Registrul Comerțului a achitat integral contractele ce însumează 40 de milioane de euro pentru modernizarea plaformei online, deși portalul funcționează prost

onrc, registrul comertului Sursa foto: Inquam Photos / Bogdan Buda

Registrul Comerțului a transmis la solicitarea Economedia că a achitat integral sumele din contractele pentru noul portal online, ce însumează 40 de milioane de euro, deși platforma funcționează prost și a creat probleme majore pentru mediul de afaceri.

  • Amintim că Registrul Comerțului are, începând cu 1 august, un nou portal, o platformă care ar trebui să permită inclusiv înființarea unei firme în doar 24 de oreInvestiția a costat în total 187 de milioane de lei (39 milioane de euro). La data lansării oficiale, premierul Marcel Ciolacu a lăudat noua platformă. Asta deși portalul nu era accesibil nici măcar pentru bănci, pentru a verifica actualizarea datelor unei firme aflate într-un proces de creditare sau care avea nevoie de un nou card. Iar în timpul testării și securizării platformei, breșele de securitate au fost atât de mari încât nu doar CNP-urile erau vizibile, ci și contractele de închiriere ale firmelor. Inclusiv angajații ONRC susțin că au ajuns să lucreze ore suplimentare pentru că platforma nu este operabilă. Una dintre firmele care l-au dezvoltat susține că problemele s-au datorat complexității proiectului, faptului că au apărut situații atipice la utilizarea în masă, că s-au acumulat solicitări din perioada în care serviciile ONRC nu au funcționat și că problemele sunt în curs de rezolvare. Altă firmă susține că s-a lucrat după proiectul Registrului Comerțului. (Detalii, AICI) Ministrul Justiției, Alina Gorghiu, a declarat pentru Economedia că, dacă problemele cu noul portal informatic al Registrului Comerțului (ONRC), aflat în subordinea ministerului, nu vor fi remediate, va cere premierului schimbarea din funcție a directorului ONRC.

Registrul Comerțului a achitat, astfel, suma de 164 milioane de lei către Vodafone și subcontractanții Total Soft SA (35,45%) și Maguay Computers SRL (18%) pentru contractul de execuție a noii platforme, suma de 6,4 milioane de lei către Euro-Testing Software Solution SRL pentru contractul de testare și securitate și suma de 2,3 milioane de lei către Global Resolution Experts SRL și TDP Partners SRL pentru contractul de management.

Instituția susține că, în cazul contractului de execuție, „garanția procesului funcționalității în integralitate a soluțiilor hardware și software implementate în cadrul contractului, precum și a conformității acestora cu standardele și specificațiile agreate, în perioada de timp precizată în contract este asigurată de prestator”. De asemenea, mai susține că, în cazul contractului de management, „prestatorul asigură garanția de bună execuție a contractului”.

Răspunsul integral al ONRC:

Oficiul Național al Registrului Comerțului își desfășoară activitatea de ținere a Registrului Comerțului, a Registrului Beneficiarilor Reali și a Buletinului Procedurilor de Insolvență exclusiv în sistem computerizat prin intermediul Sistemului informatic integrat ONRC la nivel național.

În cadrul portalului de servicii au fost adaptate o serie de servicii on-line pentru a asigura comunicarea bidirecțională integral on-line cu solicitanții de servicii, printre altele, și, de asemenea, au fost realizate servicii on-line noi.

Prin proiect s-a realizat un nou sistem informatic al ONRC, pe toate componentele acestuia Registrul Comerțului, Buletinul Procedurilor de Insolvență, Registrul Beneficiarilor Reali, Registrul Litigiilor, ceea ce a implicat transformări ale bazelor de date și transformarea migrarea acestora în noile structuri de date, pentru toate datele înregistrate începând cu anul 1990.

De asemenea, s-a realizat centralizarea Registrului Comerțului prin unificarea a 43 de baze de date ce funcționau la nivelul oficiilor registrului comerțului și la nivelul aparatului central.

Pentru implementarea sistemului informatic integrat pentru proiectul l „Sistem electronic integrat al ONRC consolidat şi interoperabil destinat asigurării serviciilor de E – GUVERNARE centrate pe Evenimente de Viață (ONRC V2.0)” a fost încheiat, cu VODAFONE ROMANIA SA, terți susținători și subcontractanți fiind MAGUAY COMPUTERS SRL și TOTAL SOFT SA, Contractul de servicii nr. 397770/04.05.2022 privind achiziția serviciilor/echipamentelor, suma achitată conform acestuia a fost de 164.577.165,39 lei. Garanția procesului funcționalității în integralitate a soluțiilor hardware și software implementate în cadrul contractului, precum și a conformității acestora cu standardele și specificațiile agreate, în perioada de timp precizată în contract este asigurată de prestator.

