Vânzările cu amănuntul au crescut cu 1,3% în Uniunea Europeană şi cu 1% zona euro în septembrie, comparativ cu perioada similară din 2024, dar Italia, România, Belgia şi Austria au fost singurele state membre ale blocului comunitar unde au scăzut vânzările cu amănuntul, arată datele publicate joi de Oficiul European pentru Statistică (Eurostat), transmite Agerpres.

În UE, vânzările de produse non-alimentare au crescut cu 1,9%, cele de alimente, băuturi şi tutun au crescut cu 0,5%, iar cele de combustibili auto au crescut tot cu 0,5%.

În rândul statelor membre UE pentru care sunt disponibile datele, cea mai mare creştere a volumului comerţului cu amănuntul în septembrie, comparativ cu perioada similară din 2024, s-a înregistrat în Cipru (8,5%), Malta (6,6%) şi Bulgaria (5,7%). Singurele scăderi au fost în Italia (minus 2,3%), România (minus 2,1%), Belgia (minus 0,8%) şi Austria (minus 0,1%).

De asemenea, vânzările cu amănuntul au scăzut cu 0,1% în zona euro şi au rămas stabile în Uniunea Europeană în septembrie, comparativ cu luna precedentă (când s-a înregistrat un declin de 0,1% în ambele zone).

În UE, vânzările de produse non-alimentare au rămas stabile, în timp ce vânzările de alimente, băuturi şi tutun au scăzut cu 0,2%, iar cele de combustibili auto au scăzut cu 0,9%.

În rândul statelor membre UE pentru care sunt disponibile datele, cea mai mare creştere a volumului comerţului cu amănuntul în septembrie, comparativ cu luna precedentă, a fost în Luxemburg şi Malta (ambele cu 1,7%), Estonia (1,5%) şi Slovacia (1,4%), iar cel mai sever declin în Lituania (minus 1,1%), Letonia şi Slovenia (ambele cu minus 0,7%) şi Italia (minus 0,6%).

România a raportat un avans de 1,3% în septembrie, după un declin de 4% în august.

Conform datelor Institutului Naţional de Statistică, publicate joi, în România volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete), serie brută, a înregistrat o scădere, pe ansamblu, cu 2%, în septembrie 2025 comparativ cu septembrie 2024, ca urmare a scăderilor înregistrate la vânzările de produse alimentare, băuturi şi tutun (-5%) şi la vânzările de produse nealimentare (-0,9%). Comerţul cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate a crescut cu 0,7%.

Ca serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate în septembrie 2025, comparativ cu aceeaşi lună a anului trecut, afacerile din comerţul cu amănuntul au înregistrat o scădere, pe ansamblu, cu 1,9%, ca urmare a scăderilor înregistrate la vânzările de produse alimentare, băuturi şi tutun (-4,4%) şi la vânzările de produse nealimentare (-0,9%). Comerţul cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate a crescut cu 4,9%.

În septembrie 2025 comparativ cu august 2025, afacerile din comerţul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete), serie brută, în luna septembrie 2025, comparativ cu luna precedentă, au scăzut, pe ansamblu, cu 0,5%, ca urmare a scăderii înregistrate la vânzările de produse alimentare, băuturi şi tutun (-6,7%). Creşteri au înregistrat: vânzările de produse nealimentare (+4,1%) şi comerţul cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate (+0,3%).

Pe de altă parte, volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete), serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate, a crescut, pe ansamblu, în luna septembrie 2025, comparativ cu luna precedentă, cu 1,3%, datorită creşterilor înregistrate la comerţul cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate (+1,5%), vânzările de produse nealimentare (+1,0%) şi la vânzările de produse alimentare, băuturi şi tutun (+0,3%).

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

- articolul continuă mai jos -