Retrospectiva săptămânii Economedia: Extinderea Finqware, de ce se închide Momsi, banii din PNRR vin abia după alegeri, cine „coace” pâinea și produce anvelopele din România, noi restructurări

paine brutar Boromir

Economedia vă prezintă o retrospectivă a poveștilor de business pe care le-am prezentat în această săptămână și a celor mai interesante analize Economedia și nu numai.

  • INTERVIU Fintech-ul românesc Finqware vrea să se extindă cu birouri în Europa Centrală și de Est, începând de anul viitor. Cosmin Cosma: „Vrem să jucăm la nivelul campionilor europeni, nu doar în curtea școlii”

Finqware, companie fintech românească specializată în automatizarea operațiunilor de trezorerie pentru companii, care a dezvoltat o tehnologie proprietară de open banking, vrea să se extindă de anul viitor cu birouri în alte țări din Europa Centrală și de Est, în țări precum Austria sau Polonia, a declarat Cosmin Cosma, CEO Finqware, într-o discuție cu Economedia. 

„Am avut mai multe inițiative de a deschide birouri și în alte țări. Am avut la un moment dat deschis un birou în Luxemburg. Noi vrem să jucăm la nivelul campionilor europeni, nu doar în curtea școlii. Anul acesta nu știu dacă se va întâmpla, dar cu siguranță de anul viitor avem destul de multe planuri să ne extindem. Noi în acest moment suntem operaționali oriunde în Europa. Cel mai probabil ne uităm la țări din zona Centrul și Estul Europei, dar mai dezvoltate, cum ar fi Austria sau Polonia”, spune antreprenorul.

Acesta spune că vede noi oportunități în piață și datorită noilor tehnologii, așa cum este Inteligența Artificială, instrument pe care compania își dorește să îl implementeze.

Citește mai multe AICI.

  • INTERVIU De ce se închide Momsi, aplicația care voia să devină un „sat” pentru mame. Ionuț Țurlea: „Am lansat un produs prea complex” / Lecții învățate

Aplicația Momsi s-a lansat acum patru ani după ce Ionuț Țurlea și soția lui Florența au devenit părinți și și-au dat seama că au nevoie de un „sat“ în cadrul căruia să își crească copilul. Momsi a fost creată pentru ca mamele și copiii lor să treacă de barierele virtuale ale grupurilor de pe rețelele sociale, pentru a se conecta în viața reală, în proximitate, la nevoie sau pentru socializare. Aplicația a ajuns să unească peste 11.000 de mame și a atras inclusiv investitori de tip business angels. Acum, Ionuț Țurlea a anunțat comunitatea de mame că aplicația se închide, deoarece „nu a găsit un model de business sustenabil“. Economedia a discutat cu Ionuț Țurlea pentru a descoperi ce nu a funcționat și ce lecții poate învăța un antreprenor dintr-o astfel de experiență.

Momsi a fost lansată în anul 2020 în versiunea beta. Investiția proprie a lui Ionuț Țurlea a fost de 22.000 euro, iar ulterior aplicația a atras și un sindicat de business angels, care a venit cu finanțare de 85.000 euro. După un feedback de la 1.600 de mame, în 2022 a avut loc lansarea oficială. În același an, compania anunța extinderea aplicației în 6 țări. Planul era să ajungă la 10.000 de mame active în aplicaţie în primele trei luni de la lansare, iar într-un an de la lansare la 100.000 de mame din cele şapte ţări în care Momsi era disponibilă. În acea perioadă, Ionuț Țurlea spunea că este în discuții cu fonduri de investiții pentru încă o rundă de finanțare, în valoare de 500.000 de euro.

Cum a ajuns așadar Momsi de la o idee promițătoare la un mesaj de rămas-bun către comunitate? „Probabil ați observat că de ceva vreme aplicația Momsi nu mai este funcțională. Din păcate, am tot amânat să trimit acest mesaj din dorința și cu speranța de a găsi o modalitate prin care proiectul să continue. Realitatea este că, oricât de mult am încercat în ultimele 6 luni, nu am reușit și, prin urmare, atât aplicația, cât și proiectul în ansamblu se vor închide. Consider că vă datorez să știți de ce Momsi se închide. Contextul și motivele sunt mai complexe, dar pe scurt: nu am reușit să găsim un model de business sustenabil și am rămas fără fondurile necesare menținerii și dezvoltării atât a aplicației, cât și a business-ului”, este mesajul transmis utilizatoarelor.
Citește mai multe AICI.