Pentru achiziția de servicii și aplicații de testare pentru sistemul informatic implementat prin pentru proiectul „Sistem electronic integrat al ONRC consolidat şi interoperabil destinat asigurării serviciilor de E – GUVERNARE centrate pe Evenimente de Viață (ONRC V2.0)” a fost încheiat, cu EURO-TESTING SOFTWARE SOLUTION SRL, Contractul de servicii nr.457491/31.08.2023, suma achitată conform acestuia a fost de 6.433.616 lei. Prestatorul asigură garanția de bună execuție a contractului și mentenanța.

Proiectul „Sistem electronic integrat al ONRC consolidat şi interoperabil destinat asigurării serviciilor de E – GUVERNARE centrate pe Evenimente de Viață (ONRC V2.0)” a beneficiat de servicii de management externalizate, sens în care a fost încheiat contractul de servicii nr. 365413/17.05.2021 cu asocierea formată din GLOBAL RESOLUTION EXPERTS SRL (în prezent FORT SA) – lider și TDP PARTNERS SRL – asociat, suma achitată conform contractului fiind de 2.341.902,48 lei. Prestatorul asigură garanția de bună execuție a contractului.

Începând cu data de 26.07.2024, portalul de servicii on-line și toate componentele sistemului informatic sunt monitorizate, verificate, analizate, tratate și optimizate permanent, iar echipele tehnice și de business lucrează permanent pentru optimizarea sistemului informatic și asigurarea unei funcționări optime, raportat și la solicitările primite de la utilizatori, dar și pentru a răspunde la volumul foarte mare de activitate din aceasta perioadă, în fiecare zi fiind puse versiuni noi ale acestuia, pentru a se asigura toate resursele disponibile.

Comentarii

  1. Mda, servicii și aplicații de testare pentru sistemul informatic implementat, servicii de management externalizate, … bani aruncati pe fereastra. La un proiect de anvergura aceasta, rolul clientului (ONRC) este cel putin la fel de important cu cel al programatorului. Daca tu nu-i spui programatorului ce trebuie sa faca sistemul, ce este important pentru angajatii tai si pentru publicul care o sa foloseasca portalul, daca tu nu te ingrijesti ca sistemul sa nu ceara intr-una de la angajatii tai si de la public date inutile si redundante, normal ca iese o monstruozitate d-asta, care, una peste alta, face cam aceeasi treaba ca vechiul sistem, dar de 10 ori mai incet. Au lansat vineri pe 26.07.2024 sistemul, dar el nu a fost disponibil pentru public decat marti, saptamana urmatoare, daca tin bine minte. La lansare, nu puteai cauta dosarele dupa numarul de inregistrare, deci nu puteai sa vezi informatii despre dosarele de infiintare. La lansare, sistemul nu-ti spunea despre un dosar daca a fost admis sau respins. La lansare, in caz de amanare (pe care trebuia sa o ghicesti), sistemul nu-ti spunea motivele amanarii si ce acte trebuie sa aduci ca sa remediezi situatia. Chiar si astazi, daca depui dosarul prin portal, iti sunt interzise optiunile de eliberare a documentelor la ghiseu sau prin posta. Chiar si astazi, sistemul nu afiseaza informatii privind stadiul dosarelor pentru firmele radiate. Deci, daca depui un dosar de radiere, dupa o anumita etapa dosarul dispare din portal si nu mai poti vedea daca a ajuns la stadiul Cerere trimisa spre ridicare sau nu. Toate astea erau lucruri la mintea cocosului pentru oricine a folosit vechiul sistem. Si trebuiau comunicate ca cerinte esentiale programatorului. Iar pe partea de optimizare si de evitare a solicitarii de informatii inutile si redundante, care ii inebunesc si in incetinesc atat pe angajati, cat si pe “cei 700000 de utilizatori”, ce sa mai zic! Rezultatul, dosare depuse pe care nu le solutioneaza nimeni cu saptamanile, iar, dupa ce se admit, nu le pregateste pentru eliberare nimeni cu saptamanile.

Comentarii

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.