UPDATE Compania spaţială americană SpaceX a reuşit duminică, în cadrul celui de-al cincilea zbor-test al rachetei sale Starship, să prindă pentru prima dată treapta inferioară a acestui lansator greu pe rampa lui de lansare din statul Texas cu ajutorul unor braţe metalice gigantice, realizând astfel o nouă performanţă inginerească inedită în încercarea sa de a construi un vehicul reutilizabil pentru călătoriile spre Lună şi spre planeta Marte, informează agenţiile de presă internaţionale, citate de Agerpres.ro.
Racheta americană, a cărei primă treaptă se numeşte “Super Heavy”, a lansată la ora locală 07:25 (12:25 GMT) de la baza pe care SpaceX o deţine în Boca Chica, Texas, iar a doua treaptă a rachetei, denumită Starship şi care dă numele întregului vehicul spaţial, a ajuns în spaţiu după ce s-a separat de lansator la o altitudine de aproximativ 70 km, înainte de a începe apoi manevrele pentru întoarcerea sa pe Terra, potrivit Reuters.
După separarea cu succes a celor două trepte ale rachetei, Super Heavy a aprins din nou trei dintre cele 33 de motoare Raptor ale sale pentru a-şi încetini coborârea rapidă spre rampa de lansare folosită de SpaceX, în timp ce se îndrepta spre turnul de lansare. Turnul este prevăzut cu două braţe metalice mari, supranumite “baghete”.
Cu motoarele turate, treapta Super Heavy, înaltă de 71 de metri, s-a poziţionat între braţele turnului de lansare, agăţându-se de acesta cu ajutorul celor patru aripioare ale sale pe care le utilizează pentru a se ghida prin aer.
Duminică, SpaceX a testat această manevră delicată pentru prima oară.
“Turnul a prins racheta!!!” a scris Elon Musk pe reţeaua de socializare X după un zbor de nouă minute al treptei Super Heavy, care s-a încheiat prin acea tentativă reuşită de prindere a vehiculului spaţial.
La rândul ei, treapta Starship şi-a continuat zborul timp de aproximativ o oră şi a revenit apoi pe Terra, amerizând în Oceanul Indian. A reuşit pentru prima dată o amerizare controlată în acest ocean cu ocazia precedentului său zbor de testare, realizat în urmă cu câteva luni, relatează AFP, transmite Agerpres.
Totuşi, după zborul său din această duminică, treapta superioară Starship a explodat la câteva secunde după ce a atins apele Oceanului Indian, relatează site-ul futurism.com, care vorbeşte despre imagini spectaculoase ce au arătat “o bulă de foc masivă, un final dramatic pentru un test de lansare care s-a desfăşurat, până atunci, ca la carte”.
“Amerizare confirmată!” precizează un mesaj publicat de SpaceX pe contul său oficial de pe reţeaua de socializare X. “Felicitări întregii echipe SpaceX pentru un captivant al cincilea zbor-test al rachetei Starship!”, au adăugat reprezentanţii companiei americane.
În pofida acestei explozii, CEO-ul SpaceX, Elon Musk, a declarat că zborul de duminică reprezintă o victorie uriaşă.
“Treapta superioară a rachetei a aterizat exact la ţintă! Al doilea dintre cele două obiective a fost şi el atins”, a adăugat el, referindu-se la prinderea treptei Super Heavy cu braţele robotizate ale turnului de lansare şi la amerizarea controlată, la punct fix, a treptei superioare în Oceanul Indian.
Potrivit CNN, compania SpaceX nu intenţiona să recupereze treapta scufundată în ocean. În schimb, inginerii săi exersează o manevră care ar putea fi utilizată pentru ca această treaptă a rachetei Starship să aterizeze pe uscat în viitor.
Cele două trepte ale rachetei Starship – cea mai mare şi mai puternică din lume – ar trebui, atunci când programul de dezvoltare a lansatorului va fi finalizat, să fie recuperate şi reutilizate după fiecare zbor. Obiectivul este acela de a putea lansa mai multe vehicule în spaţiu, mai rapid şi la costuri mult mai mici, aminteşte AFP.
Compania miliardarului Elon Musk intenţionează să utilizeze racheta Starship pentru colonizarea planetei Marte. Dezvoltarea acestei rachete spaţiale este totodată monitorizată îndeaproape de NASA, care se bazează pe ea pentru a îi readuce pe astronauţii americani pe suprafaţa Lunii.
Noua metodă de prindere la aterizare reprezintă cel mai recent progres reuşit de compania SpaceX în campania sa de “testare până la eşec” a unei rachete complet reutilizabile, proiectată să transporte o încărcătură mult mai mare pe orbită, echipaje de oameni pe Lună şi, ulterior, pe Marte – destinaţia finală imaginată de CEO-ul Elon Musk.
