Consiliul Concurenței a emis un raport cu câteva observații privind proiectul de OUG pentru reducerea adaosurilor comerciale pentru alimentele de bază. Consiliul Concurenței chestionează modul în care a fost stabilită limita maximă de adaos spunând că, dacă nu este una potrivită, ar putea duce la creșteri de prețuri pentru produsele la care se aplică reducerea adaosurilor sau a altor produse din aceeași categorie, printr-un efect de compensare, arată documentul obținut de Economedia.
De asemenea, un alt risc ridicat de Consiliul Concurenței este faptul că lipsa unor precizări concrete referitoare la modul sau metoda de determinare a costului de producție, cu efecte directe asupra implementării măsurilor legislative, ar putea genera dificultăți în aprovizionarea pieței interne și un efect contrar scopului urmărit.
Principalele riscuri precizate de Consiliul Concurenței:
- Lipsa unor prevederi similare cu privire la aplicabilitatea restricțiilor pentru produsele provenite din import, de la persoane juridice care nu sunt înregistrate în România (pentru produse procesate în afara teritoriului național);
- Modalitatea de implementare a cotei de adaos comercial cumulat pe întreg lanțul de distribuție, de maximum 5%, poate fi dificil de implementat, odată ce actorii de la acest nivel nu cunosc informații sensibile referitoare la adaosul aplicat de concurenții acestora; o posibilă urmare a acestei prevederi ar putea fi și transparentizarea excesivă a pieței, la nivelul celor mai sensibile caracteristici, respectiv preț, cost, adaos comercial, care poate amplifica efectele negative asupra pieței;
- Lipsa unor precizări concrete referitoare la modul sau metoda de determinare a costului de producție, cu efecte directe asupra implementării măsurilor legislative. Fixarea unui nivel de adaos, fie și maxim, care nu este considerat optim de către furnizori, poate genera dificultăți în aprovizionarea pieței interne și un efect contrar scopului urmărit.
- Lipsa unor analize la nivel de sector care să confirme că limita maximă de adaos este una potrivită și nu va conduce la un efect contrar, de creștere a prețurilor produselor în cauză sau a altor produse din aceeași categorie, printr-un efect de compensare. În această situație, Consiliul Concurenței ar fi considerat utilă realizarea unei evaluări de impact ex ante care să evidențieze măsura în care implementarea Proiectului de OUG va contribui la scăderea preconizată a prețurilor. Având în vedere însă constrângerile de timp, Consiliul Concurenței consideră oportună realizarea unei analize ex post care să evalueze rezultatele și proporționalitatea cu scopul urmărit a măsurii, precum și să identifice, dacă este cazul, soluții alternative.
Totuși, potrivit documentului, Consiliul Concurenței apreciază că proiectul de OUG ar putea avea rezultatele urmărite, respectiv acelea de scădere a prețurilor pentru produsele alimentare în cauză.
„Consiliul Concurenței este interesat de procesul de elaborare și aprobare a actelor normative cu posibil impact anticoncurențial. În acest sens, autoritatea de concurență își exprimă tot sprijinul și disponibilitatea cu privire la implicarea sa în acest proces, respectiv elaborarea unor acte normative ce promovează concurența și respectă normele referitoare la ajutorul de stat, venind în sprijinul unui mediu economic sănătos și durabil”, se transmite în document.