Vama începe să monteze scannere la frontieră, livrate fără licitație de „băiatul deștept” al sistemelor de securitate. Primul scanner, inaugurat la Galați-Giurgiulești / Când și unde se instalează 26 de scannere

Scanner vamă MBT Sursa foto Marcel Boloș Facebook

Ministerul Finanțelor a anunțat marți că montează primul scanner la Vamă, la punctul de trecere a frontierei Galați-Giurgiulești, în următorii ani urmând să fie instalate în total 26 de scannere la birourile de frontieră cu vecinii României. Amintim că noile scanere cu raze X pentru Vamă au început să fie livrate de „băiatul deștept” al sistemelor de securitate, care a mai furnizat și în trecut scanere pentru Vamă, după cum a scris Economedia AICI.

Ministerul Finanțelor are în plan să instaleze 26 de sisteme de scanare fixe și mobile în 12 puncte de trecere a frontierei din România, până în 2026, printr-un proiect finanțat cu 100 de milioane de euro din Planul Național de Redresare și Reziliență.

Dintre acestea, 9 scannere vor fi operaționalizate în acest an, 8 scannere în 2025 și alte 9 scannere în 2026, a declarat marți ministrul Finanțelor, Marcel Boloș, la inaugurarea primului scaner, la vama Giurgiulești.

Calendarul pentru montarea scannerelor, conform ministrului: „Cele nouă scannere vor fi așa: Giurgiulești pentru autoturisme în acest an, iar anul viitor în primul trimestru vine și scannerul pentru camioane. Siret are programate două în anul 2024. Albița are programate două în anul 2024, unul în 2025. Constanța Nord are programat unul fix în 2024. Constanța Sud are programat unul fix în 2025 și unul mobil în 2026. Isaccea are programat unul în 2024 și unul în 2025. Halmeu unul în 2024, unul în 2026. Sighet – unul în 2025, partea de autoturisme, și unul fix tot în 2025. Moravița – două. Calafat, Giurgiu, Nădlac, Borș, în spațiul intracomunitar vor avea scanere mobile. Stânca-Costești are două, Porțile de Fier are unul, Petia are unul planificat, Oancea are unul planificat. Și mai avem în etapă de proiect și de cereri de finanțare la Dornești primul scanner feroviar. Ca atare, vor fi nouă scannere în 2024, opt în 2025 și 10 scannere în 2026. Cele 26 de scannere acoperă 12 puncte de frontieră din totalul de 20”, a declarat ministrul.

El a precizat că autoritățile mai au în plan echipamente mobile destinate lucrătorilor vamali. „Sunt 365 de astfel de echipamente pe care le avem în plan pentru a fi aduse și dotați lucrătorii vamali. De la partea de endoscoape mobile, adică cele cu care pot să vizualizez conținutul mărfii din camioane, până la ceea ce înseamnă cititoarele numerice și toată aparatura necesară pentru ca să trecem la un alt nivel de organizare a activității”, a mai precizat Boloș.

Cine livrează scannerele

Economedia a scris anterior că scannerele pentru Vamă sunt livrate de către firma MBT, controlată de Mircea Tudor, omul de afaceri care s-a remarcat, de-a lungul timpului, cu mai multe licitații castigate cu instituții ale statului în domeniul livărilor de elemente de securitate. Această firmă a mai furnizat și în trecut sisteme mobile de scanare pentru Vamă, inclusiv o parte dintre cele care au ajuns în stare de nefuncționare începând din 2016 în inventarul Vămii, ca urmare a lipsei mentenanței.

Contractul cu firma se ridică la 34 milioane de euro și include achiziția celor 26 scanere, alături de lucrări de construcții pentru integrare a echipamentelor și formarea personalului care le va manevra. Achiziția celor 26 de scanere a fost finanțată din PNRR și de la buget.

Datele publice arată că nu a existat o licitație publică sau un apel din PNRR pentru acest contract. Conform informațiilor Economedia, procedura de atribuire s-a inițiat în condițiile prevăzute de art. 20 alin. (3) și art 22 lit. a) din OUG nr. 114/2011. Aceste articole de lege arată că nu se aplică legea achizițiilor publice pentru „contractele pentru care aplicarea prezentei ordonanţe de urgenţă ar obliga statul român să ofere informaţii a căror divulgare este considerată ca fiind contrară intereselor sale fundamentale de securitate”.

