Constructorul italian WeBuild a început vineri 31 ianuarie lucrările pe lotul Cornetu – Tigveni de pe Autostrada Sibiu – Pitești, care include cel mai lung tunel rutier al României, a anunțat secretarul de stat în Transporturi Ionel Scrioșteanu.
“Astăzi au început lucrările pe șantierul Secțiunii Cornetu – Tigveni a Autostrăzii Sibiu – Pitești A1, care este cel mai dificil si mai important tronson de autostradă construit în toată istoria noastră, până acum, care cuprinde și cel mai lung tunel rutier din A1.”, a scris Scrioșteanu pe Facebook.
El a prezentat și stadiu lucrărilor:
“În acest moment:
au fost finalizate lucrările pregătitoare pentru construcția portalurilor celor 2 fire de tunel, unde va fi realizată și zona de acces a instalației TBM;
au fost finalizate principalele organizări de santier;
se lucrează la realizarea drumurilor tehnologice;
️au fost finalizate accesele în șantier;
au început lucrările la 𝘁𝘂𝗻𝗲𝗹𝘂𝗹 𝗣𝗼𝗶𝗮𝗻𝗮, care va avea o lungime de 1,78 km şi va fi format din 2 galerii cu câte 2 benzi de circulație pe sens prin forarea armarea și turnarea celor 87 de piloți de 1500 de mm diametru și 30 adâncime, pentru portalul dinspre Pitești;
️se lucrează la realizarea platformelor de foraj pentru primele 3 viaducte.
Pe acest lot, constructorul va realiza cantități impresionante de lucrări, printre care:
Excavații: 6,3 milioane mc
Umpluturi în terasamente: 2,5 milioane mc
Umpluturi de balast: 1,2 milioane mc
Beton: 980,000 mc
Armătură: 100.000 tone
Tabliere metalice: 46.000 tone
Piloți forați: 150.000 ml
Grinzi prefabricate: 1916 bucăți
Şi va construi următoarele elemente principale:
37,4 km lungime traseu autostradă
54 structuri, care însumează un total de 14,5 km, dintre care cea mai lungă este tunelul Poiana (1,78 km)
noduri rutiere:
1) Nod Rutier Cornetu conexiune cu DN7 prin DJ703M (km 44+895)
2) Nod Rutier Văleni conexiune cu DJ703M (km 74+229)
3l Nod rutier Văleni (km 74+404 stânga)
Spații de servicii tip S1 (stânga/dreapta) la km 62+300
Spații de servicii tip S3 km 78+000 dreapta şi km 80+000 (stânga)
Centru de Întreținere și Coordonare (CIC)”
Contractul de 5,3 miliarde lei pentru Lotul 3 Tigveni – Cornetu (37 km) a fost semnat în august 2022, cu asocierea WeBuild (Italia) – Tancrad (România), iar ordinul pentru începerea proiectării s-a dat în februarie 2023. Durata de execuție a lucrărilor este de 45 de luni, calculată de la momentul Ordinului pentru Începerea Lucrărilor (OIL).
În decembrie a fost emisă emisă autorizația de construire pentru Secțiunea 3, etapa I. Este vorba de 12 din cei 37 de kilometri ai Secțiunii 3. Costul lucrărilor autorizate este de 1,3 miliarde lei.
Lucrările pe Secțiunea 3 (37,4 km) a Autostrăzii Sibiu – Pitești trebuie finalizate până în luna noiembrie 2027 (conform contractului).
Tunelul Poiana de pe Secțiunea 3 (Cornetu – Tigveni) este cel mai lung tunel de pe această autostradă.
Săptămâna trecută, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a primit 4 oferte la noua licitațiepentru Servicii de Supervizare, Proiectare și Execuție pe Secțiunea 3 Cornetu – Tigveni. Valoarea contractului este cuprinsă între 85,8 și 101,4 milioane lei, iar CNAIR va alege un câștigător până pe 7 aprilie 2025. În toamnă, licitația de 100 de milioane de lei pentru supervizarea lucrărilor pe cel mai lung lot al Autostrăzii Sibiu – Pitești a fost anulată. Cele trei oferte primite de la proiectanți au fost descalificate și declarate neconforme.
Autostrada Sibiu – Pitești (formată din 5 secțiuni) va avea o lungime de 122,11 km și face parte din Coridorul 4 Pan-european, care tranzitează România de la Est la Vest (între Portul Constanța și Punctul de Trecere a Frontierei de la Nădlac).
Pentru Lotul 2 Boița – Cornetu, cu o lungime de 31 kilometri și considerat cel mai dificil lot al Autostrăzii de pe Valea Oltului, contractul de supervizare a fost semnat la începutul anului trecut cu italienii de la IRD Engineering pentru 106 milioane lei.
Pe lotul 4 Tigveni – Curtea de Argeș, constructorul austriac PORR mai are circa 100 de metri de săpat până va reuși să străpungă Dealul Momaia și să foreze astfel primul tunel de pe secțiune. Progresul fizic pe întregul șantier a depășit 60%. „Dacă se menține ritmul, sunt mari șanse ca la finalul acestui an să se circule pe autostradă, de la Pitești la București, pe mai mult de 140 km (după finalizarea lucrărilor și pe ultimii 14,65 km ai Secțiunii 5, între Băiculești și Curtea de Argeș)”, transmite Sorin Grindeanu.
Pe lotul 5 Curtea de Argeș – Pitești, constructorul italian WeBuild a dat în circulație în decembrie o secțiune de 16 kilometri, cu 8 luni mai devreme față de termen. Ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu a declarat că la finalul lunii aprilie – începutul lunii mai va fi dat în circulație și restul lotului, până la Curtea de Argeș.
„Astfel, WeBuild va putea fi cu toate forțele în lucru pentru a aborda tronsonul 3, astfel încât în anii următori să avem în sfârșit și Pitești – Sibiu”, a spus el.