România va muta cinci loturi din Autostrada Moldovei A7 de pe împrumuturi pe granturi din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), adică acestea vor fi construite cu bani 100% nerambursabili, conform unor surse din Ministerul Finanțelor consultate de Economedia.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
- UPDATE Ministrul Fondurilor Europene, Dragoș Pîslaru, a confirmat miercuri informațiile Economedia, la Antena 3 CNN.
„Sunt două secțiuni prioritare pe A7: Focșani-Bacău și Bacău-Pașcani, care în acest moment au nivelul de maturitate și garanțiile oferite de constructori că se pot finaliza până în august 2020. Practic cinci loturi din A7, de o valoare de peste două miliarde de euro 2,1 miliarde de euro, pare că reușim să le mutăm pe Grant. Așa că, da, finalizăm A7, ceea ce mi se pare un lucru foarte bun și vine cumva după valul de discuții de autostrăzi, ca un element reconfortant ca românii să știe că pe PNRR autostrada A7 se termină pentru că avem fondurile pe componenta de grant nerambursabil. Asta este ceva ce va fi foarte ușor de urmărit în materie de succes al PNRR-ului român”, a afirmat Pîslaru.
Conform informațiilor Economedia, cel mai probabil este vorba despre cele trei loturi de pe secțiunea Focșani – Bacău și două loturi de pe secțiunea Bacău – Pașcani. Un alt lot ar rămâne finanțat din împrumuturi PNRR, deoarece nu ar putea fi gata până în august 2026, termenul limită pentru finalizarea lucrărilor la proiectele din PNRR.
„În discuția noastră cu Comisia Europeană, am propus o serie de relocări de proiecte cu execuție mare, impact mare, să le punem pe grant. L-am convins pe ministrul Proiectelor Europene să le ceară. De atunci, vorbind cu Comisia Europeană în paralel, i-am convins ca aceste loturi de autostradă să intre pe granturi. Mai rămâne pe împrumuturi un tronson din A7 care nu s-ar fi terminat în august 2026”, a declarat sursa din Ministerul Finanțelor consultată de Economedia.
În schimb, Autostrada A8 cu siguranță nu va mai fi finanțată din PNRR, conform informațiilor Economedia.
Amintim că România a inclus în PNRR toate cele 13 loturi din Autostrada Moldovei A7, cu o lungime totală de 319 kilometri, dar și două loturi din Autostrada Unirii A8. Acestea urmau însă să fie finanțate din împrumuturi, cu dobânzi mai mici.
Între timp, însă, segmente din Autostrada Moldovei A7 și din Autostrada Unirii A8 au fost scoase din PNRR, din cauza problemelor la procedurile de achiziție, spunea anterior ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE) Dragoș Pîslaru. Economedia a scris aici care sunt cele 12 contracte de achiziții cu probleme.
Mai amintim că senatorul PNL Lucian Rusu susţine că tronsoanele Paşcani – Iaşi – Ungheni din autostrada A8 şi Paşcani – Suceava – Siret din autostrada A7 au fost incluse pe lista transmisă de România către Comisia Europeană pentru finanţare prin Programul SAFE – Security Action for Europe, transmite news.ro.