Proiectul Fast Danube prin care Dunărea trebuie să devină navigabilă pe toată durata anului are din nou întârzieri, partea bulgară înregistrând o întârziere de două luni față de calendarul convenit cu România, a anunțat luni, ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu. Fast Danube înseamnă dragarea Dunării pentru a asigura navigația și pe timpul verii atunci când nivelul scăzut chiar și de sub doi metri face imposibilă trecerea navelor, mai ales a barjelor care ar putea transporta cerealele din Ucraina. Dragarea Dunării pe care trebuie să o realizeze și partea maghiară pe șenalul navigabil este o problemă încă nerezolvată, deși Guvernul, chiar vocea premierului Ciucă a făcut în ultimele luni (mai ales după schimbarea executivului din Bulgaria) solicitări pentru lucrările specifice.
Grindeanu subliniază că, întârzierile părții bulgare ar putea duce la pierderea finanțării pentru proiectul Fast Danube : ,,Am discutat astăzi cu reprezentanții Guvernului Bulgariei despre proiectul Fast Danube, un proiect vital pentru întreaga Uniune Europeană, în contextul conflictului din Ucraina!
Dunărea trebuie să fie navigabilă pe tot parcursul anului pentru a putea asigura fluxul necesar de mărfuri și materii prime spre și dinspre Uniunea Europeană. O mare parte din cerealele care provin din Ucraina pot fi transportate pe Dunăre, ceea ce face Proiectul Fast Danube cu atât mai important! Partea bulgară a transmis obiectivele specifice pentru Zonele “Natura 2000″ care urmează să fie aprobate și transmise Comisiei Europene. Procedura de mediu, care urmează să fie inițiată, trebuie finalizată în următoarele 6 luni pentru a putea fi trimisă la Comisia Europeană aplicația de finanțare a lucrărilor. La ora actuală se înregistrează 2 luni de întârziere față de noul calendar stabilit de comun acord pentru anul 2022. Am atras atenția că orice întârziere poate compromite finalizarea proiectului până la sfârșitul anului 2022, ceea ce va periclita obținerea finanțării pentru proiectarea și execuția lucrărilor și va aduce costuri suplimentare suportate de partea română. Situația privind întreținerea șenalului navigabil poate deveni critică și din cauza scăderii nivelului Dunării pe sectorul Silistra – Somovit, unde partea bulgară trebuie să finalizeze lucrările de dragaj până la sfârșitul lunii iunie 2022.” explică Grindeanu.
Un
memorandum semnat cu Bulgaria încă din 2019 pentru dragarea Dunării a fost deblocat la începutul anului în urma unor discuții la Ruse. Practic, partea bulgară solicită acorduri pentru poduri transfrontaliere în timp ce România navigație pe Dunăre : ,,Discuții constructive astăzi la Ruse prin care am deblocat Memorandumul bilateral cu Bulgaria semnat în martie 2019. Am transmis clar intențiile și obiectivele României atât vicepremierului și ministrului bulgar pentru Dezvoltare Regională, Grozdan Karadjov, cât și ministrului Transporturilor și Comunicațiilor, Nikolay Sabev: este important ca partea românească a Dunării să fie navigabilă, așa cum prevede proiectul Fast Danube Autoritățile bulgare au reafirmat că doresc construirea unor poduri noi peste Dunăre, motiv pentru care am propus ca proiectul unui nou pod la Giurgiu-Ruse să fie cel asupra căruia să ne concentrăm într-o prima fază. Mai mult, am oferit sprijinul experților români pentru a ajuta partea bulgară să finalizeze Studiul de Fezabilitate necesar punerii în practică a proiectului Fast Danube” transmitea Grindeanu pe 28 ianuarie 2022.