În urmă cu un an, pe 19 iunie 2024, un judecător de la Tribunalul Constanța decidea intrarea în insolvență a șantierului naval Damen Mangalia. Au fost perioade în care majoritatea angajaților nu a avut nimic de lucru și luni întregi în care nu a existat nici măcar o navă la reparat.
În prezent, deși există interes real din partea mai multor investitori, inclusiv a unor nume mari din domeniu, situația este extrem de complicată.
Interes – da, rezultate – ba
De câteva luni, Damen Mangalia a intrat pe radarul mai multor companii importante din domeniu.
Vineri, 13 iunie 2025, au vizitat șantierul reprezentanții Palumbo Group din Italia. Firma are unsprezece șantiere navale în Mediterană și la Oceanul Atlantic.
De două luni, Palumbo Group e în tratative cu reprezentanții administratorului judiciar și cei ai Damen Mangalia, iar vineri a fost a patra întâlnire la care au participat.
Pe 20 aprilie 2025, Prabhat Jha, CEO al Mediterranean Shipping Company (MSC) Shipmanagement Limited, Limassol, trimitea o scrisoare către Marcel Ciolacu, la acel moment prim-ministru, Marian Neacșu, viceprim-ministru, și Ilie Bolojan, pe atunci președintele interimar al României.
O făcea în baza autorității președintelui executiv și fondatorului MSC, căpitanul Gianluigi Aponte.
„Prin prezenta scrisoare, îmi exprim interesul sincer pentru administrarea și operarea șantierului naval Mangalia. Sub rezerva sprijinului și aprobării Guvernului României pentru ca MSC să administreze și să opereze șantierul Mangalia, declarăm că MSC are intenția de a dezvolta activitatea șantierului și de a angaja personal local, contribuind la creșterea gradului de ocupare a forței de muncă din zonă. MSC este angajată să aducă în faza inițială personal de conducere și expertiză din afară, iar ulterior să dezvolte resursele umane la nivel local”, se arată în scrisoarea semnată de Prabhat Jha, document consultat de Europa Liberă.
Mediterranean Shipping Company (MSC) a fost fondată de căpitanul napoletan Gianluigi Aponte și soția sa, Rafaela Aponte Diamant, fiica unui bancher elvețian. Cei doi au intrat în afaceri în 1970 cu un singur vapor care făcea curse cargo între Europa și Africa.
În 2024, revista Forbes estima averea soților Aponte la peste 33 de miliarde de dolari, pe poziția 48 în clasamentul bogaților lumii.
În prezent, MSC este un lider în domeniul transportului maritim. Divizia sa de transport cargo operează peste 900 de nave și este cea mai mare linie de transport maritim de containere din lume.
Conglomeratul activează în peste 155 de țări și are peste 200.000 de angajați.
Surse din conducerea Ministerului Economiei au declarat pentru Europa Liberă că, pe lângă italienii de la Palumbo și MSC Group, și-au mai arătat interesul într-o măsură mai mică ori mai mare și turcii de la Desan ori coreenii de la Hyundai sau chiar Daewoo, care a deținut șantierul în perioada 1997–2017, dată după care a fost preluat de Damen.i
„Au fost cel puțin cinci companii din top 10 mondial cu care am purtat discuții, am purtat discuții inclusiv la nivel guvernamental și ulterior cu companiile, pentru că vorbim despre un proiect de anvergură și un centru important pentru Marea Neagră și pentru întreaga Europă. Adică nu vorbim doar despre un obiectiv strategic pentru România, ci pentru întreaga comunitate europeană”, a răspuns Bogdan Ivan, ministrul Economiei, la întrebarea Europei Libere câte companii și-au arătat interesul pentru preluarea Damen Mangalia.
De ce trenează atunci venirea unui investitor, chiar dacă sunt nume mari vehiculate? Un posibil răspuns l-a primit vineri, 13 iunie, Laurențiu Gobeajă, liderul Sindicatului Navalistul, la momentul în care a participat la întâlnirea cu italienii de la Palumbo Group.
„Au spus că sunt determinați să preia administrarea șantierului, dar nu înțeleg de ce nu se întâmplă acest lucru. Am întrebat și noi care ar fi situația și (reprezentanul Palumbo – n.r.) a zis că nu vor să intre în polemici, dar cel puțin unul dintre acționari se opune”, a declarat pentru Europa Liberă Laurențiu Gobeajă.
Opoziția la care se referă ar putea fi generată de faptul că situația acțiunilor – 49% – Damen, 51% – statul român prin Șantierului Naval 2 Mai, controlat de Ministerul Economiei – nu este una deloc clară.