O nouă tendință cu efecte globale: companiile occidentale își opresc sau retrag investiții din China din cauza creșterii economice scăzute și a obstacolelor politice și administrative

Redacția Mihai Roman sept. 12, 2024 1 comentarii 3483 vizualizări
China Sursa foto: Unsplash / Camillo Corsetti Antonini

Numeroase multinaționale pun China tot mai jos pe lista destinațiilor lor de investiții, invocând încetinirea creșterii și diminuarea profiturilor, arată o analiză The Wall Street Journal. Tendința sumbră în materie de investiții a fost remarcată de rapoarte realizate de Camera de Comerț a UE în China și de Camera de Comerț Americană în Shanghai.

„Riscul de a face afaceri în China a crescut în ultimii ani, iar piața încetinește”, a declarat Eric Zheng, președintele organizației americane. Un sondaj realizat de Camera americană de comerț a arătat că procentul respondenților care au clasat China drept principala destinație de investiții a sediilor lor a scăzut la cel mai scăzut nivel din ultimii 25 de ani.

China a observat acest lucru. În august, administrația orașului Shanghai a declarat că una dintre cele mai presante provocări economice este ruperea lanțurilor de producție – o referire la decizia Apple de a diversifica producția în țări precum India și Vietnam.

La baza acestor decizii se află o criză economică prelungită, intensificarea concurenței locale, tensiunile geopolitice și creșterea destinațiilor alternative de producție în Asia. Camerele de afaceri spun că marjele de profit din China nu mai depășesc alte piețe.

Luna trecută, Walmart a vândut o participație pe care o deținea de opt ani la una dintre principalele platforme de comerț electronic din China pentru 3,6 miliarde de dolari, iar IBM a închis un institut de cercetare din China, afectând peste 1000 de locuri de muncă.

Constructorii de automobile se retrag deoarece companiile chineze dețin acum aproape trei cincimi din piața autoturismelor. Începând din această vară, majoritatea autovehiculelor noi vândute sunt vehicule electrice sau hibride plug-in, mai degrabă decât vehicule alimentate exclusiv cu benzină, în care producătorii auto din afara Chinei au avut mult timp un avantaj.

Honda Motor din Japonia a suspendat recent producția la trei fabrici din China și a redus personalul prin retrageti voluntare. Vânzările Honda în China au scăzut cu 32% în trimestrul aprilie-iunie, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut.

Anul trecut, investițiile străine în China au scăzut cu 8 % față de anul precedent în yuani. Conform ONU, Indonezia, cu o populație mult mai mică decât cea a Chinei, atrage mai multe așa-numite investiții greenfield, în care facilitățile de producție sunt construite de la zero.

E clar că marile companii nu abandonează China. Majoritatea încearcă să mențină operațiunile existente, unele afirmând că a rămâne la curent cu tehnologia chineză le ajută să își crească avantajul competitiv. De exemplu, Walmart își extinde numărul de magazine Sam’s Club în această țară.

Într-un sondaj anual realizat de Camera UE în luna mai, 15% dintre respondenți au afirmat că China este principala lor destinație pentru investiții. Ani de zile, aproximativ 20% dintre respondenți au afirmat acest lucru.

Într-un alt sondaj, aproximativ 20% dintre cei 306 respondenți intervievați de camera americană din Shanghai au declarat că vor reduce investițiile în China în acest an, citând îngrijorările legate de creștere și măsurile de redirecționare a investițiilor către locuri precum India și Vietnam.

La jumătatea lunii august, Ministerul chinez al Comerțului a convocat o reuniune cu companiile străine care realizează investiții mari în țară și a promis să rezolve în timp util orice obstacole financiare și birocratice cu care se confruntă acestea. Printre participanți s-au numărat reprezentanți ai producătorului danez de jucării Lego și ai companiei farmaceutice Moderna.

Agenția de planificare economică din Shanghai a declarat luna trecută că declinul investițiilor străine în Shanghai se datorează parțial companiilor multinaționale, cum ar fi furnizorii Apple, care își transferă capacitatea de producției. Mulți furnizori Apple, cum ar fi Quanta, un asamblor de electronice, au baze de producție în oraș.

Accentul pus de Apple pe aprovizionarea din India și Vietnam a crescut în urma tensiunilor geopolitice și a blocajelor cauzate de pandemii în China.

În urmă cu un deceniu sau două, companiile multinaționale se înghesuiau în China, atrase de forța sa de muncă ieftină și abundentă și de potențiala putere de cumpărare a celor 1,4 miliarde de locuitori. De atunci, rivalii chinezi și-au îmbunătățit tehnologia și oferta de produse. Concurența locală se intensifică în sectorul auto, al oțelului, al confecțiilor sportive și în alte industrii, adesea însoțită de războaie acerbe ale prețurilor.

Printre cei mai afectați au fost producătorii auto străini. Hyundai (Coreea de Sud) a vândut o fabrică în 2021 și a închis o alta în anul următor. În ianuarie anul acesta, Hyundai a vândut cea de-a treia fabrică din China unei companii locale pentru mai mult de 227 de milioane de dolari. Între timp, se extinde în India.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

Comentarii

Comentarii

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.