Ministrul Finanțelor, despre decontul de TVA, criticat de mediul de afaceri: Punem ordine în sistemul fiscal, va reduce gap-ul de TVA

Marcel Bolos, ministrul Finantelor Sursa foto: Ilona Andrei / G4Media

Ministrul Finanţelor Marcel Boloş a explicat că măsura decontului precompletat de TVA este necesară, fiind un instrument de reducere a gap-ului de TVA și că acesta va „pune ordine în sistemul fiscal”. El a adăugat că, potrivit calculelor de la nivelul UE, sunt 35 miliarde lei care nu sunt încassate din TVA, sumă care ar putea fi virată la bugetul de stat.

„Este principalul nostru instrument de reducere a gap-ului de TVA. Suntem, potrivit calculelor care s-au făcut la nivelul UE, la un nivel fără precedent în ceea ce priveşte gap-ul de TVA. Calculele arată că 35 miliarde de lei anual nu se încasează din Taxa pe Valoare Adăugată care ar putea să fie virată bugetului de stat, iar în acest context sub ceea ce înseamnă monitorizarea din punct de vedere al măsurilor de evaziune fiscală din partea Comisiei Europene trebuie să adoptăm măsuri încât banii care se cuvin statului român să fie încasaţi, acest tip de impozit fiind neutru pentru contribuabili şi nu afectează costurile de operaţionalizare, de funcţionare ale acestora”, a explicat Marcel Boloş, chestionat despre faptul că şi economiştii şi antreprenorii se întreabă de ce este nevoie de acest e-TVA când aveam deja o declaraţie depusă şi e-Factura care îi ajută pe cei de la ANAF să aibă toate datele, marţi la Digi 24.

El a mai spus că nu va fi deloc complicată procedura „„pentru că decontul pe care noi îl precompletăm şi îl trimitem până în data de 20 în spaţiul privat virtual are, pe lângă sumele completate în decont, şi raportul, respectiv toate informaţiile de unde rezultă sumele care se regăsesc în decontul precompletat”.

„Cu alte cuvinte, dacă în modulul e-FACTURA s-au introdus datele corect şi ai 100 de lei introdus în modul, trebuie ca în decont să ai aceeaşi sută de lei. Deci cei care au completat cu seriozitate şi au ţinut la acurateţea informaţiilor şi datelor din modul e-FACTURA în decontul de TVA nu ar trebui să aibă surprinză. Deci foarte important, toate aceste rapoarte care sunt aferente sumelor înscrise în decontul de TVA precompletat însoţesc decontul de TVA. Deci un simplu click se văd sumele unde avem înregistrat în modulul e-Factura, respectiv în decontul de TVA, sumele la care noi facem referire”, a mai punctat Boloş.

„Mai mult, acele diferenţe de TVA şi notele justificative intră în vigoare la trei luni de la publicarea în Monitorul Oficial, aşa încât Ministerul de Finanţe are timpul suficient să vadă dacă aceste diferenţe între noi şi contribuabili sunt justificate, să vedem ce tipuri de măsuri se pot lua în intervalul acesta de trei luni”, a continuat ministrul de Finanţe.

„Deci înţelegerea aceasta a mecanismului şi a timpului pe care l-am lăsat, de trei luni de zile pentru Ministerul de Finanţe ca să poată să vadă cum evoluează diferenţele între decontul de TVA precompletat şi ceea ce contribuabilii înregistraţi în evidenţe este suficient, după cum am procedat şi la modulul e-Factura. Sigur nu e convenabil acum pentru să zicem experţii din domeniu ca să deruleze această activitate, dar până la urmă discutăm de interesul statului român de a îşi încasa cel mai important impozit pe consum pe care îl are de încasat la bugetul de stat din care finanţăm şcoli, spitale, drepturile de asistenţă socială şi toate cheltuielile publice ale statului român”, a precizat Marcel Boloş.

El a făcut apel la responsabilitate în aplicarea acestui mecanism important.

„Angajamentul Guvernului și al coaliției de guvernare a fost să lupte pentru combaterea evaziunii fiscale și să respecte contribuabilii care își plătesc lună de lună dările la bugetul de stat. Noi cu aceste măsuri nu facem decât să punem ordine în ceea ce privește sistemul fiscal, în ceea ce privește combaterea evaziunii fiscale și să avem o relație de reciprocitate completă cu contribuabilul”, a spus el.

Boloș a precizat că acum statul va folosi informațiile stocate prin e-Factura pentru a completa decontul de TVA.

„e-Factura, țineți minte cât a fost de criticat. Am avut o perioadă de grație și am ajustat modulul astfel încât acum este piatra de temelie pentru digitalizarea sistemului fiscal din România. Am fost criticați că nu folosim informațiile din bazele de date. Astăzi decontul precompletat folosește aceste informații care de-a lungul titpului au fost stocate în bazele noastre de date. Și RO e-TVA va avea perioada de grație de 3 luni și vom vedea ce măsuri de ajustare sunt necesare. Trebuie să intrăm într-o normalitate în ce privește încasarea sumelor la bugetul de stat. Este o măsură de digitalizare bună pe termen lung”, a spus el.

