Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA) își exprimă dezacordul față de forma propusă a Ghidului de finanțare a Programului „Rabla” 2025, lansat recent în consultare publică de Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor (MMAP).
APIA consideră că prevederile acestui ghid nu răspund corespunzător nevoilor pieței și riscă să încetinească procesul de electrificare a transportului rutier din România. Asociația solicită majorarea subvențiilor și modificarea unor condiții de acces pentru a sprijini tranziția către mobilitatea electrică și a alinia țara la tendințele europene, potrivit Agerpres.
„APIA a atras atenția, inclusiv prin comunicatul (…) din ianuarie 2025, asupra necesității unei subvenții corect calibrate pentru vehiculele electrice, astfel încât să evităm efectele negative resimțite în 2024, când reducerea drastică a sprijinului financiar a dus la prăbușirea pieței de automobile electrice cu 32,2%, România ajungând pe ultimul loc în UE în acest sector, atât la nivel procentual, cât și la nivelul numărului efectiv de vehicule electrice înmatriculate raportat la numărul populației. Mai mult decât atât, evoluția înmatriculărilor de vehicule electrice în primele două luni ale anului 2025, care indică o scădere de 31% față de aceeași perioadă din 2024, este extrem de îngrijorătoare, cu atât mai mult cu cât 2024 a fost deja un an catastrofal, marcat de prăbușirea cererii ca urmare a reducerii drastice a subvențiilor. Această tendință negativă devine și mai alarmantă în contextul în care, la nivelul Uniunii Europene, înmatriculările de vehicule electrice au crescut cu 37% doar în prima lună a anului 2025. Această discrepanță majoră subliniază faptul că România nu doar că nu ține pasul cu tendințele europene, ci riscă să devină un caz izolat de stagnare în procesul de tranziție către mobilitatea electrică”, potrivit APIA.
APIA reiterează propunerile transmise anterior Guvernului și Ministerului Mediului, iar una dintre acestea se referă la menținerea și majorarea subvenției pentru vehiculele electrice la 8.500 de euro, în 2025, și de 7.500 de euro, în 2026, urmate de o scădere treptată până în 2030.
De asemenea, APIA propune majorarea plafonului maxim al prețului de achiziție eligibil prin „Rabla” la 80.000 de euro, pentru a reflecta inflația și a permite accesul consumatorilor la vehicule electrice performante. În plus, se propune reducerea perioadei minime de deținere a unui autoturism cumpărat prin program de la 3 ani la 1 an, pentru a stimula o piață mai dinamică și a facilita accesul unui număr mai mare de consumatori la vehicule electrice, potrivit sursei citate.
„Cu toate acestea, trebuie să subliniem faptul că niciuna dintre aceste propuneri, discutate anterior cu domnul Ministru al Mediului și agreate la nivel de principiu, nu se regăsește în proiectul supus dezbaterii publice. Mai mult, Ghidul de finanțare propus pentru dezbatere publică contrazice măsurile anunțate recent de Ursula von der Leyen, președinta Comisiei Europene, care a reiterat că este responsabilitatea statelor membre să direcționeze și să sprijine consumatorii în tranziția către mobilitatea electrică. Propunerile mai sus menționate împreună cu inițiativa APIA, formulată încă de acum doi ani, privind implementarea unui program național de susținere a flotelor comerciale, denumit „Rabla Comercial”, sunt pe deplin aliniate cu măsurile anunțate recent de Ursula von der Leyen, președinta Comisiei Europene, privind necesitatea susținerii tranziției către mobilitate electrică la nivel european. Comisia Europeană a subliniat că 60% dintre noile înmatriculări de vehicule sunt reprezentate de flote comerciale, motiv pentru care statele-membre sunt încurajate să accelereze procesul de decarbonizare prin scheme de sprijin dedicate acestui segment”, se menționează în comunicat.
Totodată, oficialii organizației sunt de părere că în absența unor măsuri eficiente, bine fundamentate și a unei colaborări strânse cu Comisia Europeană, România riscă să rămână pe ultimul loc, așa cum este și în prezent, în rândul statelor europene în ceea ce privește tranziția către mobilitatea electrică, ceea ce va afecta atât consumatorii, cât și competitivitatea industriei auto locale.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
Ministerul Mediului a lansat, pe data de 5 martie, în consultare publică, Ghidul pentru „Programul pentru reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră”, cunoscut ca „Rabla”.
Economedia a scris anterior despre noul ghid Rabla aici.
Valoarea voucherului pentru achiziția unei mașini electrice rămâne aceeași ca în 2024, respectiv 5.100 euro (25.500 lei).
Piața mașinilor electrice din România a scăzut cu aproximativ 30% în anul 2024, după ce valoarea voucherului Rabla pentru achiziționarea acestora a fost redusă semnificativ, de la 10.000 de euro în 2023 la 5.000 de euro.
În acest context, APIA a solicitat majorarea voucherului pentru vehiculele electrice la 8.500 de euro, cu o reducere treptată în următorii ani, dat fiind că există implicarea unor producători mari, precum Ford și Dacia, în producția și comercializarea mașinilor electrice.
Voucherul pentru achiziționarea unui autovehicul electric hibrid rămâne la 2.600 de euro, iar ecotichetele propuse includ 7.000 de lei pentru motociclete, 10.000 de lei pentru vehicule cu propulsie termică sau hibride și 13.000 de lei pentru autovehicule plug-in hibride sau motociclete electrice.
De asemenea, pentru achiziția unui vehicul pur electric sau cu pile de combustie pe bază de hidrogen, suma acordată este de 25.500 lei.
În ciuda promisiunilor anterioare ale ministrului Mediului, proiectul de ghid nu exclude achiziția de mașini diesel. În 2024, autoturismele electrificate, inclusiv cele hibride, au ajuns la o cotă de piață de 32%, mult peste cea a motoarelor diesel.