Ce spun tinerii din patru țări despre supermarketuri și boicot/ Boicot al supermarketurilor, anunțat azi în Bulgaria, cu motive diferite față de România

boicot-supermarketuri Sursa foto: Facebook

Boicotul supermarketurilor este un „trend” în zona țărilor balcanice, iar jurnaliștii din rețeaua proiectului european ENTR au analizat ce se întâmplă în mai multe țări și ce spun tinerii care urmăresc informațiile pe rețelele sociale despre supermarketuri și despre boicot.

Explicațiile pe scurt într-un material video, aici

Imagini: Inquam Photos 

Analize Economedia

economie razboi bani
romania germania
concedieri dreamstime
industrie forta de munca somaj industrial uzina fabrica manufactura muncitor muncitor necalificat
blindate, armata, militar
Bugetul familiei, bani
dambovita arena aci
afacere semnare contract pexels
șantier aeroport craiova
costuri, cladiri, birouri, angajati
software, calculator, IT
CV locuri de munca job
MixCollage-21-Dec-2024-07-15-PM-1798
economie 2024
grafic crestere dreamstime
tranzactii calcula fuziuni
locuinta constructii bricolaj
salariu, bani, lei
turcia, ankara, steag, flag, drapel, istanbul, alegeri
bani, lei, bancnote, cash, numerar
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
inflatie bani echilibru balanta
la veterinar
camioane UMB autostrazi
Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere

La sfârșitul lunii ianuarie, croații au încetat să mai facă cumpărături în marile supermarketuri din cauza prețurilor ridicate la alimente, potrivit informațiilor strânse de jurnaliștii ENTR din Bulgaria. „Protestele au fost susținute de partidele politice care au întreprins măsuri de înghețare a prețurilor, iar lista alimentelor cu un astfel de plafon a crescut de la 30 la 50 de produse.”

La 24 ianuarie, asociația de consumatori ECIP din Croația a organizat primul boicot împotriva prețurilor ridicate la alimente. Au urmat alte două. Oamenii au fost îndemnați să nu cumpere nimic în acea zi. Inițiativa a fost susținută de asociațiile de protecție a consumatorilor, de sindicate, de partide politice și de ministrul economiei, Ante Sušnjar.

Și apoi mai multe țări au urmat exemplul…
În Macedonia de Nord, un boicot al supermarketurilor a fost organizat recent pentru a doua oară, după ce primul boicot a dus la o scădere de aproape 50% a vânzărilor. Prim-ministrul Hristijan Mickoski a declarat că înțelege revolta cetățenilor și susține boicotul, dar se așteaptă ca producătorii, distribuitorii și comercianții cu amănuntul să ajungă la o înțelegere. Boicotul marilor supermarketuri a dus la scăderea vânzărilor cu 50%. Guvernul din Muntenegru a declarat că va decide să „înghețe prețurile” unui total de 50 de produse.

În România, boicotul a fost acaparat de extrema dreaptă. Călin Georgescu, care a candidat ca independent la alegerile anulate, a făcut apel în social media la susținători pentru a boicota supermarketurile luni, 11 februarie. ENTR/G4Media și G4Food.ro au luat pulsul cumpărătorilor din magazine. Potrivit G4Food, oamenii veniți la cumpărături erau împărțiți în două tabere:  „Pe banii noștri, cumpărăm de unde vrem!”;  ”Susținem boicotul, dar trebuie să mâncăm și noi! Aici e mai ieftin”

În Bulgaria există un boicot al supermarketurilor programat pentru joi, 13 februarie. În cazul acestei țări, protestele nu sunt politizate, bocotul fiind organizat prin intermediul rețelelor de socializare, în special Facebook, de mai multe organizații, inclusiv Mișcarea „Sistemul ne omoară”, Federația Consumatorilor din Bulgaria și Sindicatele Unite ale Pensionarilor. Grupurile au făcut apel la un boicot la nivel național la 13 februarie 2025, îndemnând bulgarii să se abțină de la cumpărături la orice magazin alimentar, supermarket sau lanț de magazine, scrie Novinite.com.

Pe conturile de social media ale proiectului ENTR a fost derulat un sondaj pentru a vedea ce cred tinerii despre acest subiect.

69% dintre respondenții din Bulgaria trimit mai mult de 20% din bugetul lor lunar pentru alimente, iar din nou 69% nu au cumpărat un produs esențial din cauza prețurilor ridicate.

În România, 77% dintre participanții la sondaj au spus că dau mai mult de 20% din bugetul lor pentru alimente, în condițiile în care 100% dintre respondenți nu au cumpărat un produs esențial din cauza prețurilor ridicate.
În Germania, 53% cheltuiesc mai mult de 20% din buget pentru cumpărături. 56% nu au cumpărat un produs esențial din cauza prețurilor
În Ungaria, 79% cheltuiesc mai mult de 20% din bugetul lor pentru alimente. 89% nu au cumpărat un produs esențial din cauza prețurilor ridicate.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

Comentarii

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.