Mediul de afaceri ar putea să vină cu politici gata scrise și gata să fie implementate “acolo unde, în mod normal, statul ar trebui să o facă”, a transmis azi președintele Nicușor Dan, la un summit al Confederației Patronale Concordia. Acesta a subliniat că ne aflăm într-un moment în care mediul privat și statul trebuie să înceapă să colaboreze.


Declarațiile lui Nicușor Dan, la deschiderea summit-ului:

  • Cteva cuvinte despre Europa: cuvântul cheie este competitivitate și creștere economică și trebuie să o spunem foarte direct: dacă Europa continuă să meargă așa cum a mers, va pierde lupta cu SUA și va pierde lupta economică cu China. O relansare a competitivății Europei este esențială. Asta înseamnă curaj, inclusiv de a repune în discuție niște chestiuni pe care Europa și le-a trasat în urmă cu 5-10 ani, în alt context. Asta înseamnă că trebuie să fim rapizi, asta înseamnă să ne uităm cu atenție la cele două rapoarte – Letta și Draghi, de anul trecut, să întărim piața unică, să simplificăm, să debirocratizăm, să investim în energie, pentru că energia va fi tot mai importantă.
  • În ceea ce privește România, vreau să salut mediul privat, care a ținut și a dezvoltat România în toți acești ani, de multe ori în ciuda politicilor statului.
  • Este un moment în care mediul privat și statul trebuie să înceapă să colaboreze, și aici – din nou, neformal – vă încurajez să intrați în domenii în care, în mod normal, mediul economic nu ar trebui să intre.
  • Noi trebuie să construim o interfață în care politicul și economicul să discute și să propună soluții, și lucrăm la această interfață, numai că, așa cum este statul român azi, va dura. Și atunci vă încurajez să veniți dumneavoastră cu politici gata scrise și cu puncte de vedere gata făcute, gata să fie implementate, acolo unde în mod normal statul ar trebui să o facă. De exemplu, Cadrul Financiar Multianual – este o negociere în cadrul Uniunii Europene, care se va finaliza la sfârșitul anului viitor și asta va da o direcție de dezvoltare a economiei europene și a economiei românești. Care sunt direcțiile pe care noi, în negocierea cu Comisia, vrem să le dezvoltăm în România? Vrem punctul dumneavoastră de vedere în această negociere. Bugetul național. Care sunt zonele economice pe care vrem să le stimulăm? Avem o analiză a schemelor de ajutor de stat? Ce a reușit, ce a eșuat, avem o perspectivă pe următorii ani? Eu nu o am, dar dumneavoastră și specialiștii pe care noi să-i plătim, dumneavoastră să-i plătiți, pot să o aibă, astfel încât dezbaterea pe bugetul pe 2026 să aibă o puternică componentă cu privire la economia națională.
  • La fel, putem să vorbim de procesul legislativ. Sunt chestiuni care vizează mediul economic, sunt chestiuni care vizează educația. Cum facem ca școala și ceea ce produce școala să fie în acord cu ce așteptați dumneavoastră în piață, ca forță de muncă?
  • Teoretic, dumneavoastră ar trebui să trimiteți către Guvern niște principii, iar acolo niște specialiști să elaboreze aceste principii și să le transforme în acte legislative, diverse normative. Această teorie nu funcționează, pentru că nu există capacitatea administrativă de a transforma niște idei care sunt corecte în niște principii. În momentul ăsta. Noi vrem să facem un stat care, într-un termen rezonabil, să poată să facă asta. Dar, în momentul acesta, nu există această capacitate administrativă, să o spunem foarte clar. Și atunci, vă rog, în această perioadă de tranziție, să faceți ceea ce în mod normal nu ar trebui să faceți dumneavoastră și ar trebui să facă administrația, să veniți cu propunerile gata făcute pentru a fi implementate.
  • Avem un deficit comercial. Pentru a corecta acest deficit comercial, trebuie să lucrăm împreună – statul cu mediul privat – și, pentru asta, trebuie să folosim aparatul nostru diplomatic, așa cum toată lumea o face, pentru a stimula exporturile din România și pentru a găsi, pentru a stimula parteneriatele potrivite care să ajute economia noastră. Din nou, există disponibilitate, dar în momentul acesta nu prea există proiect. În mod normal, un aparat de stat ar primi niște idei, niște impulsuri, ar colecta date din mediul privat și ar fi în stare să dezvolte o strategie de diplomație comercială. Nu există acest aparat de stat în momentul acesta. Vă rugăm, acolo unde se poate, să-l supliniți, și statul să poată să se plieze pe niște politici pe care le definiți.
  • Suntem într-un context în care securitatea devine importantă. Asta înseamnă că, din păcate, trebuie să investim în apărare. De principiu, e mai bine să plătești profesori decât oameni care fac mitraliere, dar acesta este contextul, și acest context oferă oportunități economiei românești, care a avut o tradiție, care are încă niște oameni, niște meseriași care știu să facă lucruri. Și, în cadrul industriei de apărare, există zone noi, care pot fi abordate și dintr-o perspectivă de tehnologie clasică, care pot fi abordate și dintr-o perspectivă de automotive. Acestea sunt niște avantaje competitive la care vă invit să reflectați, pentru că este o oportunitate pentru economia noastră.