Autoritatea de supraveghere a concurenței din Marea Britanie va deschide o investigație privind concurența pe piața de retail a carburanților, pe fondul creșterii prețurilor la benzină, scrie Financial Times.
Măsura luată vine după ce ministrul afacerilor, Kwasi Kwarteng, a solicitat autorității de reglementare să efectueze o analiză urgentă pentru a stabili dacă reducerea taxei pe combustibil a fost transferată șoferilor și să examineze variațiile în costul combustibilului în întreaga țară.
Angajamentul CMA de a efectua o „analiză scurtă și concentrată” a pieței vine în contextul în care consumatorii se confruntă cu o creștere a prețurilor la benzină. Săptămâna trecută, costul mediu al unui rezervor de benzină sau motorină pentru o mașină de familie de 55 de litri a ajuns pentru prima dată la 100 de lire sterline, față de 71 de lire sterline în urmă cu un an, potrivit grupului de asistență la avarii RAC.
Presiunea financiară pentru șoferii care merg la benzinării adâncește criza costului vieții, care i-a făcut deja pe consumatori să se confrunte cu facturi mai mari la energie și care încetinește economia. În aprilie, inflația a atins un nivel record de 9 procente în 40 de ani.
Într-o scrisoare adresată CMA, Kwarteng a declarat că există în continuare „o îngrijorare generalizată cu privire la ritmul de creștere a prețurilor în stațiile de distribuție” și a îndemnat autoritatea de reglementare să analizeze dacă există măsuri care să sporească transparența pentru consumatori cu privire la motivele creșterii prețurilor.
Operatorii de la punctele de vânzare își stabilesc propriile prețuri după ce cumpără benzină sau motorină de la furnizori, iar locațiile rurale mai mici practică de obicei prețuri mai mari. Supermarketurile tind să fie mai ieftine, deoarece folosesc combustibilul ca mijloc de atragere a consumatorilor în magazinele lor. Sectorul este dominat de BP și Shell, precum și de marile supermarketuri, cum ar fi Tesco și Asda.
Grupurile de campanie pentru autovehicule au susținut de mult timp necesitatea unei mai mari transparențe în ceea ce privește modul în care sunt stabilite prețurile la pompă. Aproximativ 45% din prețurile la benzină și motorină reprezintă o formă de impozit, fie că este vorba de taxa pe combustibil sau de TVA. Proprietarii de benzinării nu sunt obligați să transfere consumatorilor reducerile de taxe pe combustibil.