Producătorul de ciment Holcim anunță într-un comunicat de presă că va contesta amenda dată de Consiliul Concurenței, spunând că decizia este „lipsită de fundament”, după ce instituția a acuzat trei producători de ciment că s-au coordonat pentru a stabili prețurile.
„Holcim România respinge concluziile raportului de investigație și declară că a acționat și continuă să acționeze în conformitate cu normele concurențiale. Considerăm decizia ca fiind lipsită de fundament, de aceea Holcim România își va exercita dreptul la apărare în fața instanțelor de judecată și va contesta sancțiunea emisă de autoritatea română de concurență. Avem un angajament de lungă durată față de concurența loială, așa cum se reflectă în Codul de conduită în afaceri, un program extins de conformitate și integritate, care include politici, proceduri detaliate și instruire constantă privind regulile de concurență. Holcim România are toleranță zero pentru orice încălcare a normelor. Suntem hotărâți să prevenim orice formă de activitate care permite încălcări ale Codului nostru de Conduită în Afaceri, precum și ale cadrului legislativ”, a declarat Bogdan Dobre, CEO Holcim România & Market Head Moldova.
Consiliul Concurenței a anunțat joi că a amendat cu 217,9 milioane de lei (aproximativ 43,7 milioane euro) producătorii de ciment Holcim România, Romcim și Heidelberg Materials. Instituția susține că cei trei producători și-au coordonat politicile de stabilire a prețurilor.
Amenzile au fost aplicate astfel:
- HOLCIM ROMANIA S.A.: 90.900.114,26 lei (18,2 milioane euro);
- ROMCIM S.A: 66.123.571,28 lei (13,3 milioane euro);
- HEIDELBERG MATERIALS ROMÂNIA S.A.: 60.942.856,28 lei (12,2 milioane euro).
În urma investigației, autoritatea de concurență a constatat că, cel puțin în perioada 2017-2018, între cei trei producători de ciment s-a realizat un schimb de informații comerciale sensibile (informații referitoare la prețuri viitoare, discounturi, condiții de plată, termene de plată, cantități, volume etc.) prin intermediul unor clienți.
Astfel, Consiliul Concurenței transmite că fiecare dintre cei trei producători a implementat mecanisme pentru organizarea și utilizarea internă a informațiilor colectate de la clienți prin agenții zonali de vânzări. În acest fel au avut acces la informații care nu aveau caracter public (nefiind vorba despre prețuri la raft), pe care le-au centralizat, monitorizat și utilizat în stabilirea strategiilor comerciale în ceea ce privește politica de preț.
„Fiecare companie implicată a putut să prevadă, în mod rezonabil, că informațiile despre propriile condiții comerciale vor ajunge la ceilalți producători. Comportamentul a condus la reducerea concurenței, ceea ce a generat majorarea prețurilor cimentului față de țările vecine”, a declarat Bogdan Chirițoiu, președintele Consiliului Concurenței.