Traficul aerian din Europa se apropie de nivelul de dinaintea pandemiei și nu se mai confruntă cu haosul de vara trecută/ Prețurile au crescut și sunt puține șanse să scadă, cred analiștii

Puncte cheie

  • Traficul de pasageri în aeroporturile din Europa este în prezent cu 7,6% mai mic decât nivelurile de dinaintea pandemiei
  • Tarifele aeriene europene au crescut cu 36% în luna mai față de anul precedent, în timp ce inflația din zona euro a fost de 6,1% în aceeași perioadă
  • Creșterea prețurilor biletelor îi va ajuta  probabil pe transportatorii low-cost, cum ar fi Wizz Air și Ryanair
avion aviatie IATA Sursa foto: Twitter/@IATA

Anul acesta, călătoriile cu avionul spre și în interiorul Europei nu se mai confruntă cu problemele înregistrate în timpul haosului din vara anului trecut, însă prețurile mai mari ale biletelor nu dau semne că se vor schimba prea curând, scrie CNBC.

Vara trecută, industria aviatică s-a luptat să își intensifice operațiunile după închiderile bruște – și concedierile ulterioare – declanșate de blocajele Covid 19. O serie de companii aeriene europene au limitat vânzările de bilete, au anulat zboruri și au ajustat orarele, în timp ce aeroporturile au impus plafoane pentru traficul de pasageri.

Dar circumstanțele unice ale haosului de anul trecut în materie de călătorii sunt “în mare parte în urmă”, potrivit Consiliului Internațional al Aeroporturilor (ACI).

Aeroportul Heathrow, cel mai mare aeroport din Europa în funcție de volumul de pasageri, a declarat că este “bine pregătit să deservească cererea în perioada de vârf a verii” din acest an. În timp ce Aeroportul Gatwick, al doilea ca mărime din Marea Britanie, a precizat pentru CNBC prin e-mail că “nu anticipează aceleași probleme cu care s-au confruntat aeroporturile vara trecută”.

“Aeroporturile au făcut eforturi extraordinare în acest an pentru a coordona și planifica toate operațiunile numeroase și diferite prezente pe un aeroport – pentru a face … tot ce pot pentru a minimiza orice întrerupere pentru pasageri”, a declarat organizația ACI a autorităților aeroportuare pentru CNBC prin e-mail.

Traficul de pasageri în aeroporturile din Europa este în prezent cu 7,6% mai mic decât nivelurile de dinaintea pandemiei, potrivit datelor organizației, deși cinci piețe europene – Turcia, Cipru, Bosnia-Herțegovina, Grecia și Albania – și-au revenit complet la cifrele de trafic din 2019.

Organizația de siguranță a navigației aeriene Eurocontrol a declarat pentru CNBC că se pregătește pentru niveluri ridicate de trafic în această vară, menționând că zborurile zilnice prin spațiul aerian european au ajuns acum la cel mai ridicat nivel de la începutul pandemiei.

Cu toate acestea, destinațiile populare “sunt întotdeauna susceptibile la perturbări neprevăzute”, a adăugat aceasta, inclusiv din cauza vremii și a acțiunilor sindicale, care pot avea un impact asupra gestionării fluxului de trafic aerian.

Cererea de călătorii aeriene pare să sfideze presiunile inflaționiste, cu 16,2% mai mulți pasageri în luna mai față de anul precedent, potrivit ACI. Acest lucru se întâmplă în ciuda faptului că prețurile zborurilor au crescut vertiginos, cu mult peste rata inflației în Europa.

Tarifele aeriene europene au crescut cu 36% în luna mai față de anul precedent, potrivit datelor ACI, în timp ce inflația din zona euro a fost de 6,1% în aceeași perioadă.

“Cred că tarifele trebuie să fie permanent mai mari decât au fost în 2019”, a declarat luni Alexander Irving, analist european de transport la AB Bernstein, pentru CNBC.

“Companiile aeriene vor trebui să plătească mai mult pentru emisiile de dioxid de carbon… plus elementul inflației”, a spus el, adăugând că piloții, personalul de cabină și personalul de la sol au cerut salarii mai mari.

“Totul va ajunge în cele din urmă în tarif”.

Creșterea prețurilor biletelor îi va ajuta  probabil pe transportatorii low-cost, cum ar fi Wizz Air și Ryanair, a spus Irving, deoarece clienții sunt încă dornici să călătorească și ar putea alege servicii mai eficiente din punct de vedere al costurilor.

Șeful Ryanair, Michael O’Leary, a declarat anul trecut că era zborului de 10 euro s-a încheiat, într-un interviu acordat programului “Today” de la BBC Radio 4.

“Credem că 40 de euro trebuie să urce spre poate 50 de euro în următorii cinci ani. Astfel, tariful mediu de 35 de lire sterline în Marea Britanie va crește la poate 42 sau 43 de lire sterline”, a declarat el în august 2022.