EXCLUSIV Cum au de suferit oamenii de afaceri din cauza noului portal de la Registrul Comerțului: credite blocate, date publicate la liber / Softul funcționează prost, deși a costat 40 de milioane de euro

onrc, registrul comertului Sursa foto: Inquam Photos / Octav Ganea

Registrul Comerțului are, începând cu 1 august, un nou portal, o platformă care ar trebui să permită inclusiv înființarea unei firme în doar 24 de ore. Investiția a costat în total 187 de milioane de lei (39 milioane de euro). La data lansării oficiale, premierul Marcel Ciolacu a lăudat noua platformă. Asta deși portalul nu era accesibil nici măcar pentru bănci, pentru a verifica actualizarea datelor unei firme aflate într-un proces de creditare sau care avea nevoie de un nou card. Iar în timpul testării și securizării platformei, breșele de securitate au fost atât de mari încât nu doar CNP-urile erau vizibile, ci și contractele de închiriere ale firmelor. Inclusiv angajații ONRC susțin că au ajuns să lucreze ore suplimentare pentru că platforma nu este operabilă. Firma care l-a dezvoltat susține că problemele s-au datorat complexității proiectului, faptului că au apărut situații atipice la utilizarea în masă, că s-au acumulat solicitări din perioada în care serviciile ONRC nu au funcționat și că problemele sunt în curs de rezolvare.

UPDATE Reprezentanții societății comerciale Maguay Computers consideră că firma pe care o reprezintă nu are nicio vină în apariția erorilor de funcționare ale noului portal al Oficiului Național pentru Registrul Comerțului (ONRC). (Detalii)

UPDATE Ministrul Justiției, Alina Gorghiu, a declarat pentru Economedia că, dacă problemele cu noul portal informatic al Registrului Comerțului (ONRC), aflat în subordinea ministerului, nu vor fi remediate, va cere premierului schimbarea din funcție a directorului ONRC. (Detalii)

UPDATE ONRC a transmis, marți seară, că numărul de solicitări primite în această perioadă este dublu, iar că până la finalul lui septembrie, termenele pentru solicitări vor fi prelungite. (Detalii)

Știrea inițială

Din 26 iulie și până acum, noul portal al Oficiului Național al Registrului Comerțului (ONRC) nu a funcționat nicio zi fără probleme grave de securitate și de accesibilitate a bazei de date din partea instituțiilor bancare.

În ultima săptămână din iulie s-a început testarea noii platforme, conform datelor oferite de conducerea ONRC.

„Noul portal de servicii online al ONRC aduce o serie de schimbări necesare în sfera serviciilor publice online prin reutilizarea informațiilor, automatizarea proceselor, autentificarea prin intermediul identității virtuale oferite prin serviciul ROeID și nu numai,” sunt modificările platformei ONRC conform datelor oferite de conducerea instituției.

Anunțurile triumfaliste

Pe 1 august, noua platformă a fost lansată oficial, așa cum a anunțat ministrul Digitalizării, Bogdan Ivan.

„Am redus timpul necesar pentru crearea unei firme de la 72 de ore la 24 de ore. Antreprenorii au nevoie de doar 15 minute pentru a completa și încărca documentele în portalul ONRC 2.0. Am anunțat astăzi lansarea portalului prin care am digitalizat 17 evenimente de viață din cele 36 prevăzute în Politica Publică de e-guvernare,” scria acesta într-o postare pe pagina sa personală de pe Facebook.

Tonul triumfalist a fost menținut și de premierul României. Înaintea ședinței de guvern din 1 august, Marcel Ciolacu a ținut să laude noul portal.

„Știu că a fost nevoie de întreruperea activității Registrului pentru o săptămână, dar de azi beneficiile sunt majore pentru antreprenorii români. Întregul parcurs de activitate al unei firme poate fi acum gestionat online. Concret, reducem timpul necesar înființării unei firme de la 72 de ore la doar 24. Mai mult, în maxim 15 minute se pot completa și încărca documentele în noul portal dezvoltat de ONRC,” a declarat Ciolacu.

În realitate: noul portal ONRC este deseori nefuncțional

Ce nu a spus atunci prim-ministrul Marcel Ciolacu era faptul că, în săptămâna de probe, datele firmelor, ale acționarilor și chiar ale proprietarilor care au închiriat spații către societăți comerciale au putut fi accesate de aproape oricine, fără a fi protejate de vreun sistem de securitate.

Specialistul în software Ștefan Deleanu a fost printre primii care au descoperit aceste probleme. El are și o afacere de sprijinire a firmelor, așa că este expert atât în IT, cât și în activitatea Registrului Comerțului.

Aceste probleme ale myportal.onrc.ro (adresa online a platformei) au continuat și după lansarea oficială, lăudată de premierul Marcel Ciolacu și de ministrul Bogdan Ivan.

De la lipsa protecției datelor personale, erorile dese au început să apară la conectarea pe platformă. Practic, de pe 1 august și până pe 9 august, portalul nou al ONRC, în care s-au investit zecei de milioane de euro, nu a funcționat normal nicio zi pe întreaga durată a zilei.

