Programul de guvernare la care lucrează guvernul Bolojan include o serie de măsuri pentru reorganizarea ANAF, cum ar fi comasări de direcții din cadrul instituției, centralizarea unor decizii, precum cele pentru analiza de risc pentru stabilirea riscului de neconformare fiscală și controlul operativ şi inopinat, precum și controlul fiscal la nivel de regiuni. Mai prevede, de asemenea, centru național de răspuns pentru fiscalitate dedicat mediului de afaceri. Totodată, vor fi reduse posturi de conducere.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

- articolul continuă mai jos -

Important! Precizăm că lista măsurilor face parte dintr-un variantă încă în lucru, iar acesta nu este un document definitiv.

Reforme / reorganizări / comasări

  1. Reorganizarea amplă a structurilor interne ale ministerului și ale ANAF / AVR, care va include comasarea direcțiilor redundante, clarificarea atribuțiilor între componentele aparatului central și regional și stabilirea rolului MF de structura de tip „policy unit” pentru fundamentarea tehnică a deciziilor.

  2. Stabilirea unei unități centrale de prognoză bugetară și sustenabilitate fiscală, conectată instituțional cu CNSP, INS și BNR, care să emită scenarii de risc macro-bugetar și analize ex-ante pentru toate politicile fiscale noi.

  3. Crearea unui centru național de răspuns pentru fiscalitate, prin reformarea activitatii de asistenta contribuabili la nivelul Ministerului Finantelor care să asigure tratamentul unitar al solicitărilor de clarificare venite din partea mediului de afaceri, cu termene standard și răspunsuri publice, contribuind astfel la reducerea incertitudinii fiscale.

  1. Reorganizarea ANAF din perspectiva structurii și a proceselor

    1. Din perspectiva coordonării trebuie o structură piramidală:

      1. in acest moment există 3 domenii (control, colectare și trezorerie) care sunt organizate si coordonate pe vertical pe tip ”silozuri”(local, regional, central) și care nu cooperează între ele.

      2. Centralizarea activitatii structurilor suport la nivel central / regional al ANAF si in coordonarea structurilor Ministerului Finantelor

    2. Centralizarea deciziilor pentru:

      1. Analiza de risc pentru stabilirea riscului de neconformare fiscală

      2. Controlul operativ şi inopinat, precum si controlul fiscal la nivel de regiuni

    3. Reducerea numărului posturilor de conducere și a direcțiilor generale;

    4. Stabilirea de indicatori de performanță;

  1. Reforma pentru cresterea increderii contribuabililor in serviciile fiscale:

      1. Depolitizarea funcțiilor de conducere la nivel regional și local și organizarea de examene la nivel central pentru ocuparea funcțiilor de conducere

      2. Reducerea cazurilor de exercitarea cu caracter temporar a unei funcţii publice de conducere vacante

      3. Utilizarea de bodycam de către inspectorii antifraudă și de către personalul vamal în cadrul operaţiunilor de control

      4. Teste de integritate pentru inspectorii antifraudă și personalul vamal

  2. Asigurarea sustenabilitatii datoriei guvernamentale prin:

    1. Menținerea datoriei guvernamentale brute pe termen lung sub valoarea de 60% din PIB și a celei nete sub 55% din PIB, în conformitate cu regulile fiscal-bugetare europene.

    2. Finanțare netă relativ echilibrată din surse interne și externe

    3. Accesarea piețelor externe de capital, diversificarea bazei de investitori și utilizarea instrumentelor financiare derivate.