Cu un mare jucător global care ar urma să mute parte din producția din Polonia în România și unul care vine din Rusia la Oradea, unde are în construcție o fabrică, piața locală de anvelope pare să aibă parte de un an efervescent. Vă prezentăm, în acest context, clasamentul celor mai importanți jucători din piața locală. Sectorul este cu atât mai interesant cu cât cele trei companii din top figurează și în clasamentul celor mai mari 15 exportatori din România.
Michelin România, Continental Automotive Products și Pirelli Tyres România sunt cei mai mari jucători de pe piața locală de anvelope, având, laolaltă, afaceri de aproximativ 14 miliarde de lei și peste 10.000 de angajați, conform cifrelor din 2022, cel mai recent an fiscal pentru care companiile și-au depus bilanțurile.
Conform datelor Termene.ro consultate de Economedia, 186 de companii sunt active în România cu cod CAEN 2211 – Fabricarea anvelopelor si a camerelor de aer; resaparea si refacerea anvelopelor.
Michelin România, Continental Automotive Products și Pirelli Tyres România sunt cei mai mari jucători de pe piață, cu afaceri de peste 4 miliarde de lei fiecare în 2022 și mii de angajați. Interesant de menționat că cele trei companii figurează și în topul celor mai mari 15 exportatori din România. Detalii AICI.
Emblematicul omuleț alb construit din cauciucuri are motive să zâmbească, cel puțin în țara noastră: producătorul de anvelope Michelin România e liderul clasamentului sectorial în funcție de cifra de afaceri. Compania a avut în 2022 afaceri de 5,17 miliarde de lei, un profit net de peste 120 de milioane de lei și 4.698 angajați, firma fiind totodată și cel mai mare angajator din domeniu. Iar activitatea din țara noastră ar urma să se intensifice, în contextul în care producătorul de anvelope a anunțat recent că intenționează să închidă fabrica de anvelope pentru camioane din Olsztyn din Polonia, într-o mișcare care a stârnit îngrijorare în țară, și va muta producția în România, conform polanddaily24. În prezent, 430 de persoane lucrează în fabrica din Olsztyn, Polonia, la producția de anvelope pentru camioane.
Motivul mișcării ar fi legat de costurile ridicate de producție din Polonia. Piotr Staszałek, purtătorul de cuvânt al Michelin Polska, a comentat închiderea, atribuind această schimbare în parte concurenței din partea importurilor de anvelope mai ieftine din Orientul Îndepărtat. Acesta a precizat că piața anvelopelor pentru camioane a devenit din ce în ce mai dificilă, determinând compania să caute soluții de producție mai viabile din punct de vedere economic. Surse locale a afirmat că linia de producție de anvelope pentru camioane va fi relocată în România, unde costurile de producție sunt, probabil, mai mici.
Urmează în clasamentul local al firmelor din domeniu Continental Automotive Products (Timiș), cu afaceri de 4,43 miliarde de lei și 2.511 angajați în 2022. Firma este lider de clasament la capitolul profit, cu 675 de milioane de lei în 2022. Obiectul de activitate al societății este fabricarea anvelopelor si a camerelor de aer, resaparea si refacerea anvelopelor.
Continental are însă o amprentă mult mai mare în economia locală: grupul este prezent în România cu toate cele trei domenii de activitate. Astfel, Continental deţine cinci unităţi de producţie și patru centre de inginerie în Timişoara, Sibiu, Carei şi Iaşi. Compania are un centru de distribuţie a anvelopelor în București. La finalul anului 2023, Continental avea peste 20.300 de angajaţi, din care peste o treime reprezentată de ingineri și informaticieni. În perioada 1999 – 2023 Continental a investit peste 2.3 miliarde de euro în activităţile din România, conform companiei.
Pe locul 3 în topul celor mai mari firme din domeniu cu activitate în România se află Pirelli Tyres (Olt), cu o cifră de afaceri de 4,38 de miliarde de lei în 2022 și profit de 129,56 milioane și 4182 de angajați, aproape de liderul angajatorilor, Michelin. Prezența Pirelli în România datează din 2004, iar în 2006 a fost produsă prima anvelopă în fabrica din Slatina, în Olt. Centrul industrial al Pirelli din Slatina are o capacitate de producție anuală de peste 12 milioane de anvelope.
În clasamentul celor mai mari jucători din domeniu urmează, la distanță, International Tyres și Handlopex din Brașov. International Tyres, din Rădăuți, a avut poticneli în afaceri – în 2021, două companii au cerut insolvenţa societăţii, conform presei locale. În 2022, firma de fabricare a anvelopelor a înregistrat pierderi de 18.894 lei și avea datorii de 58.932.123 de lei, dar în 2023 firma a revenit pe profit, chiar dacă suma e mică: 14.291 de lei, conform datelor de la Ministerul Finanțelor. Firma avea 113 salariați. Handlopex, care e importator și distribuitor de anvelope, a avut în 2022 o pierdere de 401.582 de lei.
Marii jucători – Michelin, Continental și Pirelli – și-au majorat în 2022 afacerile și numărul de angajați, iar Continental și Pirelli au avut și profituri în creștere.
Clasamentul companiilor din domeniu, în funcție de cifra de afaceri (2022), conform Termene.ro:
Cele mai mari profituri le-au obținut, în 2022, Continental, Pirelli, Michelin, Olt Tyre și Ovi Cost.
Topul firmelor în funcție de numărul de angajați e condus de compania Michelin, urmată de Pirelli, Continental Automotive, International Tyres și Ovicost Trans.
Cei așteptați
Un jucător important pe piața românească ar urma să fie Nokian Tyres. Producătorul finlandez de anvelope a anunțat în 2022 că intră în România unde ar urma să investească 650 de milioane de euro pentru a construi o nouă fabrică de anvelope pentru autoturisme, după ce s-a retras din Rusia. De menționat că 100 de milioane de euro din investiție va reprezenta ajutor de stat. Construcția centrului de producție care se ridică în Oradea, județul Bihor, a demarat în 2023. Producătorul anunța la finalul anului trecut că în 2024 va angaja aproximativ 350 de persoane.