Directorul ONRC susține că specialiștii lucrează să rezolve problemele

Valentina Burdescu, directorul ONRC, recunoaște că sunt erori ale platformei, dar încearcă să le minimalizeze, menționând că specialiștii lucrează la remedierea problemelor.

„Vă asigurăm că la nivelul ONRC lucrează continuu echipele de specialiști pentru susținerea sistemului informatic integrat și pentru adaptarea continuă a acestuia la diversitatea solicitărilor adresate instituției de către profesioniști, cetățeni, instituții și autorități publice, fiind depuse toate eforturile necesare și alocate toate resursele disponibile, zilnic fiind efectuate optimizări,” se precizează într-un răspuns primit de la Valentina Burdescu.

Mai mult, conform conducerii instituției, perioadele de erori care au apărut nu au fost unele permanente, ci doar temporare.

În perioada 26 iulie 2024 – 07 august 2024 s-au înregistrat 84.950 solicitări, din care 45.664 prin portalul de servicii online (33.115 certificate constatatoare și furnizări de informații legale – CCFIL, 552 de înmatriculări, 2.753 de mențiuni, 337 de radieri, 4.456 de rezervări de denumire și 4.451 alte tipuri de solicitări).

Noul portal ineficient al Registrului Comerțului a blocat creditarea bancară

Însă erorile temporare sunt atât de frecvente încât băncile nu pot desfășura în mod normal activitatea de creditare către societăți comerciale.

Nu pot nici măcar oferi un card bancar unei firme. „De ce? Pentru că la solicitarea și emiterea unui card pentru o firmă, reprezentantul băncii are obligația de a face interogări la Registrul Comerțului, interogări în care să verifice dacă sediul este expirat, dacă datele firmei sunt actualizate etc.,” ne-a explicat un reprezentant al unei bănci.

Am comunicat cu reprezentanții a cinci dintre cele mai mari bănci din România. Toți au recunoscut că băncile pe care le reprezintă au probleme cu noul portal al ONRC, că nu pot face interogări.

Unii dintre reprezentanții băncilor ne-au dat declarații cu rugămintea de a nu-i cita. Am ales să prezintă însă toate reacțiile băncilor fără a preciza numele instituției bancare, pentru a evita ulterioarele presiuni din partea ONRC.

  • Banca 1: „Am informat clienții, inclusiv pe site-ul propriu, despre lucrările de mentenanță pentru site-ul ONRC. Pentru perioada cât portalul ONRC nu a funcționat, s-a utilizat Certificatul Constator prezentat de client și valabil pentru derularea activităților de creditare/inițiere/continuare a relației de afaceri cu clienții existenți și/sau potențiali ai băncii.”
    Practic, banca, în loc să interogheze platforma ONRC și să verifice instant dacă datele firmei sunt corecte și actualizate, le-a cerut administratorilor de societăți comerciale să facă cereri (la ghișeu sau online) la ONRC pentru a primi un certificat constatator care să ateste sediul, obiectul de activitate și alte date ale firmei. „Cum platforma nu funcționa atunci, am așteptat două zile să obțin un certificat constatator,” ne-a relatat un administrator al unei societăți din Sectorul 2.
  • Banca 2: „Pentru colegii de la departamentul de relații cu persoane juridice este o perioadă mai dificilă. Site-ul ONRC nu funcționează. Încercăm să ne sprijinim clienții așa cum putem; unii au înțeles că este o situație aparte. Sperăm ca ONRC să rezolve problema cât mai repede.”
  • Banca 3: „Este o situație aparte. Sunt dificultăți cu portalul Registrului. Nu știm care e problema și când se va remedia. Nu putem comenta. Ne afectează, dar încercăm să ne facem treaba.”
  • Banca 4: „Nu putem spune prea mult despre aceste probleme. Da, există. Sunt zile în care portalul este nefuncțional pentru ore în șir, așa mi-au transmis colegii.”
  • Banca 5: „Mulțumim pentru întrebări. Au fost ceva probleme, dar s-au găsit și soluții, de aceea am prefera să nu răspundem pe larg la întrebări, mai ales în mod oficial. Mulțumim.”

Datele personale ale antreprenorilor au fost publicate la liber

Ștefan Deleanu, specialist IT, a semnalat de la sfârșitul lunii iulie, când site-ul ONRC era teoretic în probe, erori grave de securitate, de configurare și de funcționare a noului portal.

„Digitalizarea prin lansarea noii platforme a fost lovită de eșecuri de dezvoltare, testare precară sau chiar inexistentă înainte de lansare, și, în final, construirea unei platforme fără o fundație tehnică solidă, deasupra căreia să se poată construi în viitor,” este de părere acesta.

Specialistul consideră că actuala platformă nu poate fi reparată într-un timp scurt și cere revenirea la vechea platformă, care, deși este veche, era funcțională.

Probleme la utilizarea platformei ONRC v2

Ștefan Deleanu a realizat și un inventar al erorilor și problemelor platformei noi a ONRC.

Printre acestea, un exemplu bun ar fi lungimea enormă a fluxului de înregistrare al societăților prin myportal.onrc.ro, unde cantitatea de informații introduse este imensă, în opinia lui Ștefan Deleanu.

O altă situație dificilă este întâlnită la rezervările de denumire de firmă. În acest modul se pot folosi maximum 3 încercări de denumire.

„Deși platforma permite verificarea în timp real a disponibilității lor, dacă nu găsești o denumire în 3 încercări (poate încerci să ai un nume interesant sau original), trebuie să începi de la capăt. Formularul se completează din nou,” atrage atenția Ștefan Deleanu.

„Care este rostul introducerii unui flux atât de lung pentru a stabili cenzori, clauze de excepție, când aceste situații sunt relevante pentru mai puțin de 1% din societăți, dar lungesc timpul de completare cu 10% pentru toți antreprenorii cu excepția acestora?” mai punctează specialistul.

„Sistemul de rezervări de denumire este neoptimizat, ceea ce înseamnă că durează prea mult timp pentru verificarea disponibilității unei denumiri,” a mai precizat Deleanu.

  • Probleme de configurare

Rețeaua ONRC este supraîncărcată. Ștefan Deleanu observă că „În loc să persiste informația despre cereri în memoria locală a calculatorului clientului, platforma MyPortal.ONRC.ro salvează și încarcă din cloud toate informațiile, la fiecare cerere. Asta înseamnă că rețeaua ONRC este încărcată imens, iar decizia de implementare a crescut presiunea pe rețea cel puțin de 3-4 ori.”

  • Breșe de securitate

În perioada 27-28 iulie, „date cu caracter personal – adrese, CNP-uri – ale acționarilor, administratorilor și reprezentanților societăților comerciale erau accesibile celor care accesau portalul ONRC,” ne-a precizat Ștefan Deleanu.

  • Date dezvăluite

Sistemul de plăți prin myportal.onrc.ro era lipsit de măsuri de securitate, așa încât erau vizibile datele de identificare ale persoanelor fizice care au făcut cereri prin sistemul de plăți myportal.onrc.ro, dar nu și datele bancare (cu excepția IBAN-urilor), a mai sesizat expertul.

  • Sistemul nu verifica dacă plata a fost efectuată

Problemă la sistemul de plăți, respectiv nu se valida dacă plata efectivă s-a facut, deci cineva putea cumpăra orice pe platformă fără să plătească.

  • Insolvențe

Persoanele fizice insolvente aveau date sensibile publicate.

  • Contractele de închiriere au fost publicate

Există pericolul ca toate persoanele care au contracte de închiriere cu o firmă să fi avut datele publice pentru o perioadă, mai adaugă Ștefan Deleanu în cadrul analizei sale asupra noului portal.

  • CNP-uri publice

Se pot afla CNP-urile tuturor antreprenorilor / administratorilor unor societăți.

Și angajații ONRC recunosc problemele

Sistemul informatic implementat de Oficiul Național al Registrului Comerțului pentru a scurta termenul de înființare a unei firme la 24 de ore a generat o serie de probleme pentru angajații ONRC.

Aceștia au ajuns să facă eforturi suplimentare și chiar lucrează peste program pentru a face față noilor condiții.

„Aceste situații nedorite de salariații ONRC și ORC-urilor sunt completate de probleme care nu și-au găsit rezolvarea până în prezent – lipsa acută de personal care și așa era și este supraîncărcat pe fondul acestor schimbări,” ne-a transmis un lider al angajaților din Registrul Comerțului, sediul central.

Angajații ONRC atrag totodată atenția că noile funcționalități ale portalului ONRC nu au condus la simplificarea interacțiunii utilizatorilor.

„Din păcate, un sistem care ar trebui să faciliteze intervenția utilizatorilor se dovedește a fi în prezent o povară atât pentru aceștia, cât și pentru salariații instituției, al căror volum de muncă a crescut considerabil,” este un mesaj pe un grup intern al angajaților, la care am avut acces.

În postare este menționată și opinia unuia dintre primii utilizatori ai noului portal, care se plânge de aspectul învechit al site-ului și de faptul că funcționează greoi.

„Am găsit un portal nou, greoi, stufos și învechit. Procesul de rezervare de denumire pentru firme este mult mai greoi și mai stufos decât în varianta precedentă, cu o grămadă de pași inutili, cu limitări absurde,” scrie utilizatorul.

Răspunsul de la ONRC

Conducerea ONRC nu a negat aceste probleme, dar a încercat în toate datele oferite să le minimalizeze.

„Începând cu data de 26 iulie 2024 se monitorizează permanent sistemul informatic, fiind verificate, analizate și tratate situațiile atipice de natură tehnică ce se înregistrează din exploatarea sistemului, zilnic fiind efectuate optimizări,” ni s-a precizat într-un răspuns scris primit din partea directorului Valentina Burdescu.

În răspunsul oferit, ni se sugerează că problemele au apărut din cauza volumului mare de date care trebuie concentrate în noul portal.

