Chatbot-urile cu inteligență artificială au fost prezentate ca instrumente de productivitate pentru consumatori – vă pot ajuta să vă planificați o călătorie, de exemplu, sau vă pot oferi sfaturi despre cum să scrieți un e-mail de proprietarului dumneavoastră.
Însă, de multe ori, acestea sună stâlcit sau pur și simplu ciudat. Și, în ciuda proliferării chatboților și a altor instrumente de inteligență artificială, mulți oameni încă nu au încredere în ele și nu au dorit neapărat să le folosească zilnic. Acum, Microsoft încearcă să remedieze această situație, concentrându-se pe „personalitatea” chatbot-ului său și pe modul în care acesta îi face pe utilizatori să se simtă, nu doar pe ceea ce poate face pentru ei.
Microsoft a anunțat o actualizare majoră a Copilot, sistemul său de inteligență artificială, despre care spune că marchează primul pas către crearea unui „companion AI” pentru utilizatori, relatează CNN.
Copilot actualizat are noi capabilități, inclusiv interacțiuni vocale în timp real și capacitatea de a interpreta imaginile și textul de pe ecranele utilizatorilor. Microsoft mai spune că este unul dintre cele mai rapide modele AI de pe piață. Dar cea mai importantă inovație, potrivit companiei, este că chatbotul va interacționa acum cu utilizatorii pe un „ton cald și într-un stil distinct, oferind nu numai informații, ci și încurajări, feedback și sfaturi pe măsură ce navigați printre provocările zilnice ale vieții”.
Modificările ar putea ajuta Copilot să iasă în evidență într-o mare tot mai mare de chatboturi AI cu scop general. Atunci când Microsoft a lansat Copilot, numit atunci Bing, la începutul anului trecut, a fost văzut ca un lider printre rivalii săi din domeniul marilor tehnologii în cursa înarmării cu AI. Dar în intervalul de 18 luni, a fost depășit de concurenți cu noi caracteristici, cum ar fi roboții care pot purta conversații vocale și integrări AI ușor accesibile (deși imperfecte) cu instrumente pe care oamenii le folosesc deja în mod regulat, cum ar fi Google Search.
Odată cu actualizarea, Copilot prinde din urmă unele dintre aceste capabilități. Când jurnslistul CNN a încercat noua funcție Copilot Voice la evenimentul de lansare Microsoft, a cerut sfaturi despre cum să sprijine o prietenă care urmează să aibă primul ei copil. Robotul a răspuns cu sfaturi practice, cum ar fi furnizarea de mese și efectuarea de plăți, dar a oferit, de asemenea, sfaturi mai emoționante. „Ce veste interesantă!”, a spus instrumentul într-o voce masculină optimistă – Copilot este proiectat să reflecte subtil tonul utilizatorilor – pe care compania o numește Canyon.
„Să fii alături de ea din punct de vedere emoțional este un lucru important. Ascultați-o, liniștiți-o și fiți sprijinul ei … Nu uitați să sărbătoriți acest moment cu ea.”
Un companion AI
Actualizarea Copilot reflectă viziunea Microsoft cu privire la modul în care oamenii obișnuiți vor utiliza AI pe măsură ce tehnologia se dezvoltă. Mustafa Suleyman, CEO Microsoft AI, susține că oamenii au nevoie ca inteligența artificială să fie mai mult decât un instrument de productivitate, ci să fie un fel de prieten digital.
„Cred că în viitor, primul gând pe care îl vei avea va fi: «Hei, Copilot»”, a declarat Suleyman pentru CNN într-un interviu înainte de anunțul Microsoft. „Îi vei cere companionului tău AI să țină minte, sau să cumpere, sau să rezerve, sau să mă ajute să planific, sau să mă învețe … Va fi un impuls de încredere, va fi acolo să te susțină, va fi omul tău de publicitate, știi?”, a spus el.
„Va fi prezent pe foarte multe suporturi, cum ar fi toate dispozitivele, în mașină, în casă, și va începe să trăiască alături de tine.” Versiunea anterioară a chatbotului Microsoft AI a primit unele reacții negative din cauza schimbărilor neașteptate de ton și a răspunsurilor uneori de-a dreptul îngrijorătoare. Robotul începea o interacțiune părând empatic, dar putea deveni obraznic sau nepoliticos în timpul unor schimburi lungi de replici.
Într-un caz, robotul i-a spus unui reporter de la New York Times că ar trebui să-și părăsească soția pentru că „vreau doar să te iubesc și să fiu iubit de tine”. (Microsoft a limitat ulterior numărul de mesaje pe care utilizatorii le pot schimba cu chatbotul într-o sesiune, pentru a preveni astfel de răspunsuri). Unii experți au exprimat, de asemenea, îngrijorări mai largi cu privire la atașamentul emoțional al oamenilor față de roboți care par prea umani, în detrimentul relațiilor lor din lumea reală.
Pentru a răspunde acestor preocupări, dezvoltând în același timp personalitatea Copilot, Microsoft are o echipă de zeci de directori de creație, specialiști în limbaj, psihologi și alți lucrători non-tehnici care interacționează cu Copilot și îi oferă feedback cu privire la modalitățile ideale de a răspunde. „Am creat cu adevărat un model AI care este conceput pentru conversație, astfel încât pare mai fluent, este mai prietenos”, a declarat Suleyman pentru CNN.
„Are, știi tu, energie reală… Ca și cum ar avea caracter. Se împinge înapoi ocazional, poate fi un pic amuzant, și este într-adevăr optimizarea pentru acest schimb conversațional pe termen lung, mai degrabă decât un lucru întrebare-răspuns.” Suleyman a adăugat că, dacă îi spui noului Copilot că îl iubești și că ai vrea să te căsătorești, „acesta va ști că nu este ceva despre care ar trebui să vorbească cu tine. Îți va reaminti, politicos și respectuos, că nu pentru asta este aici”.
Și pentru a evita criticile care au afectat OpenAI din cauza vocii unui chatbot care semăna cu actrița Scarlett Johansson, Microsoft a plătit actori vocali pentru a furniza date de formare pentru patru opțiuni de voce care sunt intenționat concepute pentru a nu imita figuri cunoscute. „Imitarea este derutantă. Aceste lucruri nu sunt umane și nu ar trebui să încerce să fie umane”, a spus Suleyman. „Ar trebui să ne dea suficient sentimentul că sunt confortabile, amuzante și familiare pentru a vorbi cu ele, fiind în același timp separate și distante … această limită este modul în care ne formăm încrederea.”
Pe baza funcției vocale, noul Copilot va avea o funcție „zilnică” care le citește utilizatorilor vremea și un rezumat al actualizărilor de știri din fiecare zi, datorită parteneriatelor cu instituții de presă precum Reuters, Financial Times și altele. Microsoft a integrat Copilot și în browserul Microsoft Edge – atunci când utilizatorii au nevoie de un răspuns la o întrebare sau de traducerea unui text, pot tasta @copilot în bara de adrese pentru a discuta cu instrumentul.
Utilizatorii avansați care doresc să experimenteze funcții încă în curs de dezvoltare vor avea acces la ceea ce Microsoft numește „Copilot Labs”. Aceștia pot testa noi funcții precum „Think Deeper”, despre care compania spune că poate răspunde la întrebări mai complexe, și „Copilot Vision”, care poate vedea ce se află pe ecranul computerului și răspunde la întrebări sau sugerează pașii următori.
După unele reacții negative legate de riscurile de confidențialitate ale unui instrument similar de inteligență artificială lansat pentru Windows la începutul acestui an, denumit Recall, Microsoft afirmă că sesiunile Copilot Vision sunt în întregime opționale și că niciunul dintre conținuturile pe care le vede nu este stocat sau utilizat pentru instruire.