România dispune de 1,275 milioane de locuri de parcare publice, față de 1,174 milioane în anul anterior, arată cea mai recentă analiză realizată de o companie activă pe piața de soluții pentru “smart city”-uri. Iașiul este orașul cu cele mai multe locuri alocate pentru mașinile electrice – 100.
Cu o o toleranţă de 10% aferentă ratei de exactitate a răspunsurilor municipalităților, numărul total de locuri poate atinge 1.400.764, arată raportul Vegacomp Consulting.
“Pentru cele peste 10 milioane de vehicule din România avem circa 1.300.000 de locuri de parcare publice, dintre care 792.244 sunt rezidenţiale (60%) și 414.286 sunt la bordură (on-street) – 32% din total, în mediul urban. Observăm creșterea eforturilor de digitalizare a parcărilor publice, prin hărți electronice ale parcărilor și modalități de plată extinse. Unde sunt celelalte locuri de parcare pentru cele 10 milioane de mașini? O bună parte, pe carosabil, nemarcate si ne-inventariate. Altele sunt ilegale și, în plus, mai sunt și foarte multe locuri de parcare private”, declară Cornel Bărbuț, CEO al Vegacomp Consulting.
Potrivit analizei, în România sunt 157 de orașe care taxează utilizarea locurilor de parcare, 135 de localități care nu taxează – exceptând cele 32 de primării care nu au răspuns solicitării de informații pentru acest raport.
Tariful pentru parcările de reședinţă variază între 30 și 120 lei în localităţile mici, respectiv între 70 și 200 lei în orașele mari. Pentru abonamente, preţurile de închiriere variază între 15 lei/lună și 1.000 lei/lună. Tariful orar de ocupare pentru parcările publice cu plată variază între 1 și 5 lei, cu excepţia Bucureștiului și a Clujului, unde limita maximă ajunge la 10 lei, date asemănătoare cu cele înregistrate în 2021.
Clasamentul locurilor publice de parcare este condus detașat de București, iar Capitala este urmată, la distanță considerabilă, de Timișoara și Brașov.
Analiza notează că, la categoria locurilor de parcare dedicate automobilelor electrice, lucrurile sunt surprinzătoare, atât prin prisma numerelor foarte mici, cât și a prezenței unor orașe mici și medii în top, semn al unei mai mari deschideri către tendințele de eficiență ecologică decât în multe orașe mari ale țării. Iași este pe prima poziție în acest clasament, cu doar 100 de locuri dedicate.
Dacă, în 2021, Brașovul și Oradea erau exemple de incluziune și lideri detașați la numărul de locuri publice de parcare dedicate persoanelor cu dizabilități, în 2022, Pitești este orașul cu cele mai multe locuri de parcare alocate acestora – 1.518.