Reprezentanții societății comerciale Maguay Computers consideră că firma pe care o reprezintă nu are nicio vină în apariția erorilor de funcționare ale noului portal al Oficiului Național pentru Registrul Comerțului (ONRC).
- Amintim că Registrul Comerțului are, începând cu 1 august, un nou portal, o platformă care ar trebui să permită inclusiv înființarea unei firme în doar 24 de ore. Investiția a costat în total 187 de milioane de lei (39 milioane de euro). La data lansării oficiale, premierul Marcel Ciolacu a lăudat noua platformă. Asta deși portalul nu era accesibil nici măcar pentru bănci, pentru a verifica actualizarea datelor unei firme aflate într-un proces de creditare sau care avea nevoie de un nou card. Iar în timpul testării și securizării platformei, breșele de securitate au fost atât de mari încât nu doar CNP-urile erau vizibile, ci și contractele de închiriere ale firmelor. Inclusiv angajații ONRC susțin că au ajuns să lucreze ore suplimentare pentru că platforma nu este operabilă. Firma care l-a dezvoltat susține că problemele s-au datorat complexității proiectului, faptului că au apărut situații atipice la utilizarea în masă, că s-au acumulat solicitări din perioada în care serviciile ONRC nu au funcționat și că problemele sunt în curs de rezolvare. (Detalii, AICI) Ministrul Justiției, Alina Gorghiu, a declarat pentru Economedia că, dacă problemele cu noul portal informatic al Registrului Comerțului (ONRC), aflat în subordinea ministerului, nu vor fi remediate, va cere premierului schimbarea din funcție a directorului ONRC.
Faptul că platforma este la început ar fi o explicație a faptului că este greu accesibilă, ni s-a precizat într-un răspuns primit de la Maguay.
„În aria de responsabilitate implementată de Maguay Computers SRL în proiect totul funcționează în parametri, nefiind înregistrate erori. Erorile semnalate, care au fost remediate de altfel până la data prezentei, au fost în componenta de aplicație a sistemului ONRC V2.0 aflată în aria de responsabilitate a altei companii”, este unul dintre răspunsurile Maguay Computers. Compania a făcut parte din asocierea care a creat platforma ONRC.
„Maguay Computers SRL a furnizat licențele pentru bazele de date Oracle Database Enterprise Edition, Oracle GoldenGate, Oracle Data Integrator, împreună cu serviciile conexe acestora de instalare și configurare tehnologică de infrastructură a produselor Oracle, servicii de DevOps, servicii de garanție și suport tehnic”, ni se mai precizează din partea companiei.
E explicație pentru blocajele platformei Registrului Comerțului ar putea fi sta și în numărul mare de accesări din ultima perioadă. „De la data operaționalizării până la data de ieri 13.08.2024 pe noul portal au fost înregistrați aproximativ 700.000 de utilizatori, conform anunțului publicat de către ONRC pe pagina oficială a instituției https://www.onrc.ro/index.php/ro/, numărul de solicitări primite în această perioadă, la nivel național, este aproximativ dublu față de aceeași perioadă a anului trecut”, mai susțin reprezentanții Maguay.
Răspunsurile complete ale companiei
Întrebare:
De ce platforma nu a funcționat normal în ultimele săptămâni? A fost o greșeală, eroare a celor care au realizat proiectul pentru platforma ONRC v2?
Răspunsul companiei Maguay Computers:
Noua platformă ONRC v2.0, disponibilă la adresa https://myportal.onrc.ro/, adresează o gamă mai largă de servicii de e-guvernare din responsabilitatea ONRC oferind servicii publice on-line prin intermediul portalului dedicat. Dintre care multe au fost nou create în cadrul proiectului implementat – noua platformă este mult mai complexă în comparație cu portalul vechi.
Pentru deservirea on-line a solicitărilor, care pot fi introduse de către persoane fizice și/sau de către reprezentanți ai persoanelor juridice, solicitantul trebuie ca prim pas să își creeze cont în platformă, sau dacă avea deja un cont pe site-ul anterior, este necesar să își actualizeze datele din cont în noua platformă pentru a beneficia de toate funcționalitățile noi ale platformei ONRC V2.0.
Este un pas firesc, pe care toți utilizatorii platformelor online moderne îl fac; din acest motiv nu se poate soluționa o cerere dacă nu există toate datele necesare și de profil introduse.
Fluxurile au fost implementate de către echipa de dezvoltare a aplicației în noua platformă conform indicațiilor beneficiarului ONRC și a legislației aplicabile de specialitate, în urma parcurgerii tuturor etapelor de realizare a proiectului. După operaționalizarea noii platforme de către ONRC, erorile punctuale funcționale semnalate au fost rezolvate cu promptitudine.
Ca în cazul oricărui sistem informatic nou, adopția noii aplicații este mai lentă din partea utilizatorilor obișnuiți cu aplicația veche. Pentru a veni în ajutorul utilizatorilor, în portal au fost publicate ghiduri explicative la fiecare secțiune a portalului, disponibile chiar din pagina de start.
