Bulgaria speră ca noile hidrocentrale – care vor fi operate în comun de cele două țări vecine – vor spori independența energetică și vor intra în funcțiune în maximum cinci sau șase ani, scrie Balkan Insight, potrivit Rador.
Potrivit unui document publicat marți de guvernul bulgar, România și Bulgaria intenționează să construiască două hidrocentrale pe Dunăre, care să fie folosite în comun după modelul hidrocenralelor de la Porțile de Fier, folosite în comun de România și Serbia.
România și Bulgaria vor construi cele două hidrocentrale prin intermediul Hidroelectrica, o companie a statului român. Construirea celor două hidrocentrale se înscrie în strategia Bulgariei vizând o dezvoltare a sectorului său energetic până în anul 2053, elaborată de ministrul bulgar al energiei, Rosen Hristov.
Prima centrală comună, având o capacitate de 840 MW și care ar urma să se afle între Nicopole, un oraș din Bulgaria, și Turnu Severin, o localitate din România, dispune deja de studii de fezabilitate și de o bază de evaluare.
Cea de-a doua centrală urmează să se afle la Silistra, în Bulgaria, în apropiere de Călărași, un oraș din România, dar, acolo, studiile se află abia la început.
Cele două părți au avut deja o serie de întrevederi, la care au participat miniștri ai energiei din România și din Bulgaria. Cele două țări ar urma ca, luna viitoare, să semneze un memorandum pe tema proiectului. Realizarea proiectelor ar urma să dureze între cinci și șase ani.
Noua strategie energetică a Bulgariei prevede și un coridor de transport al curentului electric prin România și Slovacia până în Ungaria, precum și o sporire a capacității liniilor de transmisie din Turcia.
România și Bulgaria doresc totodată să grăbească construirea a încă două poduri între cele două țări pentru a spori interconexiunile infrastructurii și pentru a facilita traficul de mărfuri spre Burgas și Varna, două porturi bulgare de la Marea Neagră.
Totuși, potrivit informațiilor din presa românească, România se teme că aceste noi poduri ar putea afecta traficul de mărfuri prin portul său de la Constanța.
Constanța prezită dezavantajul de a nu dispune de o autostradă spre Europa Occidentală or, asta provoacă întârzieri în transportul mărfurilor.
În octombrie 2022, Bulgaria și România au căzut de acord în privința construirii unui al treilea pod peste Dunăre, în zona Ruse – Giurgiu.