Gigantul indian Tata Motors va cumpăra producătorul italian de camioane Iveco, cu sediul în Torino, de la acționarul principal, familia Agnelli, pentru 3,8 miliarde de euro, au anunțat miercuri cele două companii. Tranzacția va fi condiționată de vânzarea de către Iveco a diviziei sale de apărare către Leonardo.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

- articolul continuă mai jos -

Pentru a-și consolida activitatea în domeniul vehiculelor comerciale, Tata va lansa o ofertă publică de cumpărare în numerar pentru acțiunile Iveco, sub rezerva vânzării activității din domeniul apărării, la un preț de 14,1 euro pe acțiune.

Iveco, care produce și autobuze și motoare, este controlată de familia italiană Agnelli prin intermediul companiei sale de investiții Exor, care deține în prezent o participație de 27,1% în grupul cu sediul în Torino, cu 43,1% din drepturile de vot. Exor a acceptat să cedeze participația sa în Iveco către Tata.

Analize Economedia

România-Ungaria steaguri
un programator lucreaza la un laptop
adrian-dragos-paval-dedeman
economie calcule
somer calculator
burse, piete, multipli
bani, lei, economie, finante, deficit, inflatie
armata romana, capu midia, romania, nato, militari, soldati, antrenament, exercitiu militar, himars, rachete, sisteme de aparare aeriana
auto, masina chinezeasca
om robot industria automotive
transport
studenti, universitate, academie, absolventi
Piața de curierat, România, Cargus, Sameday, Fan Courier, Profit net, Cifră de afaceri, Pachet
Fermier cu legume
linie asamblare Dacia
Imagine apa piscină
Job, căutare de job, șomeri, tineri șomeri
Knauf Insulation, fabrica vata minerala sticla
George-Simion-Nicusor-Dan (1)
Steaguri Romania si UE
bani, lei, finante, bancnote, euro, 5 lei
bec iluminat, becuri
piata auto, uniunea europeana, romania
recesiune
sua dolari drapel ajutor steag flag us bani karolina-grabowska-4386425
Piata 9 restaurant
recesiune
tineri programatori foto
Corinthia
criza de ouă din SUA

„Oferta ar reuni două companii cu portofolii de produse și capacități extrem de complementare și fără suprapuneri semnificative în ceea ce privește amprenta industrială și geografică”, au declarat Tata și Iveco.

Grupul combinat ar avea o prezență globală semnificativă, cu vânzări de peste 540.000 de unități pe an și venituri de aproximativ 22 de miliarde de euro.

Iveco, care anul trecut a realizat 74% din veniturile sale în Europa, s-ar putea dovedi potrivită pentru Tata Motors. Producătorul indian controlează Jaguar Land Rover în sectorul autoturismelor, dar nu are practic nici o prezență, nici o amprentă de producție în industria europeană a vehiculelor comerciale.

Iveco, cel mai mic dintre principalii producători de camioane din Europa – o piață condusă de Volvo, Daimler și Traton – a fost adesea considerat un potențial candidat pentru fuziuni și achiziții. Cu toate acestea, prezența sa în domeniul apărării a făcut o tranzacție mai dificilă.

Acțiunile Iveco listate la Milano au crescut cu aproximativ 25% de la jumătatea lunii iulie, când Reuters a raportat pentru prima dată că Tata era în discuții pentru a achiziționa compania. Miercuri, acestea au închis la 19,01 euro.

Iveco are aproximativ 36 000 de angajați, dintre care 14 000 în Italia, iar acordul cu Tata este de așteptat să atragă atenția guvernului italian.

Oficiali din cadrul administrației premierului Giorgia Meloni au declarat că guvernul sprijină „investițiile străine de calitate”, dar va urmări îndeaproape tranzacția pentru a asigura protecția locurilor de muncă, a resurselor strategice și a lanțului de producție mai larg.

Vânzarea diviziei de apărare

Grupul controlat de stat Leonardo a fost de acord să cumpere unitatea de apărare IDV a Iveco, oferindu-i acesteia o valoare de întreprindere de 1,7 miliarde de euro.

Vânzarea diviziei de apărare – cu profituri de bază de 108 milioane de euro în 2024 și 2.000 de angajați în Italia și în străinătate – a deschis calea pentru oferta de preluare a restului Iveco de către Tata.

Tranzacția din domeniul apărării ar urma să fie finalizată în primul trimestru al anului 2026, sub rezerva aprobărilor autorităților de reglementare.

Planul este ca Iveco să fie delistată de la bursă, ceea ce ar însemna pierderea unei alte companii de top de la bursa din Milano.

Partenerul german al Leonardo, Rheinmetall, a declarat ulterior, miercuri, că se află în discuții exclusive cu Leonardo pentru a achiziționa activitatea de camioane militare a IDV.

Tranzacția IDV este în conformitate cu strategia mai largă de consolidare a Leonardo în sectorul apărării și va permite grupului să facă față cererii tot mai mari de vehicule terestre din Europa.

IDV este un furnizor cheie pentru armata italiană, dar a câștigat și contracte militare în țări precum Marea Britanie, SUA și Brazilia.

„Achiziția IDV îi oferă lui Leonardo o posibilitate unică de a oferi atât platforme pe șenile, cât și pe roți”, a declarat CEO-ul Leonardo, Roberto Cingolani, în cadrul unei teleconferințe cu analiștii.

Cingolani a mai spus că Leonardo plănuise inițial să cumpere IDV împreună cu Rheinmetall, dar apoi a decis să continue singură pentru a încheia tranzacția până la sfârșitul lunii iulie.

Numai cu Leonardo a fost „mai simplu și mai convenabil”, a spus Cingolani.

Iveco a declarat că, odată finalizată tranzacția IDV, intenționează să distribuie veniturile nete către acționari printr-un dividend extraordinar