Bulgaria, Grecia, România și Comisia Europeană au semnat la Bruxelles un memorandum de cooperare pentru dezvoltarea infrastructurii de transport în regiune, anunță radioul public bulgar. În document sunt incluse și trei noi poduri peste Dunăre, între România și Bulgaria.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
„Aceasta este o cotitură pentru regiunea noastră și pentru Europa. De zeci de ani, ideea finalizării axei nord–sud rămâne doar pe hârtie”, a declarat vicepremierul și ministrul bulgar al Transporturilor Grozdan Karadjov. Potrivit acestuia, este nevoie de noi poduri peste Dunăre, deoarece ele sunt importante pentru întregul continent, nu doar pentru cele trei țări semnatare ale memorandumului.
Comisarul european pentru transporturi, Apostolos Tzitzikostas, a arătat că noile legături de transport vor fi esențiale pentru lanțurile de aprovizionare și pentru transferul de trupe și tehnică militară din Grecia către Moldova și Ucraina. Tzitzikostas a precizat că până la sfârșitul anului 2026 va fi pregătit un plan cu finanțare pentru proiectele din următorul buget multianual al UE.
Documentul a fost semnat de viceprim-ministrul și ministrul transporturilor și comunicațiilor Grozdan Karadjov, de viceministrul transporturilor din Grecia Konstantinos Kiranakis și de secretarul de stat pentru transporturi din România Ionuț Cristian Săvoiu, arată un comunicat al ministerului transporturilor din Bulgaria.
Un obiectiv cheie pentru Bulgaria, menționează comunicatul, este construirea a trei noi poduri peste Dunăre – o a doua instalație combinată între Ruse și Giurgiu, precum și poduri la Silistra-Călărași și Nikopol-Turnu Măgurele.
Documentul precizează, de asemenea, că liniile de feribot Oryahovo-Beket, Sviștov-Zimnicea și Silistra-Călărași vor fi modernizate la standarde de dublă utilizare pentru a răspunde nevoilor de mobilitate militară și a asigura o mai mare flexibilitate a fluxurilor de transport.
Planul care însoțește memorandumul include modernizarea legăturilor rutiere și feroviare în trei direcții principale, de la sud la nord. Axa vestică va conecta Atena cu Sofia, trecând prin Vidin și Calafat pentru a ajunge la București și Europa Centrală. Axa centrală pornește de la Salonic și Alexandroupolis, trece prin Svilengrad și Ruse și ajunge la București, iar de acolo în Ucraina și Moldova. Axa estică leagă Marea Egee de Marea Neagră – de la Alexandroupolis, prin Burgas și Varna, până la Constanța. Aceasta oferă noi perspective pentru porturile noastre și va asigura rute alternative pentru comerț și mobilitate.
Cele trei țări se angajează să utilizeze la maximum fondurile Uniunii Europene din Mecanismul pentru interconectarea Europei până la viitorul cadru financiar multianual 2028-2034. „Vom mobiliza parteneriate public-privat și instrumente alternative pentru a accelera punerea în aplicare a proiectelor. Finanțarea nu va fi fragmentată, ci coordonată strategic, astfel încât fiecare investiție să aibă un impact maxim pentru cetățenii și întreprinderile noastre”, a explicat viceprim-ministrul bulgar.

Sursa foto: mtc.government.bg