Știrea inițială
SpaceX va încerca duminică o manevră spectaculoasă: să prindă prima treaptă a mega-rachetei sale Starship cu ajutorul unor braţe mecanice uriaşe, în timpul unui nou zbor de testare ce ar putea reprezenta un pas decisiv către reutilizarea acestui lansator greu, relatează AFP, conform News.ro.
La încheierea desfăşurării lor, cele două trepte ale rachetei – cea mai mare şi mai puternică din lume – ar urma să fie recuperate şi reutilizate după fiecare zbor. Scopul este de a putea lansa mai multe vehicule, mai rapid şi la costuri mult mai mici.
Compania miliardarului Elon Musk intenţionează să folosească Starship pentru a coloniza planeta Marte. Dezvoltarea navei spaţiale este, de asemenea, monitorizată îndeaproape de NASA, care se bazează pe ea pentru a-şi readuce astronauţii pe suprafaţa Lunii.
Decolarea celui de-al cincilea zbor de testare al Starship este programată pentru ora locală 07:00 (15:00, ora României) de la portul spaţial Starbase al companiei din sudul Texasului.
Racheta este compusă din primul etaj, Super Heavy, şi, deasupra acestuia, nava spaţială Starship, care, prin extensie, dă numele întregului lansator.
Numai Super Heavy are o înălţime de aproximativ 70 de metri (racheta completă are 120 de metri). La fiecare zbor, Super Heavy se desprinde de Starship după ce o propulsează cu cele 33 de motoare puternice ale sale. Până acum, Super Heavy a ajuns în mare, dar de data aceasta SpaceX vrea să încerce să facă această componentă să se întoarcă la platforma de lansare la şapte minute după decolare.
Odată frânată şi înainte să atingă solul, braţele mecanice instalate pe turnul de lansare, supranumite „baghete”, ar trebui să se prindă de Super Heavy şi să o imobilizeze.
„Inginerii SpaceX au petrecut ani de zile pregătindu-se pentru încercarea de captare”, a declarat compania. „Zeci de mii de ore” au fost petrecute de tehnicieni „punând în aplicare infrastructura necesară pentru a maximiza şansele noastre de succes”, a adăugat aceasta.
O MANEVRĂ RISCANTĂ
SpaceX a avertizat că „mii” de condiţii vor trebui îndeplinite pentru a putea efectua această manevră riscantă. În cazul în care acestea nu sunt îndeplinite, Super Heavy va urma o traiectorie ce o va conduce la amerizarea în Golful Mexic.
Starship, între timp, îşi va continua zborul până va ajunge în Oceanul Indian. Pentru prima dată, a reuşit să amerizeze cu succes în Oceanul Indian în timpul unui zbor de testare efectuat în urmă cu patru luni. Imaginile transmise în direct de camerele de pe nava spaţială au arătat însă un strat de plasmă portocalie la întoarcerea sa din spaţiu, din cauza frecării cu atmosfera. Fragmente s-au desprins sub presiune.
De atunci, SpaceX a declarat că a efectuat o „revizuire completă a scutului termic” al navei spaţiale, folosind plăci de „nouă generaţie”.
CONTROVERSE
SpaceX a dezvoltat Starship cu o viteză ameţitoare, lansând prototipuri fără încărcătură pentru a corecta rapid orice probleme întâlnite în situaţii reale de zbor.
În ultimele săptămâni, compania s-a plâns în mod deschis de lentoarea autorităţii americane de reglementare în domeniul aviaţiei (FAA), care este responsabilă de autorizarea zborurilor.
„Este nevoie de mai mult timp pentru a îndeplini formalităţile necesare pentru a obţine o licenţă de lansare a unei rachete decât pentru a proiecta şi construi hardware-ul în sine”, s-a plâns compania într-un comunicat de presă – rar şi lung – în septembrie.
Elon Musk, care de-a lungul anilor a avut o orientare politică tot mai spre dreapta şi îl susţine acum în mod făţiş pe Donald Trump în alegerile prezidenţiale din 5 noiembrie, i-a cerut şefului FAA să demisioneze.
SpaceX se luptă, de asemenea, cu acuzaţiile de poluare a mediului, legate în special de cantitatea mare de apă care este turnată la fiecare lansare Starship la aprinderea motoarelor, pentru a atenua undele acustice şi a limita astfel vibraţiile. Acest sistem a fost adăugat după ce primul zbor de testare, în aprilie 2023, a distrus o parte a platformei de lansare sub puterea decolării, catapultând resturi şi un nor de praf.
Mai multe asociaţii de protecţie a mediului au condamnat daunele cauzate de operaţiunile SpaceX speciilor de animale, deoarece baza spaţială este situată chiar lângă o rezervaţie protejată.