Suspendarea lansării programului Rabla 2025 lovește lovește puternic în piață de autovehicule noi din România, deja într-o cădere puternică (-26% înmatriculări vehicule noi persoane fizice comparativ cu primele 5 luni din 2024), transmite Asociația Constructorilor de Automobile din România – ACAROM.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
De asemenea, decizia lovește în așteptările cetățenilor români de a își achiziționa un vehicul nou beneficiind de sprijinul oferit de programul Rabla, mai arată Asociația.
Nu în ultimul rând, potrivit acesteia, sunt afectate companiile care produc, vând și distribuie vehicule noi în România și care dispun de stocuri importante de vehicule în vederea acoperirii cereri potențialilor clienți, generând astfel costuri suplimentare.
„Nu avem claritate cu privire la fundamentele acestei decizii intempestive și este inacceptabilă implementarea acesteia cu doar 24 de ore înainte de startul programului pentru persoanele fizice.
Programul RABLA este eficient atât din punct de vedere al obiectivelor de mediu, prin scoaterea din circulație a RABLELOR și introducerea de vehicule noi, dar mai ales din punct de vedere economic, fiind finanțat din fonduri provenite din certificate verzi (folosite numai pentru programe de mediu).
Totodată, acest program conduce la la vânzarea de vehicule noi pentru care se încasează TVA și alte taxe în raport de 1,5 Lei beneficiu la 1 Leu cheltuit, sume ce se colectează la buget și care pot fi folosite pentru acoperirea tuturor tipurilor de finanțări și cheltuieli.
De asemenea, ne exprimăm îngrijorarea pentru clienții care deja au plătit avansuri sau au demarat contractarea de credite, sau chiar au casat vehiculele vechi în așteptarea lansării acestui program.
Sperăm și avem încredere că noul guvern va lua decizia corectă și mult așteptată atât de către companii, cât mai ales de cetățenii României și susținem demararea programului RABLA pentru persoane fizice cât mai curând posibil”, a declarat Adrian Sandu, secretar general ACAROM.
ACAROM transmsite că speră ca deciziile noului guvern să se bazeze pe consultări cu actorii implicați și să ofere predictibilitate în scopul creării, dezvoltării și sustenabilității business-urilor din România.
Conform ACAROM, România are unul dintre cele mai îmbătrânite parcuri auto (autoturisme) din UE, respectiv 15.4 ani cu 3 ani mai mult decât media UE (12,5 ani). România este pe locul 3 după Grecia (17.5) și Cehia (16,2 ani).
70% din autoturismele înmatriculate pentru prima dată în România în 2024 sunt second-hand.
Odată cu eliminarea taxei de primă înmatriculare, respectiv anul 2017, procentul autoturismelor second-hand înmatriculate a crescut cu 7%, de la 76% în 2016 la 83% în 2017, urmând apoi o stabilizare la 70% în 2024.
Peste 80% din autoturismele din România au o vârstă mai mare de 10 ani, comparativ cu 45% media UE.
În perioada 2007-2024 au fost importate ~ 5.3 milioane autoturisme second-hand .
ACAROM susține că, în cazul în care aceste tendințe se mențin, vârsta medie a parcului auto va ajunge la 17 ani până în anul 2030, existând premizele că o dată cu apropierea de anul-prag 2035 (zero emisii din transportul auto), un val mai mare de autoturisme SH să pătrundă în România.
Conform asociației, îmbătrânirea parcului auto creează dificultăți în reducerea emisiilor de CO2 și implicit în atingerea obiectivelor asumate prin intermediul Pactului Ecologic European (Green Deal) și a altor programe și direcții care vizează reducerea poluării generate în sectorul auto.
Înființată în 1996, ACAROM este asociația reprezentativă a sectorului auto din România, cu peste 170 de companii membre printre care: DACIA, FORD Otosan, Horse, Daimler, furnizori de componente auto și servicii, universități tehnice și centre de cercetare.