Aeroportul Internaţional ,,Avram Iancu” din Cluj Napoca vrea să construiască un terminal pentru mărfuri-Cargo şi a scos la licitaţie un contract pentru elaborarea documentaţiei tehnice necesară investiţiei. Este al doilea aeroport ca mărime din ţară, după numărul de pasageri transportaţi şi primul aeroport regional din ţară iar construirea terminalului Cargo este necesară având în vedere creşterea traficului de mărfuri înregistrată anul trecut, cu 13 % mai mult faţă de 2019. Despre un terminal special pentru mărfuri se vorbeşte de mai mulţi ani la aeroportul Cluj Napoca dar primul pas a fost făcut de-abia acum, posibil şi după ce Consiliul Judeţean Bihor a anunţat semnarea contractului de peste 30 de milioane de Euro pentru construirea unui terminal Cargo la Oradea şi chiar înfiinţarea propriei companii, Air Oradea.
Potrivit calendarului estimat în caietul de sarcini, terminalul urmează să fie operaţional din 2023 : ,,În prezent, la Aeroportul Cluj Napoca, nu există un terminal cargo propriu- zis, iar zona de procesare a mărfurilor din clădirea Aerogara veche nu are capacitatea pentru a răspunde cerinţelor/necesităţilor pentru transportul de mărfuri. Cu toate că, în 2020, ca urmare a pandemiei globale, la Aeroportul Cluj Napoca, traficul de pasageri a scăzut cu 69 % faţă de 2019, traficul cargo a înregistrat o creştere cu 13 % faţă de 2019. Deficienţa majoră înregistrată la Aeroportul Cluj Napoca este lipsa unui terminal de mărfuri propriu zis, cu suprafaţă şi dotări corespunzătoare traficului de mărfuri. Pentru realizarea obiectivului de investiţii este planificată parcurgerea unor etape prealabile : Elaborarea proiectului pentru autorizarea execuţiei lucrărilor şi a proiectului tehnic- 2022, execuţia lucrărilor 2022 – 2023 şi punerea în funcţiune – 2023” se arată în caietul de sarcini. Printre companiile cu servicii de curierat şi transport care operează la Cluj Napoca sunt TNT şi DHL, chiar în această vară DHL alocând o aeronavă Boeing- 737 triplând capacitatea de transport pentru Aeroportul din Cluj Napoca. Ofertele pentru documentaţia tehnică necesară construirii Terminalului Cargo pot fi depuse până la 26 octombrie iar durata de realizare a studiului este de 6 luni. Capacitatea proiectată de procesare va fi de peste 32 000 tone/ an faţă de 4000 tone din 2020.