  • ANALIZĂ Economedia: Cine „coace” pâinea în România: Mexicani, belgieni și un brand maghiar, în topul celor mai mari brutari și patiseri ai țării / Principalii cinci jucători din domeniul panificației fac afaceri de 2 miliarde de lei

În această săptămână, Economedia a scris că grupul mexican Bimbo se extinde pe piața de panificație din România și cumpără afacerea Trei Brutari și alte trei fabrici de panificație de la Andrei Siminel. Omul de afaceri a vândut anterior Vel Pitar tot către mexicani. În acest context, Economedia a analizat piața de panificație din România.

Vel Pitar, companie controlată de mexicanii de la Bimbo, Tinervis, compania care operează simigeriile Luca, și belgienii de la La Lorraine sunt cei mai importanți jucători din piața pâinii, conform datelor din 2022 consultate de Economedia, acesta fiind cel mai recent an pentru care companiile au bilanțurile depuse. Cele mai mari cinci companii cumulează afaceri de aproximativ 2 miliarde de lei și toate și-au crescut afacerile în 2022, un an în care s-au atins prețurile record la pâine în întreaga Europă. În 2023 și în acest an, o companie mexicană care se numără printre cele mai mari din domeniu la nivel mondial, s-a extins în România, achiziționând cel mai mare jucător din piața locală și marcând, în 2024, o nouă achiziție, a unei alte companii de Top 10.

Conform datelor Termene.ro, în 2022 existau 12.822 de companii active având CAEN 1071: Fabricarea pâinii; fabricarea prăjiturilor și a produselor proaspete de patiserie. Această clasă include fabricarea produselor proaspete de brutărie: pâine si alte specialități de pâine (chifle).

Citește mai multe AICI.

  • EXCLUSIV Comisia Europeană va lua o decizie pe cererea de plată numărul trei din PNRR abia în iunie, după alegerile europarlamentare

Economedia a scris în exclusivitate că Comisia Europeană va lua o decizie pe cererea de plată numărul trei din PNRR depusă de România abia în luna iunie, după alegerile europarlamentare. Autoritățile române au cerut (și obținut) o nouă prelungire pentru evaluarea cererii, după ce Comisia ar fi cerut noi clarificări, conform unor surse guvernamentale. În aceste condiții, se reduc și șansele ca România să depună în acest an cererea de plată numărul patru, care conține alte reforme esențiale, strategice și delicate, respectiv noua lege a salarizării unitare și reforma fiscală.

Mai multe detalii, AICI.

  • ANALIZĂ Economedia: Topul celor mai mari producători de anvelope din România, în contextul în care jucători globali ca Michelin și Nokian Tyres mută producție în țara noastră

Producătorul de anvelope Michelin a anunțat că intenționează să închidă fabrica de anvelope pentru camioane din Olsztyn, într-o mișcare care a stârnit îngrijorare în întreaga Polonie, și va muta producția în România. În acest context, Economedia a analizat cine împarte piața de anvelope din România și cine sunt jucătorii care se anunță.

Cu un mare jucător global care ar urma să mute parte din producția din Polonia în România și unul care vine din Rusia la Oradea, unde are în construcție o fabrică, piața locală de anvelope pare să aibă parte de un an efervescent. Vă prezentăm, în acest context, clasamentul celor mai importanți jucători din piața locală. Sectorul este cu atât mai interesant cu cât cele trei companii din top figurează și în clasamentul celor mai mari 15 exportatori din România.

Michelin România, Continental Automotive Products și Pirelli Tyres România sunt cei mai mari jucători de pe piața locală de anvelope, având, laolaltă, afaceri de aproximativ 14 miliarde de lei și peste 10.000 de angajați, conform cifrelor din 2022, cel mai recent an fiscal pentru care companiile și-au depus bilanțurile.

Conform datelor Termene.ro consultate de Economedia, 186 de companii sunt active în România cu cod CAEN 2211 – Fabricarea anvelopelor si a camerelor de aer; resaparea si refacerea anvelopelor.

Detalii, AICI.

  • ANALIZĂ Economedia: Dobânzile la care se împrumută Guvernul Ciolacu au crescut ușor-ușor și au atins noi maxime pentru acest an. Cererea de titluri pe termen scurt rămâne puternică, cererea de titluri cu maturitate lungă a scăzut

Ratele de dobândă la care se împrumută Guvernul Ciolacu pentru finanțarea deficitului bugetar și acoperirea sumelor necesare refinanțării datoriei care ajunge la scadență în acest an au tot crescut ușor-ușor în ultimele luni și au atins săptămâna trecută noi maxime pentru acest an. Emisiunile din piața primară au început să scârțâie din debutul lunii aprilie, iar Ministerul de Finanțe a avut și prima emisiune de titluri de stat eșuată complet din noiembrie 2023 încoace, după ce a încercat să vândă titluri de stat în valoare de 300 de milioane de lei cu scadența în 2038, dar s-a lovit de o cerere foarte scăzută (sub oferta de 300 de mil. lei) pentru o maturitate așa îndelungată.

