Pentru unii, această perioadă economică dificilă este fix momentul în care trebuie să își urmeze ideile și să investească în comunități, spune Valentin Tătaru, Chief Economist ING Bank România, în cadrul unui eveniment. Potrivit lui, aceste comunități sunt o minoritate, dar una care va modela următorul ciclu de creștere economică.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

- articolul continuă mai jos -

„M-am trezit cu gândul că economia e despre oameni și alegerile lor, apoi cifre. E simplu, e despre oameni. Cu gândul acesta în minte am conceput un mic articol de opinie, care spune că fiecare dintre noi ia decizii economice. De la ce punem în coș, decizii de economisire, de investiție și tot așa. De fapt, aceste alegeri individuale, puse cap la cap, dau direcția reală. Trăim în această rețea densă de informații. Aceste lucruri ne influențează comportamentul economic. Indicatorul de încredere a consumatorului e pe la minimum. De ce? Știm în ce lume trăim”, spune Tătaru.

Acesta menționează că comportamentul consumatorilor a fost observat și în datele vânzărilor cu amănuntul din luna august, unde România a avut cel mai mare declin din Uniunea Europeană.

„Concret, am avut o contracție vizibilă pe vânzări, pentru că consumatorii percep această voce a lumii ca fiind negativă. Mai departe, companiile aud știri negative sau informații despre angajări. Vedem că a încetinit mult și piața locurilor de muncă, dar și creșterea salariilor. Avem, pe o parte, această voce a lumii. Dar nu e singura voce. Mai e și vocea aceasta interioară. Rar din pesimism se clădește ceva. În general, chiar și în climatul actual complicat, din nou, psihologia asta colectivă modelează economia. Nu ignora realitatea și datele, dar nu trebuie să te lași copleșit de ele”, spune economistul-șef al ING Bank.