„Prin proiect s-a realizat un nou sistem informatic al ONRC, pe toate componentele acestuia: Registrul Comerțului, Buletinul Procedurilor de Insolvență, Registrul Beneficiarilor Reali, Registrul Litigiilor, ceea ce a implicat și transformări ale bazelor de date și migrarea acestora în noile structuri de date, pentru toate datele înregistrate începând cu anul 1990, fiind un proiect foarte complex, de mari dimensiuni,” sunt explicațiile oferite.

„De asemenea, s-a realizat centralizarea Registrului Comerțului prin unificarea a 43 de baze de date care funcționau la nivelul oficiilor registrului comerțului și la nivelul aparatului central,” a mai punctat Valentina Burdescu.

Costurile platformei noi și nefuncționale

Pentru a avea un portal nou, modern și interoperabil – cel puțin teoretic – ONRC a început să cheltuie pe contracte de achiziție publică începând cu anul 2018.

  • Proiectul tehnic

A costat ONRC suma de 85.000 de lei, conform anunțului de licitație publică pe SEAP.

  • Execuția

A costat ONRC suma de 164,5 milioane de lei, conform unui răspuns scris al instituției.

  • Contractul de management

A costat ONRC suma de aproape 2 milioane de lei, conform anunțului publicat pe SEAP.

  • Contractul de testare și securitate

A costat ONRC suma de 6,5 milioane de lei, conform unui răspuns al instituției.

  • Totalul – 187 de milioane de lei

La final, ONRC a cheltuit 187 de milioane de lei, din care 158 de milioane de lei sunt fonduri europene, conform unei comunicat al Registrului Comerțului, pentru a realiza noua platformă a Registrului Comerțului.

Firmele care au primit contractele

ONRC a început să pregătească noul portal încă de la sfârșitul anului 2017. Anul următor, în luna aprilie, a acordat un contract de „Servicii de consultanță pentru elaborarea proiectului tehnic, studiu de fezabilitate, cerere de finanțare.”

Înțelegerea contractuală a fost semnată de ONRC cu firma Secvento Consulting SRL din București. Suma plătită de Registrul Comerțului către Secvento a fost de 17.925 de euro.

În baza acestui proiect tehnic s-a făcut licitația pentru realizarea propriu-zisă a platformei.

Cătălin Ștefan este acționarul unic și administratorul firmei, care a avut anul trecut o cifră de afaceri de puțin peste 10.000 de euro și pierderi de peste 7.000 de euro. De altfel, anul de vârf al afacerilor firmei Secvento a fost 2018, când societatea a avut venituri de 400.000 de lei.

În afara contractului cu ONRC, Secvento a mai avut contracte publice doar cu unități de învățământ pentru implementarea normelor de GDPR și de asigurare de acces în clădiri prin instalarea de interfoane.

„Nu avem legătură cu activitatea pe care ați menționat-o și nu avem un astfel de contract. Cred că este o confuzie. Nici nu aveam cunoștință până la mesajul dvs. că ONRC a pus în utilizare un nou sistem informatic sau că ar fi probleme cu acesta,” a fost răspunsul primit pe email.

Mai mult, de la adresa de email folosită de Cătălin Ștefan, ni s-a transmis că și Secvento are probleme cu noul portal al ONRC pentru că nu poate actualiza sediul societății.

„Suntem utilizatori de servicii ONRC ca orice altă societate, pentru probleme uzuale din viața unei firmei, cum ar fi actualizarea sediului social,” ni s-a mai transmis în mesajul electronic.

Managementul proiectului

În iunie 2020, ONRC a anunțat că are nevoie de servicii de management pentru desfășurarea proiectului. A oferit atunci în SEAP un contract de servicii de management de proiect necesare implementării proiectului „Sistem Electronic Integrat al ONRC consolidat și interoperabil destinat asigurării serviciilor de e-guvernare centrate pe evenimente de viață“.

În aprilie 2022, contractul de aproape 2 milioane de lei (1,93 milioane de lei) a fost acordat firmelor Global Resolution Experts SRL și TDP Partners SRL.

Global Resolution Expert și-a schimbat denumirea în 2022 în Fort SA. Acționarul principal al Fort SA este o altă firmă, Bittnet Systems din București, unde acționarii sunt sub formă de listă de persoane fizice și juridice, asta pentru că societatea e cotată la bursă. Directorul companiei este Vladimir Ghiță.

În schimb, TDP Partners are ca acționar principal firma Amaryllis Holdings SRL (42,5%) din Iași. Din acționariat mai fac parte Adriana Dobrila (28,75%) și Toma Gina Mădălina (28,75%), conform datelor platformei Termene.ro. Amaryllis Holdings SRL este co-deținută de doi cetățeni din Bahrein, Mohamed Hani Abdulqader Bakeri Saleh și Raed Maki Mohamed Sarhan.

Prima licitație anulată

Conducerea ONRC a început procedurile de atribuire a contractului pentru realizarea propriu-zisă a portalului (comunicații, creare soft, dotare cu unități IT fizice etc.) pe data de 18 august 2020.

La această dată a fost scos contractul la licitație în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP) e-licitatie.ro.

Contractul de achiziție era denumit „Sistem Electronic Integrat al ONRC consolidat și interoperabil destinat asigurării serviciilor de e-guvernare centrate pe evenimente de viață (ONRC v2.0)”.

Valoarea contractului era de peste 138 de milioane de lei, iar banii provin din fonduri europene, din Programul Operațional Competitivitate (POC).

Licitația a fost anulată în aprilie 2021. Comisia de licitație a considerat că niciuna dintre cele două oferte nu respectă condițiile de participare. Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor (CNSC) și instanțele de judecată au menținut decizia ONRC de anulare a licitației.

Cele două oferte depuse au venit din partea asocierilor formate din societățile:

S&T Romania (lider) și Trencadis, respectiv Acquis Consulting (lider), eProseed Europe, Enterprise Software Development și eProseed Eastern Europe.

Membrii comisiei au fost atât de exigenți încât au considerat că ofertele nu pot fi luate în calcul pentru că linkurile produselor de la firmele participante nu se deschideau în ziua verificărilor, așa cum reiese din contestația depusă de companii la CNSC.

A doua licitație a fost cu noroc

În luna septembrie 2021, pe 9, este publicat un nou anunț prin care contractul de 138 de milioane de lei este scos din nou la licitație.

Contractul este pentru implementarea sistemului informatic integrat pentru proiectul „Sistem electronic integrat al ONRC consolidat și interoperabil destinat asigurării serviciilor de E – Guvernare centrate pe Evenimente de Viață (ONRC V2.0)”.

Pe 4 mai 2022 este semnat contractul cu Vodafone România, compania care a fost desemnată câștigătoare a licitației.

La procedură s-au înscris și asocierile de la prima licitație anulată. Este vorba de asocierea formată din Acquis Consulting (lider), NTT Data România și Technology Systems and Services International, respectiv S&T România (lider) și Trencadis Corp.

Ce a presupus dezvoltarea noului portal și de ce au apărut probleme – explicațiile dezvoltatorului

Vodafone a transmis, într-un răspuns la solicitarea Economedia (care poate fi citit integral la finalul articolului), că dezvoltarea noii platforme a presupus „realizarea unui Centru de Date principal și a unui Centru de Date secundar, a infrastructurii hardware și software, precum și a serviciilor de analiză, proiectare, dezvoltare, migrare de date, dar și sesiuni de instruire și suport tehnic”.

„Soluția digitală a avut ca obiectiv, printre altele, automatizarea procesului de preluare a informațiilor de identificare ce se făcea anterior la ghișeu, precum și digitalizarea tuturor documentelor necesare pentru astfel de solicitări. Acum, se poate face o accesare securizată și directă a datelor din bazele de date ONRC, iar sistemul de autentificare în platformă a fost integrat cu nodul eIDAS național, pentru utilizarea unor date unice de acces în raport cu toate sistemele electronice ale instituțiilor administrației. A fost automatizat schimbul de date cu sisteme externe cu care ONRC interacționează în scopul furnizării serviciilor electronice aferente evenimentelor de viață pe care le gestionează”, transmite compania.

Vodafone mai susține că a dezvoltat o soluție online completă de înregistrare a cererilor gestionate de această instituție, o platformă disponibilă 24/24h, 7/7 zile, cu informații în timp real despre serviciile existente. Compania spune, totodată, că s-a eliminat solicitarea documentelor sau informațiilor ce sunt deja în sistemele informatice ale administrației publice centrale sau locale prin punerea la dispoziție a acestora, la solicitarea ONRC, pe orice cale disponibilă.

De asemenea, Vodafone arată că s-a realizat centralizarea Registrului Comerțului, unificându-se cele 43 de baze de date ce funcționau la nivelul oficiilor registrului comerțului și la nivelul aparatului central. Acest proces a implicat operațiuni ample de transformare a bazelor de date și migrarea lor pe noile structuri.

Compania susține că nefuncționarea noului portal a apărut din cauza depășirii capacității maximale în cadrul testării platformei, existând o perioadă de acomodare a noilor capabilități. De asemenea, compania spune că s-au acumulat cereri din perioada în care serviciile ONRC nu au funcționat, pentru a implementa noul portal, dar și solicitări anterioare. „A fost vorba despre o calibrare a capacității platformei, o situație normală pentru implementarea acestui tip de proiecte, la care s-au adăugat cererile ce trebuiau integrate din perioada anterioară lansării”, a transmis compania pentru Economedia. „Lansarea unui sistem informatic de o asemenea complexitate vine întotdeauna cu provocări. Deși aplicația a trecut prin toate fazele tipice de testare, la expunerea către un public larg au apărut diverse situații atipice. Acest lucru este normal în cazul oricărei aplicații nou lansate, chiar și a celor testate intensiv, cum a fost cazul aici, când sunt confruntate cu realitatea utilizării în masă”, mai transmite compania.

Vodafone mai susține că sistemul este acum în perioada de stabilizare, „zilnic se efectuează optimizări, și ne așteptăm ca totul să funcționeze la parametrii optimi după această perioadă”.

Subcontractanții

Vodafone a avut, conform ofertei depuse, și doi subcontractanți, terți susținători. Este vorba de firmele Total Soft SA din Ilfov și Maguay Computers SRL din București.

Total Soft SA avea subcontractat de la Vodafone 35,45% din contractul pentru platforma ONRC. Maguay Computers avea 18%.

  • Total Soft SA din Voluntari, județul Ilfov

Societatea Total Soft SA are ca obiect principal de activitate „realizarea soft-ului la comandă, software orientat client”.

Cifra de afaceri din 2023 a fost de 99 milioane de lei. Profitul raportat a fost de 2,9 milioane, iar numărul angajaților a fost de 448.

Acționariatul este format din două firme. Este vorba de compania turcească Logo Yazilim Sanayi̇ Ve Ti̇caret Anoni̇m, care deține 80%, și offshore-ul cipriot Avramos Holdings Limited.

Logo Yazilim face parte din grupul Logo, una dintre companiile mari din Turcia din domeniul furnizării de tehnică de calcul.

Compania a fost înființată de ploieșteanul Dan Liviu Drăgan, cel care a vândut-o apoi în 2016 către compania turcească Logo pentru 30 milioane de euro.

În 2018, offshore-ul cipriot Avramos Holdings Limited a intrat ca acționar în Total Soft în schimbul compensării unei creanțe de 4,5 milioane de euro, conform datelor publicate în Monitorul Oficial.

Am contactat reprezentanți ai Total Soft pentru a ne preciza motivele companiei pentru care platforma nu funcționează normal. Nu am primit niciun răspuns și nici nu ni s-a precizat că vom primi informațiile solicitate.

  • Maguay Computers SRL din București

Cifra de afaceri a fost de 212 milioane de lei în 2023 și profitul de 17 milioane, cu 45 de angajați.

Potrivit Registrului Comerțului, până în ianuarie 2012, din firmă au făcut parte și Pavel și Corvin-Gabriel Pughin, fratele actualului acționar unic.

Corvin-Gabriel Pughin s-a retras după ce, în 2011, a fost trimis în judecată de DNA pentru dare de mită, fals și complicitate la abuz în serviciu, în dosarul fostului președinte al Colegiului Medicilor, Vasile Astărăstoare.

Maguay Computers a fost amendată și a primit o interdicție temporară de a participa la licitații publice.

Am contactat și reprezentanții Maguay Computers pentru a ne preciza punctul de vedere al companiei legat de erorile portalului ONRC, dar nu am primit un răspuns până la data publicării materialului.

  • Firma care trebuia să asigure testarea și securitatea lansării programului

În luna decembrie, conducerea Registrului Comerțului anunța că Vodafone, Total Soft și Maguay Computers au terminat viitorul portal al instituției.

Mai urma doar testarea, urcarea platformei online și asigurarea securității datelor viitorului portal. Pentru aceste servicii, ONRC a scos la licitație publică în SEAP, încă din mai 2023, un contract.

Este vorba despre contractul de servicii privind achiziția de servicii și aplicații de testare pentru sistemul informatic implementat prin proiectul „Sistem electronic integrat al ONRC consolidat și interoperabil destinat asigurării serviciilor de E-Guvernare centrate pe Evenimente de Viață (ONRC V2.0)”.

Contractul a fost încheiat cu Euro-Testing Software Solution SRL, suma achitată conform contractului fiind de 6.433.616 lei.

Achiziția serviciilor de testare automată și de performanță, precum și testarea de securitate pentru sistemul informatic integrat și interoperabil al ONRC implementat în cadrul proiectului „Sistem electronic integrat al ONRC consolidat şi interoperabil destinat asigurării serviciilor de E-GUVERNARE centrate pe Evenimente de Viață (ONRC V2.0).”

În luna mai, Registrul Comerțului desemna firma Euro-Testing Software Solutions SRL din București câștigătoare a contractului, care avea la acel moment o valoare de 5,4 milioane de lei.

Euro-Testing Software Solutions SRL este o societate comercială specializată în activități de realizare a soft-ului la comandă.

Cifra de afaceri a fost de 28 milioane de lei în 2023 și profitul de 2,6 milioane, cu 19 angajați.

Acționarii sunt Silviu – Claudiu Racuciu (60%), Liliana Herbei (20%), Adrian Chiciță (10%) și Radu Tudor Vasile (10%). Acesta din urmă este fiul fostului premier Radu Vasile.

Reprezentanții Euro-Testing Software Solutions nu ne-au răspuns până la acest moment la întrebările trimise. Am cerut să ni se precizeze cauzele erorilor și problemelor de funcționare ale platformei, la realizarea căreia au contribuit.

Analiza lipsurilor din caietele de sarcini

Am apelat și la un expert în domeniul IT și al contractelor publice pentru a face analiza caietelor de sarcini, documente care conțin condițiile în baza cărora ONRC a acordat contractele de 187 de milioane de lei.

