Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR) a transmis un Memoriu către Camera Deputaţilor prin care cere adoptarea Legii RCA în forma transmisă de Senat şi respingerea oricăror amendamente suplimentare ce ar putea fi depuse.

“Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR) a transmis un Memoriu către Camera Deputaţilor referitor la adoptarea Proiectului de Lege pentru modificarea şi completarea Legii RCA Legea nr. 132/2017 (PL-x nr. 216/2024) în forma transmisă de Senat, cu respingerea oricăror amendamente suplimentare care ar putea fi propuse la nivelul Camerei Deputaţilor faţă de versiunea PL-x nr. 216/2024 adoptată de către Senat”, se menţionează într-un comunicat al COTAR, citat de Agerpres.

Potrivit transportatorilor, au fost semnalate problemele legale şi constituţionale ridicate de amendamentele promovate de asigurători în faţa decidenţilor şi riscurile grave pentru păgubiţi, asiguraţi, transportatori şi pentru bugetul de stat.

Aceştia  susțin că PL-x nr. 216/2024 este justificat de necesitatea transpunerii în dreptul naţional a Directivei nr. 2118/20211 (“Directiva”), astfel că, aşa cum în mod corect a apreciat Senatul, şi nu se impune adoptarea unor amendamente care nu au nicio legătură cu Directiva şi nici a unor amendamente care aduc sau sunt susceptibile să aducă schimbări majore în mecanismului asigurărilor şi despăgubirilor în domeniul RCA”.

“COTAR solicită, în baza înaltelor competenţe şi prerogative ce vă sunt recunoscute şi având în vedere calitatea de Cameră decizională cu privire la PL-x nr. 216/2024, să se menţină Proiectul de lege nr. PL-x nr. 216/2024 în forma adoptată de Senat, cu respectarea scopului urmărit de acest Proiect, şi să votaţi respingerea oricăror amendamente suplimentare care ar putea fi propuse la nivelul Camerei Deputaţilor faţă de versiunea PL-x nr. 216/2024 adoptată de către Senat”, transmit transportatorii.

Reprezentanţii COTAR subliniază că proiectul de lege are în vedere transpunerea Directivei nr. 2021/2118/CE din 24.11.2021 de modificare a Directivei 2009/103/CE din 16.09.2009, cu excepţia art. 1 pct. 8 şi 18, şi a unor hotărâri pronunţate de Curtea de Justiţie a Uniunii Europene în scopul armonizării legislaţiei naţionale cu cea europeană, fiind un demers necesar, în condiţiile în care România este un stat membru al Uniunii Europene şi trebuie să respecte ansamblul actelor juridice emise de UE şi care alcătuiesc, împreună, aquis-ul comunitar.

În acest scop, Senatul, în calitate de Primă cameră sesizată, a adoptat în data de 25 martie 2024 PL-x nr. 216/2024 (L1/2024), într-o formă care este în concordanţă cu normele europene amintite şi are în vedere schimbările preconizate, prevăzute expres la punctul 2.3. al Expunerii de motive, precizează sursa citată.

Transportatorii susţin, prin Memoriul transmis Camerei Deputaţilor, adoptarea Proiectului de lege în forma transmisă de Senat, cu respingerea oricăror amendamente la nivelul Camerei Deputaţilor, subsecvente adoptării PL-x nr. 216/2024 de către Senat, amendamente care în mod vădit ar exceda scopului legitim amintit şi ar fi nocive pentru piaţa de asigurări RCA din România.

“Subliniem că orice modificări aduse legislaţiei din domeniul asigurărilor obligatorii RCA trebuie să ţină cont în principal de specificul pieţei de asigurări din România şi să fie întemeiate pe analize obiective şi de oportunitate, întocmite cu aportul tuturor asociaţiilor legal constituite şi actorilor care sunt reprezentativi pentru domeniile de activitate vizate de modificările propuse. Cu toate acestea, anumite companii de asigurări exercită mari presiuni asupra autorităţilor şi decidenţilor pentru a include în PL-x nr. 216/2024 anumite modificări care au fost propuse şi respinse în anul 2024, care nu au fost incluse în forma adoptată de către Senat”, se mai menţionează în comunicat.

COTAR reiterează că amendamentele de natura celor respinse în anul 2024 şi vehiculate şi 2025 prin diverse canale de asigurători şi afiliaţii acestora sunt susceptibile a genera o stare gravă de pericol pentru stabilitatea pieţei de asigurări din România, întrucât înlătură sau restrâng în mod excesiv drepturile consumatorilor de asigurări şi garanţiile menite să le asigure valorificarea.

Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România semnala luni, printr-un comunicat, că sub pretextul introducerii unor modificări ale Legii RCA nr. 132/2017, solicitate de către Comisia Europeană, după cinci ani de încercări repetate, “ASF şi asigurătorii, precum şi un deputat al minorităţilor naţionale au obţinut susţinerea de către un număr restrâns de deputaţi ca, alături de a transpune în dreptul intern Directiva 2021/2118/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 24.11.2021, să propună şi alte amendamente prin care sunt susţinute interesele financiare ale multinaţionalelor din asigurări, afectând în mod direct şi grav cei 8 milioane de şoferi plătitori de poliţe RCA din România”.

Potrivit COTAR, principalele modificări propuse sunt:

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

- articolul continuă mai jos -
  • costul reparaţiilor să fie calculat exclusiv de către firma de asigurări, fără să se ţină cont de costul real rezultat din devizul întocmit de unitatea reparatoare;
  • soluţia tehnică de reparaţie şi alegerea calităţii pieselor de schimb să fie stabilite exclusiv de către firma de asigurări, care nu are competenţe în repararea şi întreţinerea vehiculelor rutiere;
  • păgubitul RCA va pierde dreptul de a împuternici prin mandat o persoană fizică sau un service care să îi reprezinte interesele în procedurile birocratice de instrumentare a dosarelor de daună; păgubitul RCA va pierde dreptul de a-şi alege liber unitatea reparatoare (cum este în prezent) şi va fi forţat să-şi repare maşina doar la unităţile alese de asigurător;
  • păgubitul poate pierde dreptul de a i se deconta chiria unui autovehicul de înlocuire pe perioada reparaţiei; păgubitul va fi obligat la co-plata diferenţei de reparaţie între suma plătită de asigurator şi valoarea reparaţiei rezultată din documentele justificative emise de unitatea reparatoare, ulterior urmând a se îndrepta pentru recuperarea sumelor de la persoana vinovată, în temeiul principiului reparaţiei integrale a prejudiciului, astfel cum a reţinut în mod repetat Curtea Constituţională a României în deciziile .