Ankara și Budapesta vor reînnoi un acord de export de gaze naturale între cele două țări, a declarat pentru Anadolu un înalt oficial maghiar din domeniul energiei. „Continuarea cooperării cu (compania energetică turcă) BOTAS este foarte importantă. Lucrăm în prezent la reînnoirea acordului de anul trecut”, a declarat Laszlo Fritsch, directorul general al companiei energetice de stat din Ungaria, MVM CEEnergy, în marja Forumului energetic de la Istanbul.
Fritsch se referea la un acord încheiat în 2023 între Turkish Petroleum Pipeline Corporation (BOTAS) și MVM din Ungaria, prin care Turcia a început să expedieze gaze naturale prin conducte către Ungaria, gaze care trec prin România, prin rețeaua Transgaz. Din aprilie au început să curgă gazele din Turcia către Ungaria, prin rețeaua Transgaz, 275 milioane de metri cubi, pentru acest an. Nu au fost precizate cantitățile pentru 2025, dar știm că vor fi mai mari.
„Am dori să continuăm cooperarea cu BOTAS și să creștem volumele pentru viitor. Pentru noi, regiunea Europei Centrale și de Est, este foarte importantă. Avem planuri mari. Și, evident, Turcia și BOTAS au devenit un jucător uriaș pe piață. BOTAS poate fi portarul și poate fi nu numai un hub virtual, ci și unul fizic pentru întreaga regiune”, a mai adăugat el.
Nu numai gaz turcesc trece la noi, în ruta lor către Budapesta, ci și gaz rusesc – 2,7 miliarde de metri cubi, dar care vine tot prin Turcia, pentru că ungurii sunt sub un contract multianual cu Gazprom. Cantitatea de gaz pe care Ungaria o importă din Rusia crește și mai mult, din 2025, ajungând la 6,7 miliarde de metri cubi, după cum au precizat ministrul de externe al Ungariei Peter Szijarto și un reprezentant al Gazprom, în cadrul unui forum economic din Sankt Petersburg desfășurat în primăvara acestui an.
Cum, de la 1 ianuarie 2025, tranzitul gazelor rusești prin Ucraina încetează, gazele vor ajunge în Ungaria pe alte rute. Și nu există decât una, cea sudică, cu două bifurcații. Pentru că una dintre bifurcații este prin România, am întrebat reprezentanții Transgaz dacă nu cumva România ar putea beneficia din percepere de tarife de tranzit pe această cantitate suplimentară de gaze. Am aflat că nu, rămâne aceeași cantitate ca în acest an, pentru că nu avem capacitate mai mare la ieșirea înspre Ungaria.
Din 2025, unica rută prin care gazele rusești mai pot ajunge în Europa este cea turcească – TurkStream. Gazele rusești ajung în Turcia, unde capătă eticheta „certificare Europeană”, apoi intră în Bulgaria, unde apare bifurcația: o parte ajung în România, pentru a lua, drumul Ungariei, parte pot rămâne aici, altă parte poate ajunge în Republica Moldova. O altă parte ajunge în Serbia, de unde pot curge în jos, spre sudul Europei, sau pot ajunge tot în Ungaria.