Producătorii și importatorii de automobile condamnă decizia de suspendare a programului Rabla 2025: „Destabilizează piața auto”

Redacția iun. 18, 2025 0 comentarii 4243 vizualizări
masina veche programul Rabla Sursa foto: brasovcity.ro

Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile din România (APIA) condamnă decizia politică de a suspenda programul Rabla Auto 2025, spunând că destabilizează piața auto și încrederea publică în autorități.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

- articolul continuă mai jos -

Amintim că Administrația Fondului pentru Mediu (AFM) a anunțat miercuri că suspendă toate programelor de finanțare, inclusiv Programul Rabla Auto 2025, cu doar o zi înainte de deschiderea ultimei sesiuni, cea dedicată persoanelor fizice.

„Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile din România (APIA) condamnă această decizie politică de ultim moment, care lovește direct în industria auto și, implicit, în economia națională, într-un moment în care sunt vitale măsuri de stimulare, nu de stagnare. Înțelegem constrângerile bugetare și necesitatea ajustărilor fiscale, însă coerența și predictibilitatea politicilor publice stau la baza încrederii mediului privat și a cetățenilor în instituțiile statului și în angajamentele deja asumate pentru asigurarea calității vieții, siguranță rutieră, reducerea poluării și protecția mediului”, arată Asociația.

Analize Economedia

Piața de curierat, România, Cargus, Sameday, Fan Courier, Profit net, Cifră de afaceri, Pachet
Fermier cu legume
Linie asamblare uzina Dacia Mioveni (4)
Imagine apa piscină
Job, căutare de job, șomeri, tineri șomeri
Knauf Insulation, fabrica vata minerala sticla
George-Simion-Nicusor-Dan (1)
Steaguri Romania si UE
bani, lei, finante, bancnote, euro, 5 lei
bec iluminat, becuri
piata auto, uniunea europeana, romania
recesiune
sua dolari drapel ajutor steag flag us bani karolina-grabowska-4386425
Piata 9 restaurant
recesiune
tineri programatori foto
Corinthia
criza de ouă din SUA
2265634-800x534
retea electrica - Transelectrica
digitalizare, calculator, cod, programare
statele unite, sua, washington, china, beijing, putere, geopolitica, razboi economic comercial, sanctiuni economice
antreprenoare, femeie, business, tech
tineri joburi IUF- The International University Fair
parc nufarul
economie razboi bani
romania germania
Concedieri scaderi economie
industrie forta de munca somaj industrial uzina fabrica manufactura muncitor muncitor necalificat
blindate, armata, militar

APIA susține că suspendarea Programului Rabla Auto 2025 survine după cea mai lungă întârziere din istoria inițiativei și după o lansare etapizată care a creat deja confuzie și neîncredere în rândul solicitanților.

Industria auto afirmă că efectele negative ale acestei amânări de peste 5 luni a programului se văd deja în piață: înmatriculările de autoturisme au scăzut cu -32,4 % în mai 2025, față de aceeași lună din 2024, generând un recul de 12 % pe întreg anul, iar vehiculele electrice au înregistrat un declin de -41,2 % în primele cinci luni din 2025, față de perioada similară a anului trecut, situând România pe ultimul loc în UE la acest capitol.

„Suspendarea finanțării prin programul Rabla Auto 2025 lovește direct în pilonii industriei auto – de la lanțurile de producție și import până la rețeaua de distribuție. Este inacceptabil ca politicile de mediu și de dezvoltare economică să devină instrumente de negociere politică, generând consecințe grave atât la nivelul companiilor, dar în special al beneficiarilor persoane fizice, cea mai vulnerabilă categorie vizată de retragerea ecotichetelor. APIA solicită reluarea urgentă a finanțărilor, printr-un parteneriat real între autorități și consumatori”, declară Dan Vardie, președinte APIA.

APIA enumeră consecințele vizibile imediat, dar și pe termen lung, ale suspendării programului Rabla 2025:

  • Lipsa de predictibilitate legislativă și financiară subminează planificarea strategică a companiilor din sectorul auto (producători, importatori, dealeri, finanțatori etc.), cu un impact negativ asupra contractelor legate de programul Rabla Auto aflate deja în derulare (stocuri dimensionate în funcție de calendarul anunțat, campanii de promovare deja bugetate, resurse mobilizate pentru procesarea cererilor etc);
  • Compromiterea obiectivelor naționale și europene de mediu – reducerea emisiilor și înnoirea parcului auto sunt obiective asumate inclusiv prin PNRR și prin alte angajamente internaționale;
  • Demotivarea consumatorilor, scăderea interesului pentru mobilitate electrică și risc de abandon a tranziției către electromobilitate în țara noastră, în opoziție cu realitatea internațională.

„APIA face apel la toți factorii legislativi implicați în această decizie să restabilească cât mai curând cadrul de finanțare, pentru a evita amplificarea efectelor negative asupra competitivității pieței auto românești, asupra protejării mediului și a sustenabilității vieții cotidiene a cetățenilor României”, conchide APIA.

Comentarii

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.