Recent, Economedia.ro a relatat că firmele lui Mircea Tudor au mai câștigat un contract cu Garda de Mediu pentru livrarea a 8 scanere mobile cu raze X, în urma câștigării unei licitații în acest sens. Dispozitivele vor veni în 18 luni și vor fi folosite pentru scanarea camioanelor și containerelor considerate suspecte de către comisarii Mediului. Achiziția este făcută tot cu bani accesați din PNRR.

Mircea Tudor este un om de afaceri român considerat inventatorul scanerului pentru avioane. În ultimii 15 ani, el a câștigat licitații de sute de milioane de lei cu Ministerul Transporturilor, Ministerul de Interne, Poliţia de frontieră şi SRI pentru livrarea de scanere și echipamente pentru instituții abilitate să efectueze astfel de activități și pentru infrastructuri critice ale României.

Obiectivele generale ale proiectului sunt:

eficientizarea controlului vamal asupra mijloacelor de transport prin dotarea autorităţii vamale, în punctele de trecere a frontierei, cu sisteme de securitate;

integrarea sistemelor de securitate în Centrul Naţional de Analiză Imagistică şi realizarea monitorizării în timp real a analizelor imagistice asupra rezultatelor scanărilor efectuate cu echipamentele de scanat;

îmbunătăţirea calităţii şi eficienţei serviciilor prestate de echipele de control operativ (în frontieră şi echipe mobile) pentru asigurarea securităţii şi siguranţei cetăţenilor şi protejarea intereselor financiare ale Uniunii şi ale statelor membre”.

Beneficiile aduse de utilizarea scanerelor cu raze X în controlul vamal:

  • Economie: Contribuie la combaterea fraudei vamale, oferind astfel autorităților o modalitate eficientă de a verifica conținutul coletelor sau compartimentelor de transport mărfuri ale mijloacelor de transport.
  • Siguranța națională: Permite autorităților să detecteze obiecte sau substanțe periculoase, cum ar fi materiale explozive, arme sau substanțe chimice periculoase, care pot reprezenta o amenințare pentru securitatea națională.
  • Contrabandă: Ajută la identificarea oricăror bunuri sau substanțe interzise, nedeclarate sau disimulate care ar putea fi introduse ilegal în țară, cum ar fi droguri, arme interzise sau alte mărfuri interzise.
  • Protecția mediului: Permite identificarea substanțelor sau materialelor care pot avea impact negativ asupra mediului înconjurător și care pot fi interzise sau restricționate.
  • Eficiența operațională: Desfășurarea mai rapidă a operațiunilor vamale prin scurtarea timpului de inspecție fizică a fiecărui colet, container sau mijloc de transport duce la reducerea timpului de așteptare la trecerea frontierei.

Termenul de finalizare a proiectului amplasării celor 26 de scanere cu raze X este 31 decembrie 2027 (31 decembrie 2026 pentru componenta finanțată prin PNRR), iar finanțarea nerambursabilă (PNRR) se ridică la 34.060.459 euro.

În anul 2024 vor deveni operaționale 9 scanere în următoarele puncte de frontieră: Giurgiulești, Siret, Albița, Constanța Nord, Constanța Sud, Isaccea, Halmeu, Sighet și Moravița.

În anul 2025 vor fi amplasate 8 scanere în birourile vamale din: Giurgiulești, Albița, Constanța Sud, Isaccea, Sighet, Stânca Costești, Oancea.

În 2026 vor fi operaționale 9 scanere în vămile Constanța Sud, Halmeu, Moravița, Calafat, Nădlac, Borș, Stânca Costești, Porțile de Fier, Petea.

Comentarii

  1. Nu cred ca se va intampla ceva n punctele de frontieră cu traficul din contrabanda.
    Nu vor functiona / vor fi oprite cand trebuie sa treaca cine trebuie sa treaca.😵
    Ca la sacii de droguri de pe plaja marii!
    Niciun vinovat pentru ca firele duc la persoane de prin partide, ministere samd.
    Mai mult vor sa duca si comisarii ANPC in Vămi!😬
    Totul e de imagine, e decorativă, nu se stârpește corupția, contrabanda si nu cresc incasarile din aceste actiuni.
    Poate daca se dau afara toti salariatii din Vama si tot ce are legatura cu ea!
    România e placa turnanta a contraandei cu produse si droguri de mare risc aduse din Orient.☹

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *