Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism (ANAT) remarcă faptul că România lipseşte de la Târgul internaţional de turism de la Paris, care şi-a deschis luni porţile, şi îşi exprimă dezamăgirea pentru a doua ratare a participării la un eveniment de mare anvergură europeană pentru promovarea României, după Târgul de Turism de la Berlin., scrie News.ro. Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism consideră că în 2024 nu trebuie să se mai repete aceste eşecuri şi arată că, dacă România lipseşte la târgurile importante de turism, nu vom putea atrage niciodată turişti străini.
„Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism (ANAT) îşi exprimă dezaprobarea faţă de neparticiparea Ministerului Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului la târgul internaţional de turism de la Paris (IFTM Top Resa), care are loc în perioada 3-5 octombrie. Această decizie, cauzată de procedurile de achiziţie, va avea un impact negativ asupra promovării şi dezvoltării turismului românesc, aşa cum a fost şi decizia anulării participării României, cu stand, la Târgul International de la Berlin (ITB)”, arată patronatul.
Cu atât mai mult, România se promovează la Paris cu colantări pe 17 autobuze turistice şi pe 100 de panouri publicitare, ceea ce este meritoriu. Însă degeaba ne promovăm ca ţară, dacă touroperatorii şi companiile de turism nu au acces la târgul international de turism de la Paris, în mod oficial, în standul României. Mai precis, degeaba ne promovăm dacă nu se crează parteneriate şi nu are cine să vândă, spun reprezentanţii ANAT.
„Suntem revoltaţi de incapacitatea Ministerului de resort în a organiza participarea României la târgurile externe de turism. Guvernarea Cadariu, cea mai slabă pe partea de turism din ultimii 20 de ani, care s-a remarcat prin neputinţă, a ‘reuşit’ să ne priveze de participarea la târgurile internaţionale de turism de la Berlin şi de la Paris. Dacă lipsim la târgurile importante de turism, nu vom putea atrage niciodată turişti străini. Facem apel către domnul ministru Ştefan-Radu Oprea să schimbe legislaţia de achiziţii, pentru a ne permite să participăm la aceste târguri vitale pentru industria noastră”, subliniază Alin Burcea, prim vicepreşedinte ANAT.
Cu ocazia TOP RESA 2023 are loc cel mai mare workshop pentru turismul de limbă franceză. Zilnic, pe 3, 4 şi 5 octombrie, între orele 8.30 şi 12.30, au loc întâlniri între touroperatori de pe toate continentele cu companii de management al destinaţiei (DMC) performante. Din Europa vor fi prezente 26 de agenţii de incoming, dintre care vor lipsi doar firme din România şi Bulgaria. Târgul de turism de la Paris reprezintă un format performant, care personalizează direcţia spre care se îndreaptă producţia turistică a lumii.
De asemenea, Gheorghe Fodoreanu, expert în incoming (atragerea turiştilor străini) şi fost preşedinte ANAT, precum şi fondator al Comisiei de Incoming a ANAT, subliniază: “Referitor la decizia Ministerului de a anula participarea la târgul din Franţa datorită existenţei unor proceduri nefericite referitoare la efectuarea plăţilor la un târg internaţional, nu există nicio scuză. Nu este acceptabil ca România să nu participe la un târg internaţional important din cauza dificultăţilor legate de plăţi. Această situaţie afectează grav imaginea ţării noastre şi şansele noastre de a atrage turişti străini. Asemenea situaţiei participării la alte târguri internaţionale, organizatorul târgului decide modalitatea de plată, ci nu ţara sau compania participantă”.
ANAT atrage atenţia asupra importanţei turismului pentru economia României şi subliniază că este imperativ să avem miniştri calificaţi şi bine pregătiţi pentru a promova şi dezvolta turismul românesc. ANAT susţine în continuare industria turismului din România şi cere ca procedurile financiare interne să fie aliniate la standardele europene pentru a asigura o prezenţă activă a ţării noastre în cadrul evenimentelor internaţionale de turism.
„Este a doua oară, anul acesta, când lipsim la un târg international de mare anvergură, primul fiind ITB Berlin. Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism consideră că Ministerul de resort trebuie să modifice urgent procedurile de achiziţie. În 2024 nu trebuie să se mai repete aceste eşecuri, pentru a fi asigurate participările României la târgurile internaţionale de turism. ANAT îşi exprimă dezamăgirea pentru a doua ratare a participării la un eveniment de mare anvergură europeană pentru promovarea României. Această absenţă a creat perturbări în organizarea firmelor de incoming şi de turism. Au fost adresate, anul acesta, şi cu multe luni înainte, invitaţii la întâlniri în stand care trebuie anulate, au fost rezervate bilete de avion şi cazare”, declară Adrian Voican, vicepreşedinte ANAT şi coordonator al Comisiei de Incoming a ANAT.
Potrivit lui Gheorghe Fodoreanu, care are o vastă experienţă de colaborare cu piaţa de limbă franceză, turiştii francezi prezintă un reper esenţial pentru orice destinaţie, iar dacă aceştia sunt mulţumiţi de o ţară, înseamnă că aceasta are viitor turistic. Franţa reprezintă arbitrul calităţii serviciilor turistice din lumea întreagă, de pe piaţa mondială. Consiliul de Brand Turistic Naţional al României situează Franţa printre cele 7 ţări declarate ca fiind prioritare pentru promovarea turistică externă, alături de state precum Italia, Germania, UK, Israel, Spania sau Polonia.
„Observ cu satisfacţie potenţialul crescut al turismului de incoming şi încurajează dezvoltarea acestuia, subliniind că acesta poate contribui semnificativ la dezvoltarea locală prin promovarea şi dezvoltarea de pensiuni, hoteluri, muzee şi evenimente culturale. Mulţi turişti străini care vin în România nu au un grad de aşteptare ridicat, din păcate, la sosire, însă la plecare, gradul de satisfacţie este foarte ridicat. Ceea ce dovedeşte că avem nevoie de promovare şi nu trebuie să lipsim de la niciun târg international de turism”, adaugă Gheorghe Fodoreanu.
ANAT solicită autorităţilor să acţioneze responsabil şi să depăşească obstacolele care împiedică participarea României la târgurile internaţionale de turism, inclusiv prin demararea schimbării procedurilor, recunoscând importanţa acestor evenimente pentru dezvoltarea turismului românesc.
„Dacă România nu îşi depăşeşte neputinţa şi nu vom putea să ne concentrăm pe promovare internaţională, vom rămâne la 1,5 milioane de turişti străini pe an. Dacă avem în vedere că jumătate reprezintă turism de afaceri, înseamnă că reuşim să aducem sub 1 milion de turişti/an pentru vacanţe, ceea ce este aproape… patetic”, arată ANAT.
IFTM Top Resa este unul dintre cele mai importante târguri internaţionale de turism ale Franţei şi ale Europei, cu tradiţie din 1979. La actuala ediţie sunt prezente 170 de destinaţii, 1400 de branduri turistice, 29.475 de profesionişti ai turismului din toată lumea şi vor fi organizate 80 de conferinţe şi workshopuri. România… lipseşte.