările naționale, cât și cele europene prevăd selectarea variantei de traseu cu cea mai ridicată eficiență economică, atât în etapa de construcție, cât și în perioada de exploatare.”
De asemenea, Asociația Construim România a elaborat o propunere alternativă de traseu care respectă constrângerile generate de obiectivele existente în zonă și reduce semnificativ lungimea totală în comparație cu varianta analizată de CNIR.
varianta traseu a13

Propunerea are în vedere:
• scurtarea distanței totale dintre Brașov și Bacău;
• reducerea costurilor de execuție și operare, precum și utilizarea eficientă a fondurilor publice;
• integrarea optimă în rețeaua TEN-T;
• menținerea unui echilibru între siguranță, eficiență și impact asupra mediului.
“În locul ocolului semnificativ spre sud, recomandăm o deviere de amplitudine mai redusă spre nord: autostrada ar urma să fie paralelă cu DN13 între Hălchiu și Bod, să ocolească Bodul prin nord, apoi să continue spre est, pe lângă Ariușd, până la Dobolii de Jos. Deși între Ariușd și Dobolii de Jos se observă o zonă mai înaltă, parte a Munților Baraolt, analiza topografică indică faptul că reliefurile respective sunt colinare, cu o diferență de nivel de aproximativ 80–90 m față de platoul înconjurător. Această urcare și coborâre pot fi realizate cu o declivitate de circa 3%, fără a fi necesară construirea unui tunel.”, mai spun reprezentanții Asociației.
modificare a13
Sursa foto: Facebook/ Construim Romania

Autostrada A13 Sibiu – Brașov – Bacău

Lungime: 300 km (estimat).

Stadiu execuție, potrivit 130km.roîn exploatare (0%); în execuție (23%); planificat (77%).

Autostrada A13 este o autostradă propusă pe Sibiu – Făgăraș, iar mai departe Făgăraș – Brașov – Bacău.

Tronson Stadiu Deschidere
I.Sibiu – Fagaras In executie 2027
II.Restul traseului Planificata

I. Sibiu – Făgăraș

Stadiu: În execuție

Lungime: 68,04 km

Termen de deschidere: 2027

Această secțiune este împărțită în patru loturi, astfel:

Lot 1 Boița (A1) – Avrig/Mârșa (DJ105G), 14,25 km. Constructor desemnat în septembrie 2023: MAKYOL INSAAT SANAYI TURIZM VE TICARET, preț: 1,90 miliarde lei (fără TVA), durată proiectare: 12 luni, durată execuție: 36 luni. Contract semnat în noiembrie 2023. Termen de deschidere: 2027.

Lot 2 Avrig/Mârșa – Arpașu de Jos, 19,92 km. Constructor desemnat în octombrie 2023: MAKYOL INSAAT SANAYI TURIZM VE TICARET A.S., preț: 1,54 miliarde lei (fără TVA), durată proiectare: 12 luni, durată execuție: 36 luni. Contract semnat în noiembrie 2023. Termen de deschidere: 2027.

Lot 3 Arpașu de Jos – Sâmbăta de Sus, 17,61 km. Constructor desemnat în iunie 2023: MAKYOL INSAAT SANAYI TURIZM VE TICARET A.S., preț: 1,77 miliarde lei (fără TVA), durată proiectare: 12 luni, durată execuție: 36 luni. Contract semnat în august 2023. Termen de deschidere: 2027.