Cele mai mari probleme pentru loturile de munte ale Autostrăzii Sibiu-Pitești : lucrări în zona de munte, Studiul de Fezabilitate ,,execrabil”, costurile reale de pe șantier și mobilizarea Astaldi

Simulare Video Lot 2 A 1 Mapa

Asociația Pro Infrastructură estimează finalizarea lotului 3 al Autostrăzii Sibiu-Pitești într-un termen de 7 ani, cu doi mai mult față de cei 5 ani din perioada contractată de proiectare și execuție. Cea mai importantă asociație care monitorizează marile proiecte din transporturi trece în revistă cele mai importante provocări și probleme pentru loturile de munte ale primei autostrăzi care trece Carpații și în special, situația contractului pentru lotul 3 Cornetu-Tigveni semnat cu Astaldi la începutul lunii august pentru 5,3 miliarde de lei. (n.r. Astaldi a câștigat în fața Strabag cu o ofertă financiară mai bună, dar austriecii au cerut o extensie de timp pentru a face propriile evaluări în teren). Asociația Pro Infrastructură (API) arată că lotul Astaldi (37 km.) este cel mai greu lot al Autostrăzii Sibiu-Pitești, deși lotul 2 semnat cu Asocierea Mapa-Cengiz are 18 luni proiectare și 50 de luni execuție, fiind considerat în CNAIR chiar mai dificil din cauza tunelurilor și a reliefului mai greu.

API arată într-o analiză că, antreprenorii trebuie să construiască pe baza unui studiu de fezabilitate foarte vechi, costurile reale din șantier ar putea depăși valoarea din contracte cu tot cu rezerva de implementare, iar pentru Lotul 3, sunt rezerve privind mobilizarea Astaldi. La acestea se adaugă, evident și birocrația statului : ,, Luni, 01.08.2022, CNAIR a semnat cu asocierea italiano-română WeBuild-Tancrad cel mai mare contract al său acordat vreodată prin licitație: 5,323 miliarde lei fără TVA, adică 99,98% din valoarea estimată pentru cei 37,40 kilometri dintre Cornetu și Tigveni. Perioada de proiectare este de 12 luni și cea de execuție 45, cu 10 ani garanție. Este nu doar cea mai scumpă bucată de autostradă, ci și cea mai dificilă, chiar mai grea decât vecina, Secțiunea 2 Boița-Cornetu, aceasta din urmă fiind parafată cu turcii de la Mapa-Cengiz în 07.02.2022 pe “doar” 4,25 miliarde lei fără TVA pentru 31,33 kilometri, intrată oficial în perioada de proiectare la 01.07.2022 cu termen 18 luni plus alte 50 de lucrări în teren.

Revenind la Secțiunea 3, cifrele sunt impresionante: aproximativ 50 de poduri și viaducte doar pe autostradă, dar și tunelul Poiana de 1,7 km, cel mai lung de pe traseul Sibiu-Pitești. Plus două noduri rutiere și un ecoduct-mamut rar întâlnit chiar la nivel european, un veritabil pod pentru animale peste DN7, calea ferată și Râul Olt la sud de Mănăstirea Cornet. Ne declarăm mulțumiți dacă vom circula mai devreme de 7 ani pe acest sector, având în vedere dificultățile tehnice deosebite, calitatea execrabilă a studiului de fezabilitate (așa cum v-am explicat de nenumărate ori timp de 7 ani) și ofertarea în orb, la 99,98% din prețul estimat, cu riscuri geotehnice și financiare imense, coroborate cu mobilizarea și atitudinea dezamăgitoare ale celor de la WeBuild/Astaldi din ultimele luni, toate puse peste birocrația încâlcită și fuga de responsabilitate a oficialilor CNAIR.” a transmis Asociația Pro Infrastructură.
De asemenea, un lot cu o lungime de 10 kilometri, dar foarte dificil este tronsonul 4 Curtea de Argeș-Tigveni ( 36 mil. E/km.) unde PORR ar putea începe lucrările în primăvara anului viitor.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: