Consiliul Concurenţei va putea cerceta, cu mandat judecătoresc, informaţiile din telefoanele, tabletele şi laptopurile personale ale reprezentanţilor companiilor în cadrul unei investigaţii, a afirmat Bogdan Chiriţoiu, preşedintele instituţiei, într-un interviu acordat Agerpres.
Acest lucru va fi posibil de la sfârşitul anului, după ce în legislaţia naţională va fi preluată o directivă europeană care permite inspectorilor de concurenţă din toate statele membre să analizeze informaţii stocate în cloud şi în aparatele personale ale celor investigaţi.
Chiriţoiu s-a referit, în interviu, şi la preţul mare al energiei din această perioadă, care este cauzat în principal de scumpirea certificatelor de emisii de dioxid de carbon. Acest lucru nu înseamnă că furnizorii fac ceva ilegal, spune el. De altfel, Consiliul Concurenţei nu are indicii că preţul carburanţilor ar fi unul incorect.
La energie electrică, preţurile nu diferă foarte mult de la un furnizor de altul, însă la gaze – da şi este surprinzător faptul că nu sunt mai mulţi consumatori dispuşi să-şi schimbe contractul, o soluţie în acest sens fiind simplificarea procedurii, consideră Chiriţoiu.
De asemenea, Consiliul a primit sesizări din Parlament că distribuitorii de gaze nu respectă legea prin care trebuie să racordeze gratis noii consumatori şi investighează acest aspect.
Chirițoiu a vorbit și despre problemele de la companiile de stat. “La energie, problema mare este cărbunele. Dar nu este doar vina companiilor, este o schimbare de tehnologie care vine peste aceste companii. Desigur, ele ar fi putut să se adapteze, nu s-au adaptat şi acum sunt foarte penalizate prin costul mare al poluării. De la an la an creşte tot mai mult preţul certificatelor de emisii, care sunt o penalitate pentru poluare, deci preţul poluării creşte foarte mult. Asta a creat pierderi foarte mari şi la Complexul Energetic Hunedoara şi, mai nou, şi la Complexul Energetic Oltenia. La transporturi, CFR Marfă şi Tarom, nu cred că e tehnologie. E pur şi simplu managementul prost din firmele de stat, oameni pe care îi tot schimbă toată ziua bună ziua, care, şi buni dacă ar fi, nu prind cheag acolo. Iar într-o firmă de stat ştim că profitul nu este cel mai important lucru, sunt o serie de alte considerente care afectează calitatea managementului. Cred că să fii CFR Marfă e un lucru bun, tendinţa este să mutăm transportul pe cale ferată de pe şosele, deci nu există niciun motiv de ce o firmă gen CFR Marfă să nu poate să funcţioneze bine dacă ar fi bine condusă. Chiar şi Tarom, vedem multe companii aeriene care se descurcă, deci nu este automat ca o firmă gen Tarom să aibă pierderi de sute de milioane de euro.
Deci la transporturi cred că este calitatea managementului. La cărbune e şi calitatea managementului, dar în plus ai şi această mare schimbare de tehnologie şi de priorităţi la nivel european: ideea că vrem mai puţină poluare, iar atunci punem o taxă foarte mare pe poluare, aceste certificate de CO2”, a spus Chirițoiu în interviul Agerpres.