De la data operaționalizării până la data de ieri 13.08.2024 pe noul portal au fost înregistrați aproximativ 700.000 de utilizatori, conform anunțului publicat de către ONRC pe pagina oficială a instituției https://www.onrc.ro/index.php/ro/, numărul de solicitări primite în această perioadă, la nivel național, este aproximativ dublu față de aceeași perioadă a anului trecut. O mare parte din solicitări necesită intervenția operatorilor umani, iar datorită volumului mare de cereri și perioadei de vară cu concedii, termenele de soluționare au fost decalate de către ONRC.
Întrebare:
A fost o eroare în perioada de testare a platformei?
Răspunsul companiei Maguay Computers:
„În timpul testării platformei, nu au fost raportate erori. Aceasta funcționează corespunzător, iar apariția unor erori temporare după lansarea în producție este un fenomen normal – anumite scenarii sau moduri de lucru contextuale nu pot fi realizate in mediul de test, erorile putând fi generate de nenumărați factori și de combinații de dispozitive, browsere, plugin-uri etc, pe care utilizatorii reali le pot avea”.
„În spațiul public au apărut informații eronate privind așa-numite vulnerabilități și breșe de securitate. Din perspectiva testărilor de securitate, platforma a fost testată de către organisme independente specializate în securitate cibernetică, înainte de operaționalizarea sistemului, platforma neprezentând vulnerabilități tehnice de realizare”.
Întrebare:
A fost cumva și o eroare din partea MAGUAY COMPUTERS SRL?
Răspunsul companiei Maguay Computers:
„În aria de responsabilitate implementată de Maguay Computers SRL în proiect totul funcționează în parametrii, nefiind înregistrate erori. Erorile semnalate, care au fost remediate de altfel până la data prezentei, au fost în componenta de aplicație a sistemului ONRC V2.0 aflată în aria de responsabilitate a altei companii”.
Întrebare:
Care au fost activitățile efectuate și echipamentele oferite de MAGUAY COMPUTERS SRL in cadrul procesului de realizare a platformei ONRC v2?
Răspunsul companiei Maguay Computers:
Proiectul a fost implementat de către VODAFONE ROMÂNIA SA, având ca subcontractanți TOTALSOFT SA și MAGUAY COMPUTERS SRL.
În cadrul proiectului “Sistem Electronic Integrat al ONRC consolidat și interoperabil destinat asigurării serviciilor de e-Guvernare centrate pe evenimente de viață (ONRC V2.0)”, Maguay Computers SRL a furnizat licențele pentru bazele de date Oracle Database Enterprise Edition, Oracle GoldenGate, Oracle Data Integrator, împreună cu serviciile conexe acestora de instalare și configurare tehnologică de infrastructură a produselor Oracle, servicii de DevOps, servicii de garanție și suport tehnic.
Pe toate componentele livrate și implementate de către Maguay Computers în acest proiect nu s-au înregistrat erori.
De la operaționalizarea ONRC V2.0 bazele de date Oracle au mers în regim 24×7, cu încărcare și parametrii normali, chiar și în timpul vârfurilor de accesări multiple ale aplicației, fiind optimizată constant. Maguay Computers monitorizează în permanență componentele în aria sa de responsabilitate, fiind pregătit să intervină prompt prin experți calificați, ori de câte ori este necesar, pentru asigurarea funcționării corecte a componentelor Oracle implementate din punct de vedere a infrastructurii software.
Monitorizare Baza de date Oracle
Din sistemul de monitorizare la nivelul lunii august 2024 – până în prezent s-a observat același tipar de încărcare pe parcursul zilelor analizate. În intervalul de vârf al zilei, se înregistrează aproximativ 30 de sesiuni active pe secundă care utilizează CPU, în jur de 10 sesiuni active pe secundă dedicate operațiunilor de I/O (citire, scriere etc.) și un număr redus de sesiuni (1-2-4) care desfășoară alte activități (așteptând mesaje din cluster, așteptând alte sesiuni etc.).
Baza de date a funcționat continuu, fără întreruperi sau fluctuații de încărcare. Consumul de CPU se încadrează în limitele normale, resursele disponibile pe servere fiind suficiente.
Alte precizări
Reprezentanții companiei au ținut să ofere explicații și în legătură cu informațiile despre acționariat publicate de Economedia.ro.
„Pentru furnizarea unor informații corecte și complete, precizăm faptul că dosarul trimis în judecată pentru dl. Corvin Pughin s-a finalizat la Curtea de Apel Suceava cu achitarea pentru toate acuzațiile, instanța constând că faptele nu au existat”.
„De asemenea, facem precizarea că Maguay Computers SRL nu a fost amendată și nu a primit niciodată o interdicție temporară de a participa la proceduri de achiziție publică”.
„Este posibil ca autorul articolului să facă o confuzie cu privire la denumirea firmei. Din dosarul sus menționat a făcut parte societatea Maguay Impex SRL, nu Maguay Computers SRL„.
„Precizăm că și pentru Maguay Impex SRL Curtea de Apel Suceava a pronunțat o hotarare de achitare pentru toate acuzatiile, întrucât a constat că faptele nu au existat„.