Mediul de afaceri semnalează către Economedia alte probleme pe care le aduce noul portal al Registrului Comerțului, care a costat 40 de milioane de euro și ar trebui să facă viața firmelor mai ușoară. În schimb, un antreprenor ne-a listat patru moduri în care activitatea firmelor este îngreunată de nefuncționarea noului portal, ceea ce aduce costuri în plus pentru companii.
- Amintim că Registrul Comerțului are, începând cu 1 august, un nou portal, o platformă care ar trebui să permită inclusiv înființarea unei firme în doar 24 de ore. Investiția a costat în total 187 de milioane de lei (39 milioane de euro). La data lansării oficiale, premierul Marcel Ciolacu a lăudat noua platformă. Asta deși portalul nu era accesibil nici măcar pentru bănci, pentru a verifica actualizarea datelor unei firme aflate într-un proces de creditare sau care avea nevoie de un nou card. Iar în timpul testării și securizării platformei, breșele de securitate au fost atât de mari încât nu doar CNP-urile erau vizibile, ci și contractele de închiriere ale firmelor. Inclusiv angajații ONRC susțin că au ajuns să lucreze ore suplimentare pentru că platforma nu este operabilă. Una dintre firmele care l-au dezvoltat susține că problemele s-au datorat complexității proiectului, faptului că au apărut situații atipice la utilizarea în masă, că s-au acumulat solicitări din perioada în care serviciile ONRC nu au funcționat și că problemele sunt în curs de rezolvare. Altă firmă susține că s-a lucrat după proiectul Registrului Comerțului. (Detalii, AICI) Ministrul Justiției, Alina Gorghiu, a declarat pentru Economedia că, dacă problemele cu noul portal informatic al Registrului Comerțului (ONRC), aflat în subordinea ministerului, nu vor fi remediate, va cere premierului schimbarea din funcție a directorului ONRC. Registrul Comerțului a transmis la solicitarea Economedia că a achitat integral sumele din contractele pentru noul portal online, ce însumează 40 de milioane de euro, deși platforma funcționează prost și a creat probleme majore pentru mediul de afaceri. (Detalii, AICI) Directorul general al ONRC își cheamă angajații din minivacanța de Sf Mărie Mare pentru a rezolva fizic solicitările primite pe noua platformă digitală. (Detalii, AICI)
Mai precis, antreprenorii reclamă modul în care s-a modificat preluarea dosarelor în format fizic de către registrele comerțului din toată țara și soluționarea lor.
- Preluarea dosarului este mai greoaie
Pe de o parte, din cauza noului portal sau a noilor cerințe, durează foarte mult timp simpla preluare a dosarului de către consilierul de la registrul comerțului care înregistrează acest dosar, reclamă antreprenorii. „Față de vechiul sistem, trebuie să introduci acum mult mai multe date”, spune aceștia. Astfel, dacă înainte înregistrarea unui dosar dura de regulă 5 minute, acum poate dura și 20 de minute, cu excepția unor mențiuni mai simple care durează mai puțin.
Acest lucru face ca aglomerația la registrele comerțului să crească pe zi ce trece, și abia în primul pas, de depunere a dosarelor.
- Repartizarea aleatorie a soluționării dosarelor
Anterior, fiecare solicitant depunea dosarul la registrul comerțului unde își avea sediu, iar acesta era soluționat de către un registrator de la acel registru. Compania își ridica actele tot de același registru, iar procedura dura 3 zile dacă totul era în regulă.
Noul portal a schimbat fluxul de soluționare a dosarelor și a introdus o nouă procedură de repartizare aleatorie a soluționării pentru dosarele depuse în format fizic, care nu este încă bine pusă la punct, reclamă antreprenorii.
Anterior, dosarele erau soluționate de către registratorii de la registrul unde își are sediul social compania. În schimb, acum, profesionistul își depune dosarul la registrul de care aparține, dar soluționarea dosarului este distribuită aleatoriu în țară.
Până acum, un angajat al registrului venea și prelua un dosar înregistrat și îl ducea în alt birou din același sediu pentru soluționare. Acum, dosarul este scanat și trimis într-o bază de date, de unde e distribuit aleatoriu la un alt registrator aleatoriu, din alt județ. Înainte, scanarea avea loc după ce dosarul era aprobat și se punea la arhivă. Acum, scanarea se face în timpul procesului, ceea ce întârzie practica.
- Diferite documente solicitate
De asemenea, potrivit antreprenorilor, nu există o practică unificată la nivelul tuturor registrelor comerțului din țară cu privire la documentele solicitate. Pentru același tip de dosar soluționat la Iași sau la Tulcea, cerințele pot fi diferite. Astfel, reprezentanții companiilor primesc acum amânări, pentru că registratorii din județe diferite soluționează dosarele în moduri diferite.
„Majoritatea nu au încotro și depun documentele suplimentare prin completare, un proces care înseamnă un nou drum, reîncărcate iarăși informațiile, scanat dosarul din nou și trimis iarăși către registratorul respectiv”, reclamă aceștia.
Acest lucru întârzie iarăși înființările de firme sau mențiunile.
- Eliberarea documentelor
O problemă apare și la eliberarea documentelor, referitor la dosarul original și semnătura electronică. „Să presupunem că dosarul este în regulă și registratorul îl soluționează și îl admite. Urmează ca registratorul să pună semnătura electronică pe rezoluția prin care s-a admis înființarea sau menținuea și trebuie să trimită documentul înapoi către solicitant. Se întorc documente nesemnate electronic sau deloc pentru că nu a fost solicitat dosarul original. Aceste documente ar trebui să se întoarcă în original, de exemplu cu poșta. Lucru care iarăși va dura. Iar atâta timp cât solicitantul vrea documentele fizic, doar semnătura electronică nu spune nimic unei alte instituții, pentru că el trebuie probat electronic”, explică antreprenorul pentru Economedia.
- Procedura de soluționare, când angajații sunt în concediu
Momentan, o problemă majoră este și faptul că mulți angajați ai registrului sunt în concediu și nu există o procedură clară de preluare și înaintare a dosarului. Înainte, reprezentantul unei companii putea face o reclamație la registrul local al comerțului pentru a afla stadiul și pentru a „mișca” dosarul. După repartizarea aleatorie, el nu mai poate face acest lucru.
- Procedura online nu este încă clară
Online nu este clară încă procedura, deoarece antreprenorii reclamă că încă nu au putut ajunge la finalul ei, tot din cauza proastei funcționări a portalului. Potrivit lui, principala problemă o reprezintă timpul foarte mare pe care îl ia completarea și avansarea către pași. Potrivit lui, există riscul ca antreprenorii să fie scoși din portal și să le apară erori după ce au apucat să depună mare parte din documente, astfel că trebuie să o ia de la capăt. „Înainte, pe portalul vechi, puteai în 15-20 minute să termini un dosar. Acum îți ia și mai bine de o oră, dar șansele să reușești să termini să depui online sunt mici”, spune el.
El spune că și vechiul portal avea probleme foarte mari. „Era singurul portal care avea progam”, spune el. Mai precis, rezervările de denumire se puteau face între 6 seara și 8 dimineața. „Probabil nu era bine dimensionat din punct de vedere al cererilor și pentru că ziua era plin de cererile obișnuite de mențiuni și de înmatriculări”, spune el. De asemenea, vechiul portal dădea orori peste erori la eliberarea de certificate constatatoare, nu puteai să scoți în timp util, iar câteodată mergea și altădată nu.
Cu toate acestea, antreprenorul susține că noul portal este complet nefuncțional și „o bătaie de joc și de cap”.
Antreprenorul cu care a discutat Economedia spune că a depus cereri pentru înființarea unei firme și pentru mențiuni încă din data de 30 iulie și are unele dosare care nu au fost nici până acum soluționate.
Patru moduri în care o firmă este afectată de nefuncționare
Cazul 1. Un antreprenor vrea să își deschidă un restaurant zilele acestea. El a încheiat un contract pe baza rezervării de denumire și a început să plătească chirie, la sfârșitul lunii iulie. Până acum, au curs două săptămâni de chirie, iar el nu a putut face nimic: nu a putut să își facă casă de marcat să fiscalizeze, plătește chirie, nu își poate angaja cheltuieli cu amenajarea, pentru că ele trebuie deduse pe firmă iar el nu are firmă. Astfel, antreprenorul stă pe loc în timp ce curg cheltuieli cu chiria și altele, nu încasează, deci pierde bani în fiecare zi. „El avea un plan de business care s-a dus de râpă”, spune antreprenorul.
Cazul 2. Un antreprenor vrea să închidă un punct de lucru pentru că e obligat prin contract, pentru că acolo urmează să vină altcineva. El nu poate aduce această dovadă, tocmai pentru că, deși a înregistrat dosarul, el nu este încă soluționat. Drept urmare, următorul antreprenor nu poate să deschidă punct de lucru pentru altă companie.
Cazul 3. Un antreprenor trebuie să își deschidă un cont la bancă. Banca cere extras de registru de beneficiar real, dar nu poate fi accesat pe portal în acest moment.
Cazul 4. Cineva vrea să coopteze un asociat care vine cu bani mulți pentru a dezvolta afacerea. Totul stă pe loc, pentru că acest lucru se face tot prin portalul nefuncțional al ONRC.