Citește mai multe AICI.

  • România și Polonia sunt de două ori mai „bogate” decât erau în 2004, după aderarea la UE – Analiză Erste

Produsul Intern Brut pe cap de locuitor din Polonia și România s-a dublat în ultimele două decenii, arată o analiză Erste Group Research. Cetățenii sunt, în medie, mai bogați, pentru că, din 2008, salariile nominale au crescut de cel puțin două ori mai repede decât media UE27.

Pe măsură ce se apropie cea de-a 20-a aniversare a extinderii UE pentru multe țări din regiune (Cehia, Ungaria, Polonia, Slovenia și Slovacia), analiștii Erste scot în evidență aspectele cheie legate de beneficiile aderării, precum și provocările viitoare.

O trecere în revistă a evoluției PIB-ului pe cap de locuitor începând cu 2004 arată beneficiile României. “Vedem în mod clar că Polonia și România au depășit performanțele și sunt acum de două ori mai „bogate” decât erau în 2004. Cu alte cuvinte, „PIB-ul lor pe cap de locuitor s-a dublat în ultimele două decenii”, arată analiza Erste.

Detalii, AICI.

  • Noi restructurări: Adient și Kontron

Producătorul de scaune pentru automobile Adient plc., companie prezentă şi pe piaţa din România, a anunţat luni că îşi va restructura operaţiunile din Europa, prin eliminarea de posturi şi transferul unor activităţi în ţările unde cheltuielile cu mâna de lucru sunt mai mici, pentru a-şi reduce costurile, transmite Reuters, conform Agerpres.

Compania nu a dezvăluit cât de mulţi angajaţi vor fi afectaţi de disponiblizări şi nici care sunt ţările unde vor fi transferate activităţile. În luna septembrie 2023, Adient avea peste 70.000 de angajaţi la nivel mondial, dintre care aproximativ 72% lucrau în regiunea Europa, Orientul Mijlociu şi Africa (EMEA).

Compania Adient este prezentă în România din anul 2000, are un număr total de peste 5.800 de angajați și deține șase unități de producție: Jimbolia (armături metalice și mecanisme), Craiova (scaune auto pentru Ford), Poiana Lacului (spumă poliuretanică), Bradu (scaune auto pentru Dacia, respectiv armături metalice), Ploiești (tapițerii), Pitești (tapițerii auto pentru Mercedes şi BMW). Compania are 75.000 de angajați în 31 de țări și peste 200 de unități de producție/asamblare la nivel mondial.

Compania din sectorul IT Kontron Services Romania (fostul S&T) concediază 84 din 258 de salariati, conform informațiilor Economedia. Compania, parte a unui grup austriac, pregătește un proces de concediere colectivă.

Vor fi afectați experți în cloud, networking, IoT si cybersecurity.

Motivele ar fi legate de “dificultăți economice”, conform unei notificări intrate în posesia Economedia, iar obiectivul e menținerea societății pe piața din România. Compania a înregistrat anul trecut pierderi de peste 60 de milioane de lei.

  • ANALIZĂ Economedia: Cum se schimbă ideile economice și ortodoxia economică când economiștii nu sunt în stare să explice ce se întâmplă cu economia

Cu toate că are reguli naturale și cauzalități clare derivate din natura umană și că în fiecare an se acordă câte un premiu Nobel pentru economie, științele economice nu sunt nici pe aproape o știință exactă.

Mai mult, în ultimii ani, glumele pe seama economiștilor s-au înmulțit cam cum au crescut și prețurile în ultimele decenii, exponențial, în ideea în care până și cei mai mari economiști și bancheri centrali au ratat inflația galopantă din ultimii trei ani, catalogând-o inițial drept tranzitorie din nevoie (pentru menținerea dobânzilor la zero), ignoranță sau neînțelegere, iar apoi au prezis că majorările de dobândă ale băncilor centrale vor împinge economiile în recesiune.

Citește mai multe AICI.

  • Mega Image lansează în România un hub tech

Ahold Delhaize, proprietarul lanțului de magazine Mega Image, anunță că lansează în România un hub tech, care va dezvolta tehnologia pentru brandurile europene ale companiei.

Studioul tehnologic intitulat AD/01 va fi înființat în București, iar compania își propune să atragă aproximativ 250 de talente de top în domeniul tehnologiei în următorii ani. „Aceștia vor lucra împreună la inovații cu scopul de a oferi o experiență de vârf clienților la brandurile europene ale Ahold Delhaize”, arată un comunicat al companiei.

Compania Ahold Delhaize Technologies SRL a fost deja înregistrată în România, în luna februarie, conform datelor de pe platforma Termene.ro, și va derula „Activitati de realizare a soft-ului la comanda (software orientat client)”,.
Detalii, AICI.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *