Premierul Ilie Bolojan a declarat luni că ”e foarte probabil ca bugetul pe 2026 să nu îl putem închide în decembrie și să ne lungim cu el în ianuarie”. El a spus că motivul acestei întârzieri probabile este nevoia de legislație ”pentru un buget predictibil”. Șeful executivului a mai spus că cel mai probabil săptămâna viitoare guvernul își va asuma răspunderea pe pachetul de reformă în administrația locală și centrală.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

- articolul continuă mai jos -

Reamintim că dacă bugetul de stat nu e adoptat până la 1 ianuarie, instituțiile de stat trebuie să funcționeze cu o fracțiune de 1/12 din bugetul de anul trecut.

Declarații Ilie Bolojan la Asociația Municipiilor din România:

  • E foarte probabil ca bugetul pe 2026 să nu îl putem închide în decembrie și să ne lungim cu el în ianuarie pentru că, înainte de adoptarea bugetului, trebuie să adoptăm toată legislația necesară pentru un buget predictibil.
  • Noi suntem în situația să închidem bugetul cu 8,4% deficit și ne-am angajat pentru anul viitor cât mai aproape de 6%.
  • Noi ne-am împrumutat accelerat ca țară în ultimii 5 ani. Pe fondul acestei creșteri a împrumuturilor, am ajuns la credite de peste 200 miliarde de euro.
  • Jumătate din deficit e reprezentat de dobânzi
  • Sper ca de anul viitor impozitele la persoanele fizice la proprietăți și mașini să crească
  • Marja noastră de mișcare în buget e destul de redusă din cauza deficitului bugetar
  • Reforma în administrație: după o perioadă prea lungă, am căzut de acord de principiu pe acest pachet important de reformă și e foarte posibil ca săptămâna viitoare să începem procedura de angajare a răspunderii pe reforma administrația locală și centrală
  • Propunerea e de reducere a cheltuielilor cu 10%. În administrația locală, baza de calcul e grila stabilită prin ordonanța 63.
  • Reforma administrației va include și mecanisme pentru primării să-și încaseze taxele și impozitele locale
  • Dacă pachetul de reformă a administrației nu va avea probleme de constituționalitate, va intra în vigoare de la 1 ianuarie 2026
  • Pachetul de reformă creează condițiile de descentralizare
  • Pe jocurile de noroc, municipalitățile vor avea libertatea totală de a le interzice total sau parțial sau de a impune taxe noi
  • În ce privește investițiile, am avut o supra contractare dublă în ultimul an
  • Am reușit să închidem renegocierea PNRR săptămâna trecută atât în ce privește aprobările de la Comisia Europeană, cât și în ce privește proiectele supra contractate în administrația locală
  • Prima problemă majoră va fi transferul de fonduri către autoritățile locale. România nu mai poate să transfere de anul viitor către administrația locală banii pe care i-a transferat până acum, nu ne lasă deficitul bugetar. Sumele pe care le veți încasa în plus din taxele locale să nu fie transferate la bugetul de stat. Deci va fi o provocare anul viitor la distribuirea sumelor la aprobarea legii bugetului
  • A doua provocare importantă: bugetele naționale de investiții care pleacă spre autorități sau ministere. Anul viitor trebuie să cheltuim toate cele 10 miliarde de euro rămase din PNRR. La ele se adaugă cofinanțările dvs. și cele din bugetul național. Ca atare, spațiul bugetar pentru investiții pentru anul viitor, care ni se recomandă să nu depășească 7% din PIB, e consumat de PNRR. Și ar trebui să ne concentrăm toți pe PNRR
  • Spațiile rămase pentru alte linii de finanțare, Anghel Saligny, CNI, ministere – vor fi foarte mici. Prin urmare, estimarea e că suma pentru Programul Anghel Saligny pentru anul viitor va fi mai mică decât cea de anul acesta.
  • Propunerea e ca anul viitor să venim cu o regulă tranzitorie, doar pentru 2026, ca dacă vrei bani din Programul Anghel Saligny să vii cu o cofinanțare de 20%. Altfel vor apărea nemulțumiri. Așa vom da posibilitatea primăriilor mari, acolo unde e și dezvoltarea, să atragă niște bani.