Guvernul a publicat un proiect de lege care modifică substanțial cadrul de guvernanță corporativă a întreprinderilor publice și introduce măsuri de eficientizare în marile autorități administrative autonome. Documentul vine în contextul angajamentelor asumate de România prin PNRR și al presiunilor de reducere a cheltuielilor bugetare.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
Principalele modificări propuse:
-
Evaluarea performanței conducerii companiilor de stat
-
Indicatorii-cheie de performanță (ICP) vor avea o pondere clară: 50-75% financiari și 25-50% nefinanciari (inclusiv obiective publice sau europene). Spre comparație, în prezent, indicatorii sunt stabiliți astfel: 25-50% ICP financiari; 10-25% ICP operaţionali; 5-25% ICP orientaţi către servicii publice; 10-25% ICP responsabilităţi specifice activităţii de guvernanţă corporativă.
-
Remunerația variabilă a directorilor și administratorilor va depinde strict de îndeplinirea acestor indicatori.
-
-
Selecția conducerii
-
Pentru companiile cu peste 50 de angajați și cifră de afaceri de peste 7,3 milioane euro, selecția administratorilor și directorilor va fi realizată obligatoriu de firme de recrutare specializate, cu portofoliu dovedit. Cerința, în detaliu, este: „se impune ca selectarea administratorilor/directorilor să fie realizată de companii specializate în recrutarea de resurse umane, este obligatorie pentru expertul independent prezentarea unui portofoliu de clienţi din ultimii 3 ani pentru selecţia administratorilor/directorilor de întreprinderi publice sau private din care să rezulte că a prestat servicii de recrutare pentru minimum 7 clienţi, care s-au concretizat cu ocuparea respectivelor poziţii, respectiv echipa de proiect să fie formată din cel puţin 5 experţi cu experienţă în recrutarea administratorilor/directorilor de întreprinderi publice sau private, concretizată cu ocuparea respectivelor poziţii sau cu finalizarea obligaţiilor contractuale din partea prestatorului;”.
-
Reprezentanții statului în consiliile de administrație vor fi selectați prin proceduri transparente, nu doar desemnați politic.
-
-
Consiliile de administrație
-
Regiile autonome și societățile administrate unitar vor avea 3 membri, iar cele administrate dualist – 5 membri.
-
Membrii trebuie să aibă cel puțin 3 ani experiență în conducerea unor companii sau regii.
-
Remunerația membrilor CA nu poate depăși de regulă de 2 ori media pe ultimele 12 luni a câştigului salarial mediu brut lunar din sector.
- Va exista o excepție pentru regiile autonome care au, cumulativ, o cifră de afaceri în ultimul exerciţiu financiar superioară echivalentului în lei al sumei de 7.300.000 euro și au cel puţin 50 de angajaţi. Componenta variabilă a remunerației membrilor executivi ai consiliului de administraţie nu poate depăşi în cazul acestora maximum de 4 ori media pe ultimele 12 luni a câştigului salarial mediu brut lunar din sector.
- În cazul întreprinderilor publice ale căror acţiuni sunt tranzacţionate pe o piaţă reglementată componenta variabilă a remunerației membrilor executivi ai consiliului de administraţie nu poate depăşi maximum de 6 ori media pe ultimele 12 luni a câştigului salarial mediu brut lunar din sector.
-
-
Limitarea beneficiilor
-
Beneficiile extra (asigurări, transport, diurne, etc.) nu pot depăși anual valoarea a două indemnizații fixe brute.
-
AMEPIP (Agenția pentru Monitorizarea și Evaluarea Performanțelor Întreprinderilor Publice) va stabili prin regulament ce tipuri de beneficii sunt permise.
-
-
Drepturile acționarilor minoritari
-
Cei care dețin minimum 5% din capitalul social vor putea propune membri în consiliile de administrație prin vot cumulativ.
-
AMEPIP va valida candidaturile pentru a evita numiri netransparente.
-
-
Reduceri în autoritățile de reglementare
-
Până la 30 septembrie 2025, ANRE, ASF și ANCOM trebuie să prezinte organigrame noi, cu:
-
reducerea cu 10% a posturilor de specialitate,
-
reducerea cu 30% a posturilor suport,
-
scăderea cu 30% a salariilor și indemnizațiilor întregului personal, inclusiv pentru conducerile executive.
-
-
Noile scheme vor intra în vigoare cel târziu la 1 ianuarie 2026.
-