Mai trebuie amintit că, în baza caietului de sarcini, 60% din punctajul ofertelor era reprezentat de preț, iar 40% de expertiza persoanelor și firmelor care realizau platforma ONRC.

Dintr-o listă de 20 de probleme identificate de specialist, redăm următoarele:

  • Lipsa unor cerințe clare privind protecția datelor

Având în vedere natura sensibilă a datelor gestionate de ONRC, este îngrijorător că nu există mențiuni explicite privind conformitatea cu GDPR sau alte reglementări de protecție a datelor.

  • Ambiguitate în cerințele de securitate

Deși sunt menționate unele aspecte de securitate fizică, cerințele pentru securitatea cibernetică și protecția datelor sunt vagi și insuficient detaliate.

  • Lipsa cerințelor specifice pentru audit și trasabilitate

Nu se menționează explicit cerințe pentru jurnalizarea acțiunilor utilizatorilor sau pentru audituri de securitate, esențiale pentru un sistem care gestionează date sensibile.

  • Potențial conflict de interese

Se menționează că Secvento Consulting SRL, Tema Energy SRL și Homeland Security Solutions SRL au fost implicate în faze anterioare ale proiectului. Nu se fac diligențe concrete ca aceste firme să nu ofere altor companii un avantaj neloial în procedura de achiziție.

  • Criterii de evaluare potențial subiective

Unele criterii de evaluare, precum „Planul de proiect,” par a fi subiective.

  • Lipsa cerințelor explicite de interoperabilitate

Deși se menționează interoperabilitatea, nu există standarde sau protocoale specificate pentru asigurarea acesteia.

  • Absența unor cerințe clare pentru managementul accesului

Nu se specifică cerințe pentru un sistem robust de management al identității și accesului.

  • Absența cerințelor pentru testare de securitate

Nu se menționează cerințe pentru teste de penetrare sau alte evaluări de securitate.

  • Absența cerințelor pentru evaluarea impactului asupra protecției datelor (DPIA)

Nu există mențiuni privind necesitatea efectuării unei DPIA, deși aceasta este obligatorie pentru proiecte de această amploare care procesează date personale.

  • Lipsa cerințelor pentru transferul internațional de date

Nu se specifică măsuri de protecție pentru eventualele transferuri de date în afara UE/SEE.

  • Lipsa specificațiilor pentru managementul accesului bazat pe roluri

Nu sunt detaliate cerințe pentru implementarea unui sistem de control al accesului granular, bazat pe principiul privilegiului minim.

  • Absența cerințelor pentru formarea personalului

Nu se menționează necesitatea instruirii personalului în domeniul protecției datelor și al confidențialității. Aceste omisiuni reprezintă riscuri semnificative din perspectiva conformității cu GDPR și a protecției confidențialității datelor.

Directorul general al ONRC a fost manager de proiect

Coordonatorul proiectului de realizare a noului portal al ONRC a fost actualul director general al instituției, Valentina Burdescu. Aceasta este director general al Registrului Comerțului, instituție aflată în subordinea Ministerului Justiției, din anul 2016.

„Directorul general al Oficiului Național al Registrului Comerțului a coordonat proiectul în temeiul atribuțiilor de serviciu, având în vedere amploarea, dimensiunea și complexitatea acestuia,” este răspunsul primit în scris de la ONRC și semnat de Valentina Burdescu.

În cadrul acestui program, Valentina Burdescu a încasat și plăți pentru calitatea de manager de proiect. De exemplu, în august 2022 a încasat aproape 8.500 de lei, conform situațiilor de plată pe care le-am consultat.

Răspunsul integral al Vodafone:

1. Care a fost rolul companiei Vodafone în acest contract, care au fost serviciile și aparatura oferite în cadrul contractului cu ONRC?

Ne dorim să dezvoltăm soluții integrate care să ajute la optimizarea activităților companiilor, instituțiilor și societății în general. În cazul ONRC, am participat la o licitație competitivă, bazată pe un caiet de sarcini, pentru realizarea unui sistem electronic integrat consolidat și interoperabil destinat asigurării serviciilor de e-guvernare centrate pe evenimente de viață. Acest proiect este încă un pas în demersul de digitalizare a României și are ca principal rol democratizarea accesului la ONRC, prin implementarea unui nou sistem informatic și migrarea datelor existente în noul portal. 

Dezvoltarea noii platforme a presupus realizarea unui Centru de Date principal și a unui Centru de Date secundar, a infrastructurii hardware și software, precum și a serviciilor de analiză, proiectare, dezvoltare, migrare de date, dar și sesiuni de instruire și suport tehnic.

Soluția digitală a avut ca obiectiv, printre altele, automatizarea procesului de preluare a informațiilor de identificare ce se făcea anterior la ghișeu, precum și digitalizarea tuturor documentelor necesare pentru astfel de solicitări. Acum, se poate face o accesare securizată și directă a datelor din bazele de date ONRC, iar sistemul de autentificare în platformă a fost integrat cu nodul eIDAS național, pentru utilizarea unor date unice de acces în raport cu toate sistemele electronice ale instituțiilor administrației. A fost automatizat schimbul de date cu sisteme externe cu care ONRC interacționează în scopul furnizării serviciilor electronice aferente evenimentelor de viață pe care le gestionează.

Prin acest proiect, s-a realizat o simplificare a tuturor proceselor ONRC, sprijinind astfel antreprenorii români printr-o soluție online completă de înregistrare a cererilor gestionate de această instituție. Am dezvoltat o platformă disponibilă 24/24h, 7/7 zile, cu informații în timp real despre serviciile existente. Mai mult, s-a eliminat solicitarea documentelor sau informațiilor ce sunt deja în sistemele informatice ale administrației publice centrale sau locale prin punerea la dispoziție a acestora, la solicitarea ONRC, pe orice cale disponibilă, iar astfel a fost redus la minimum numărul necesar de documente pentru înregistrare. Timpul de soluționare a cererilor depuse a fost diminuat, iar traseul acestora poate fi urmărit online, ceea ce presupune și o transparentizare a întregului proces de la depunere până la eliberare.

2. De ce portalul nu funcționează după lansare în mod normal? Care este cauza erorilor de securitate și de accesibilitate a portalului? Ce s-a greșit din punct de vedere al Vodafone?

Pentru orice soluție digitală, există o perioadă de acomodare a noilor capabilități din momentul în care aceasta este lansată, pentru ca mai apoi să se facă ajustările și optimizările necesare. Așa s-a întâmplat și în acest caz, a fost realizat și un test al capacității maximale, care a fost depășită. Portalul este acum funcțional și asigură serviciile on-line, zilnic fiind procesat un număr mare de solicitări. Doar în perioada 26 iulie – 12 august au fost înregistrate aproape 69.000 de solicitări.

Sistemul este în perioada de stabilizare, zilnic se efectuează optimizări, și ne așteptăm ca totul să funcționeze la parametrii optimi după această perioadă. Încă din prima zi, se monitorizează permanent sistemul informatic, fiind verificate, analizate și tratate situațiile atipice de natură tehnică ce se înregistrează din exploatarea sistemului.

3. Are Vodafone vreo vină în faptul că portalul nu funcționează normal, așa cum reclamă băncile, antreprenorii și chiar angajații ONRC?

Între 19 și 25 iulie, s-au efectuat lucrări de asistență tehnică pentru sistemul informatic integrat, iar activitatea ONRC și a oficiilor registrului comerțului de pe lângă tribunale a fost suspendată. Un număr mare de cereri a fost transmis în această perioadă, împreună cu numărul mare de cereri înregistrate anterior acestei date ce au rămas în soluționare. Toate acestea au trebuit adaptate noii structuri a sistemului informatic ce a fost lansat din 26 iulie, înregistrate și soluționate treptat și au avut impact major în desfășurarea activității normale la nivelul instituției.

Așa cum am menționat anterior, a fost vorba despre o calibrare a capacității platformei, o situație normală pentru implementarea acestui tip de proiecte, la care s-au adăugat cererile ce trebuiau integrate din perioada anterioară lansării. S-a lucrat zilnic cu ONRC pentru rezolvarea cât mai rapidă și reluarea activității la parametrii optimi. S-a realizat centralizarea Registrului Comerțului, unificându-se cele 43 de baze de date ce funcționau la nivelul oficiilor registrului comerțului și la nivelul aparatului central. Acest proces a implicat operațiuni ample de transformare a bazelor de date și migrarea lor pe noile structuri. Sistemul încorporează un mecanism de gestionare centralizată a cererilor primite și de alocare a acestora spre rezolvare automat, aleatoriu către toți operatorii din țară. Portalul de servicii solicită identificarea obligatorie a solicitantului prin furnizarea de date cu caracter personal, ceea ce a avut implicații asupra utilizatorilor existenți care au avut nevoie de actualizare.

Lansarea unui sistem informatic de o asemenea complexitate vine întotdeauna cu provocări. Deși aplicația a trecut prin toate fazele tipice de testare, la expunerea către un public larg au apărut diverse situații atipice. Acest lucru este normal în cazul oricărei aplicații nou lansate, chiar și a celor testate intensiv, cum a fost cazul aici, când sunt confruntate cu realitatea utilizării în masă. Echipa noastră, împreună cu echipa ONRC, monitorizează și ajustează în permanență sistemul, pentru a corecta în cel mai scurt timp posibil problemele apărute și pentru a asigura o experiență optimă, atât utilizatorilor interni, cât și celor externi”.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

Comentarii

  1. Salut,
    Stefan Deleanu, expertul citat. Cateva mentiuni despre cateva erori din articol:

    1. Era bresa de date la datele cu caracter personal ale persoanelor FIZICE insolvente, nu ale celor juridice. Cele juridice au datele publice, nu sunt protejate de GDPR.
    2. Vulnerabilitatea de la sistemul de plata nu a divulgat datele cardurilor / detalii de plata (maxim IBAN), ci doar permitea cumpararea a orice, fara a plati efectiv pretul datorat.

Comentarii

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.