Prima simulare pentru modulul RO e-TVA la nivelul Ministerului Finanțelor va avea loc la data de 3 august, iar prima dată de trimitere de decont va fi data de 20 august, a precizat Boloș.

„Până pe 20 august va fi prima dată de trimitere de decont. Lucrăm la acel modul din luna martie, împreună cu experții desemnați din partea organizațiilor patronale. Am lucrat demult la acest modul care acum funcționează, este finalizat, facem ultimele testări pentru sistemul informati și pentru testele de mententanță. Prima simulare care se va derula la nivelul Ministerului Finanțelor va fi pe data de 3 august când vom avea prima simulare integral făcută.
Până atunci, prin ceea ce înseamnă atât tutorialele, cât și materialele pe care le pregătim pentru explicarea acestui tip de măsură, toate acestea se pregătesc la nivelul Ministerului de Finanțe, astfel încât procesul să fie cât mai bine înțeles”, a conchis Boloș.

Context. Guvernul a aprobat, săptămâna trecută, fără consultare publică prealabilă, două Ordonanțe de Urgență (OUG), respectiv OUG 69 și OUG 70 din data de 21.06.2024.

OUG 69 vizează introducerea e-Factura în tranzacțiile B2C către clienți persoane neimpozabile (inclusiv persoane fizice), opțional de la 1 iulie 2024 și obligatoriu de la 1 ianuarie 2025.

OUG 70 vizează introducerea decontului precompletat de TVA de la 1 august 2024.

Guvernul a adoptat în ședința de vineri o ordonanță de urgență prin care introduce decontul precompletat e-TVA, de la data de 1 august 2024. Firmele vor primi de la ANAF acest decont precompletat cu date și informații conținute în sistemele informatice ale Ministerului Finanțelor. Ele trebuie să verifice datele și informațiile precompletate și să stabilească dacă sunt în concordanță cu operațiunile impozabile realizate și starea de fapt fiscală. Ulterior, firmele vor fi obligate să transmită acest document în fiecare lună, până la data de 20 a lunii, prin Spațiul Privat Virtual. Scopul acestei măsuri este de combatere a fraudei prin prevenirea situațiilor de completare eronată a decontului.

ANAF va verifica diferențele între ce a găsit Fiscul și ce a completat contribuabilul. În cazul în care sunt diferențe între cele două situații de minimum 20% în cotă procentuală și o valoare absolută de minimum 1.000 lei, atunci ANAF va trimite o notificare contribuabilului și acesta trebuie să răspundă cu notă justificativă. (Detalii, AICI)

Mediul de afaceri, contabilii și economiștii au criticat măsura spunând că nu va duce la reducerea gap-ului de TVA, ci doar va crește sarcina administrativă și cheltuielile cu personalul contabil ale companiilor.

Corpul Experților Contabili și Constabililor Autorizați din România (CECCAR) a afirmat că „acest circ birocratic” se vrea a fi soluția pentru a umple vistieria statului, dar asfixiază antreprenorii, profesioniștii contabili și inovația. CECCAR a solicitat abrogarea ordonanțelor de urgență privind unele măsuri fiscale publicate vineri, 21 iunie, precum și inițierea unui dialog real și constructiv (Detalii, AICI)

Organizația Femeilor Antreprenor din cadrul UGIR (OFA UGIR) a avertizat că, din cauza noului decont de TVA precompletat, evazioniștii vor avea timp să își acopere urmele. Conform organizației, companiile vor trebui să aloce resurse suplimentare pentru conformarea cu noile cerințe și astfel vor crește costurile operaționale și se va reduce competitivitatea pe piață. Iar sistemul va dubla raportările, deoarece datele necesare sunt deja furnizate prin declarația 394, astfel birocrația crește fără a aduce beneficii suplimentare în combaterea evaziunii fiscale, conform patronatului. (Detalii, AICI)

România domină clasamentul neîncasării de TVA la nivelul Uniunii Europene de peste 20 de ani. Deficitul de încasare a TVA (VAT Gap) înregistrat în statele membre UE este un indicator calculat de Comisia Europeană ca diferenţa dintre veniturile din TVA preconizate a fi încasate şi cele efectiv încasate la bugetele statelor. România continuă să fie campioană incontestabilă la pierderile din TVA, cu 9 miliarde de euro în 2021.

Sursa: Comisia Europeană

Potrivit unei analize a PwC, dacă raportăm această sumă la deficitul bugetar al ţării din acelaşi an, de 80 miliarde de lei, observăm că jumătate din acesta ar fi putut fi teoretic acoperit dacă TVA ar fi fost colectată la nivelul la care reuşesc Olanda sau Finlanda. România a fost urmată de urmată de Malta (25,7%), Grecia (17,8%) şi Lituania (14,5%). Cele mai reduse deficite au fost înregistrate în Ţările de Jos (minus 0,2%), Finlanda (0,4%), Spania (0,8%), Estonia (1,4%) şi Slovenia (2%). Bulgaria și-a ratat ținta cu doar 4,9%, adică în bugetul său nu au ajuns 347 de milioane de euro.

Sursa foto: Ilona Andrei / G4Media

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *