Întâlnire între mediul de afaceri și oficialii Registrului Comerțului, privind problemele cu noul portal, care a costat 40 de milioane de euro

onrc, registrul comertului Sursa foto: Inquam Photos / Bogdan Buda

Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC) anunță miercuri, într-un comunicat, că a organizat o întâlnire de lucru cu mediul de afaceri pe tema problemelor noului portal online al ONRC, care a costat 40 de milioane de euro, dar este încă parțial nefuncțional, după cum a scris Economedia în repetate rânduri în ultimele săptămâni.

La întâlnire au participat, din partea mediului de afaceri, Consiliul Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii din România, Confederația Concordia, Camera de Comerț și Industrie a României, Uniunea Profesiilor Liberale din România. De asemenea, administrația publică a fost reprezentată de Cancelaria Prim-Ministrului, Ministerul Justiției și Agenția Națională de Administrare Fiscală.

În cadrul întâlnirii au fost prezentate și analizate aspecte privind noul portal de servicii online al ONRC, dar și cu privire la desfășurarea activității de înregistrare în registrul comerțului, fiind formulate propuneri în acest sens.

„Discuțiile s-au axat în principal pe accesarea serviciilor online de către beneficiari și crearea/actualizarea conturilor de utilizator în noul portal de servicii online, obținerea de informații din registrul comerțului și registrul beneficiarilor reali, completarea și transmiterea cererilor de înregistrare în registrul comerțului, componența noului format al numărului de înregistrare în registrul comerțului, termenele de înregistrare și soluționare a cererilor de înregistrare în registrul comerțului”, a transmis Registrul Comerțului.

ONRC a mai precizat că în noul sistem informatic s-au înregistrat 318.611 de solicitări pentru Registrul Comerțului, din care prin portalul de servicii on-line 209.914 de solicitări, din care s-au soluționat automat fără intervenția operatorului uman, 156.186 de furnizări de informații din registrul comerțului, 17.737 de furnizări de informații din registrul beneficiarilor reali, 11.521 de rezervări denumire firmă.

Conform instituției, portalul de servicii online și toate componentele sistemului informatic sunt monitorizate, verificate, analizate, tratate și optimizate permanent, periodic fiind instalate versiuni noi.

Context. Amintim că Registrul Comerțului are, începând cu 1 august, un nou portal, o platformă care ar trebui să permită inclusiv înființarea unei firme în doar 24 de oreInvestiția a costat în total 187 de milioane de lei (39 milioane de euro). La data lansării oficiale, premierul Marcel Ciolacu a lăudat noua platformă.

Asta deși portalul nu era accesibil nici măcar pentru bănci, pentru a verifica actualizarea datelor unei firme aflate într-un proces de creditare sau care avea nevoie de un nou card. Iar în timpul testării și securizării platformei, breșele de securitate au fost atât de mari încât nu doar CNP-urile erau vizibile, ci și contractele de închiriere ale firmelor.

Inclusiv angajații ONRC susțin că au ajuns să lucreze ore suplimentare pentru că platforma nu este operabilă.

Una dintre firmele care l-au dezvoltat susține că problemele s-au datorat complexității proiectului, faptului că au apărut situații atipice la utilizarea în masă, că s-au acumulat solicitări din perioada în care serviciile ONRC nu au funcționat și că problemele sunt în curs de rezolvare. Altă firmă susține că s-a lucrat după proiectul Registrului Comerțului. (Detalii, AICI)

Ministrul Justiției, Alina Gorghiu, a declarat pentru Economedia că, dacă problemele cu noul portal informatic al Registrului Comerțului (ONRC), aflat în subordinea ministerului, nu vor fi remediate, va cere premierului schimbarea din funcție a directorului ONRC. Ulterior, ministrul a trimis Corpul de Control la ONRC.

Registrul Comerțului a transmis la solicitarea Economedia că a achitat integral sumele din contractele pentru noul portal online, ce însumează 40 de milioane de euro, deși platforma funcționează prost și a creat probleme majore pentru mediul de afaceri. (Detalii, AICI)

Directorul general al ONRC și-a chemat angajații din minivacanța de Sf Mărie Mare pentru a rezolva fizic solicitările primite pe noua platformă digitală. (Detalii, AICI)

Patru moduri în care activitatea firmelor este îngreunată

Un antreprenor ne-a listat patru moduri în care activitatea firmelor este îngreunată de nefuncționarea noului portal, ceea ce aduce costuri în plus pentru companii.

Cazul 1. Un antreprenor vrea să își deschidă un restaurant zilele acestea. El a încheiat un contract pe baza rezervării de denumire și a început să plătească chirie, la sfârșitul lunii iulie. Până acum, au curs două săptămâni de chirie, iar el nu a putut face nimic: nu a putut să își facă casă de marcat să fiscalizeze, plătește chirie, nu își poate angaja cheltuieli cu amenajarea, pentru că ele trebuie deduse pe firmă iar el nu are firmă. Astfel, antreprenorul stă pe loc în timp ce curg cheltuieli cu chiria și altele, nu încasează, deci pierde bani în fiecare zi. „El avea un plan de business care s-a dus de râpă”, spune antreprenorul.

Cazul 2. Un antreprenor vrea să închidă un punct de lucru pentru că e obligat prin contract, pentru că acolo urmează să vină altcineva. El nu poate aduce această dovadă, tocmai pentru că, deși a înregistrat dosarul, el nu este încă soluționat. Drept urmare, următorul antreprenor nu poate să deschidă punct de lucru pentru altă companie.

Cazul 3. Un antreprenor trebuie să își deschidă un cont la bancă. Banca cere extras de registru de beneficiar real, dar nu poate fi accesat pe portal în acest moment.

Cazul 4. Cineva vrea să coopteze un asociat care vine cu bani mulți pentru a dezvolta afacerea. Totul stă pe loc, pentru că acest lucru se face tot prin portalul nefuncțional al ONRC.

Detalii AICI.

Sondaj Economedia – Sute de probleme cu portalul ONRC reclamate de cititori

Blocaje, timp îndelungat pentru rezolvarea cererilor, interfață greoaie, proceduri complicate și facilități lipsă – sunt doar câteva dintre aspectele pe care le reclamă antreprenorii și consultanții care au accesat în ultima vreme portalul Registrului Comerțului. Unii spun că nu funcționează deloc și mulți sunt de părere că vechiul portal, cu toate lipsurile sale, era superior. Printr-un sondaj postat pe site-ul nostru, Economedia a dorit să afle dacă, la aproape o lună de la lansare, noul portal al Registrului Comerțului funcționează pentru antreprenori. Vă prezentăm câteva dintre multiplele probleme pe care le-au întâmpinat utilizatorii.

Dintre cele 71 de persoane care au răspuns la întrebarea Economedia, aproape jumătate (47,9%) spun că noul sistem nu funcționează și doar 12,7% au răspuns cu “da”. Alți 31% spun că funcționează cu erori, iar restul reclamă intermitențe.

Am primit, de asemenea, zeci de răspunsuri în care utilizatorii reclamă o serie de impedimente. Detalii, AICI.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

Comentarii

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.