În România, deși Cartea Electronică de Identitate (CEI) există de doi ani, băncile și instituțiile statului nu dispun încă de cititoare care să o recunoască, creând blocaje absurde pentru cetățeni. Un investitor care a încercat să cumpere titluri de stat în programul Fidelis prin intermediul unei bănci s-a confruntat cu birocrație și refuzuri doar pentru că a folosit CEI, fiind nevoit să parcurgă proceduri suplimentare și să suporte comisioane nedorite.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

- articolul continuă mai jos -

„La BRD, nu ai voie să investești în Fidelis dacă ai Carte Electronică de Identitate

Am economisit niște euro și mi-a trecut prin cap că ar fi o idee bună să investesc în programul Fidelis. Sunt titluri de stat, cu risc mic, o dobândă decentă, fără costuri și impozit. Părea ceva simplu.

Am aflat apoi că „fără costuri” e doar reclama. Pentru a investi trebuie cont la unul din cei patru membri ai sindicatului intermediarilor (trei bănci și un broker deținut de o bancă). Asta înseamnă niște comisioane, deci costuri. Nu mari, dar mă enervează mica ciupeală a unor „băieți deștepți”.

Am încercat cu brokerul (BT Capital Partners). De la bancă, mi-au zis că să completez ceva formular online și mă contactează dânșii. Am completat, nimic. Pentru că trecea timpul și se încheia perioada de subscriere, m-am dus la un sediu BRD, că era aproape de casă.

Am aflat că îmi trebuie cont la bancă. Am făcut pe loc. Cu ocazia asta am constatat că nu e suficientă Cartea Electronică de Identitate (CEI) pentru a mă identifica, pentru că BRD nu știe să le citească. De doi ani de când există așa ceva, nu a reușit să investească în cititoare de carduri de câțiva euro bucata.

Noroc că aveam și un document de la MAI pentru atestarea domiciliului. Acest document e digital, cu semnătură electronică. L-am dat prin email către doamna de la BRD, care l-a printat și pus la dosar. Asta era miercuri.

Pasul următor, să transfer banii de investit din contul meu de la altă bancă. Apoi să mă întorc, personal, să devin investitor, că doar așa se poate. Mi-am făcut programare pentru vineri.

Vineri dimineața, m-am prezentat la programare, aceeași doamnă ca prima dată. Am aflat că urmează să capăt și un cont de investitor, altul decât cel de client al băncii. Pentru asta, trebuie să mai completăm niște documente, online (?!). Bine, să facem și asta.

I-am dat doamnei CEI și s-a blocat. Păi nu merge sistemul online dacă am CEI, pentru că „ăștia de la piața de capital nu deschid conturi” (?!). Nu a existat nicio altă opțiune, pur si simplu nu se poate, și doar pentru că statul român mi-a dat CEI, nu cartea de identitate simplă.

Culmea tupeului, doamna de la BRD mi-a spus senin că dacă vreau să îmi iau banii înapoi și să închid contul, mai trebuie să plătesc și niște comisioane. Nu mari, dar cum ziceam, mă irită „mica ciupeală”. Am refuzat. După o discuție cu șefa de filială, mi s-a făcut marea favoare că vor cere acordul directorului regional să îmi restituie banii, în contul de unde veniseră, fără comision. Acum aștept să văd rezultatul.

Între timp, am reclamat și eu BRD pe la diverse instituții publice. Sunt curios dacă vreuna îmi dă dreptate. Și mi-am scris frustrarea aici, măcar să-i fac de râs.

Edit – era să uit. Ca să-i fac de râs, e bun tag-ul. BRD Groupe Societe Generale – bună ziua, sunteți o rușine”, a povestit Ovidiu Voicu, director executiv al Centrului pentru Inovare Publică, pe profilul său de Facebook.

Experiența lui Ovidiu Voicu nu este un caz singular. Mulți clienți se confruntă cu aceleași probleme legate de lipsa de digitalizare și infrastructură tehnologică adecvată în sistemul bancar românesc. De la refuzul de a recunoaște Cartea Electronică de Identitate în procedurile online, până la aplicații web rudimentare și proceduri birocratice care impun prezența fizică, numeroase bănci și instituții publice încă nu sunt pregătite să gestioneze eficient noile tehnologii, afectând astfel accesul și confortul utilizatorilor.

„Bine ai venit în lumea mea, aceeași problemă o am eu cu Permisul meu de ședere permanent în România. Stai liniștit, nici la Protecția Consumatorului și alte instituții publice nu vei putea să-ți faci contul cu noul card de identitate deoarece folosesc același furnizor care identifică documentele și singurul document identificabil online este buletinul clasic.

Eu, din păcate, sunt sclavul BRD pe viață datorită creditului pe care îl am cu ei și pot doar să-ți confirm că este o bancă de 2 lei. Nu poți face nimic legat de investiții online și, dacă reușești în final să ai un cont și vrei să vinzi ceva, trebuie să te duci fizic într-o locație BRD ca să poți, de exemplu, să vinzi niște acțiuni. Cine a gândit sistemul este un geniu al digitalizării.

Dacă vrei să ai și tu mai multe conturi de economii, cum se poate în alte bănci, la ei nu le poți da un alias ca să îți amintești și tu ce reprezintă și, cu toate că au IBAN, nu poți transfera bani direct din ele către alte conturi care nu sunt ale tale. Totul trebuie să treacă prin contul curent.

În plus, au o grămadă de lucruri care la alte bănci le poți face normal online și la care, la ei, ești încă în anii ’90 și te duci să completezi un teanc de formulare. Cum spuneai și tu, pentru bănci semnătura digitală este ca și cum nu ar exista. Când îi anunț că este legală și că nu o pot refuza, ei îmi spun că infrastructura tehnică nu le permite să lucreze cu semnături digitale.

La Garanti am deschis un cont acum o lună și am primit acum 2 zile informare că mi-au expirat datele și că trebuie să vin în bancă pentru un update. Aplicația lor online pare furată de pe Temu”, este comentariul unui utilizator la postarea citată anterior.