Platformele internaționale chinezești low-cost devin tot mai populare în rândul tinerilor și al generației Boomers atente la preț, dar cei mai mulți români preferă în continuare magazinele online locale, arată un sondaj național realizat de firma de curierat Cargus.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

- articolul continuă mai jos -

Aproape 7 din 10 tineri din generațiile Z și Millennials aleg să comande de la comercianți prezenți în România, precum eMAG sau Fashion Days. Sondajul a fost realizat pe un eșantion de peste 1.000 de persoane din mediul urban. Peste 60% dintre cumpărătorii din generația X și mai mult de jumătate dintre Boomers fac aceeași alegere. În total, 63% dintre români spun că aleg cu prioritate magazine din România, o opțiune susținută de încrederea mai mare în livrare și retur, de o comunicare mai clară, dar și de dorința de a sprijini economia locală.

Siguranța și controlul sunt tot mai importante pentru românii care cumpără online. 6 din 10 aleg curierul în funcție de cât de repede ajunge coletul. Flexibilitatea contează și ea – peste o treime vor să poată schimba adresa de livrare. Tocmai de aceea, peste 66% spun că preferă magazinele online locale pentru livrarea mai rapidă, iar 59,7% apreciază retururile mai simple. De asemenea, comunicarea clară cu vânzătorul și curierul (57,6%) și încrederea în calitatea serviciului (55,2%) sunt alte motive frecvente pentru care preferă comercianții locali. Doar 4% spun că nu contează cine livrează coletul, ceea ce arată că experiența de livrare a devenit un factor cheie în decizia de cumpărare și în fidelizarea clienților.

Analize Economedia

om robot industria automotive
studenti, universitate, academie, absolventi
Piața de curierat, România, Cargus, Sameday, Fan Courier, Profit net, Cifră de afaceri, Pachet
Fermier cu legume
Linie asamblare uzina Dacia Mioveni (4)
Imagine apa piscină
Job, căutare de job, șomeri, tineri șomeri
Knauf Insulation, fabrica vata minerala sticla
George-Simion-Nicusor-Dan (1)
Steaguri Romania si UE
bani, lei, finante, bancnote, euro, 5 lei
bec iluminat, becuri
piata auto, uniunea europeana, romania
recesiune
sua dolari drapel ajutor steag flag us bani karolina-grabowska-4386425
Piata 9 restaurant
recesiune
tineri programatori foto
Corinthia
criza de ouă din SUA
2265634-800x534
retea electrica - Transelectrica
digitalizare, calculator, cod, programare
statele unite, sua, washington, china, beijing, putere, geopolitica, razboi economic comercial, sanctiuni economice
antreprenoare, femeie, business, tech
tineri joburi IUF- The International University Fair
parc nufarul
economie razboi bani
romania germania
Concedieri scaderi economie

În ceea ce privește preferințele de cumpărare online, ele variază semnificativ în funcție de vârstă. Tinerii din generațiile Z și Millennials comandă mai des și sunt atrași în special de haine (67,6%), gadgeturi (48,7%) și produse de îngrijire personală (45,6%). La polul opus, generațiile mai mature – Gen X și Boomers – se orientează spre produse practice, precum electrocasnice (40%), articole pentru casă și grădină (39%) sau suplimente alimentare (34,8%).

„Este o diferență de mentalitate, dar și de stil de viață. Tinerii caută frecvent produse de lifestyle, sunt conectați la trenduri și folosesc des aplicațiile mobile. Boomers, în schimb, sunt pragmatici, cumpără rar, dar cu scop precis și aleg produse care le îmbunătățesc confortul sau sănătatea. Vedem și o diferență clară în frecvența achizițiilor: aproape 40% dintre tinerii din Gen Z și Millennials cumpără online de câteva ori pe lună, iar 18% comandă cel puțin o dată pe săptămână. La polul opus, aproape 40% dintre Boomeri fac cumpărături online doar de câteva ori pe an, iar 13% preferă exclusiv magazinele fizice. Comportamentele de consum digital diferă clar între generații și e important ca retailerii să le înțeleagă pentru a-și adapta oferta și serviciile”, explică Belgin Bactali, CEO Cargus.

Un alt motiv important pentru care românii aleg cumpărăturile online este confortul, arată sondajul. Peste 77% dintre respondenți spun că preferă această opțiune pentru a evita drumul până la magazin. Pe locul al doilea se află livrarea direct la ușă, menționată de 61,4% dintre respondenți, urmată de prețurile mai avantajoase decât în magazinele fizice (48,4%). Pentru tineri, contează și diversitatea produselor, dar și accesul rapid la reduceri și oferte exclusive. În schimb, cei din generațiile mai mature pun accent pe simplitatea procesului de comandă și pe comoditatea de a face totul din confortul propriei locuințe. Indiferent de vârstă, cumpărăturile online sunt văzute tot mai mult ca o soluție practică, eficientă și adaptată stilului de viață actual.

Sondajul Cargus a fost realizat în luna aprilie 2025, pe un eșantion reprezentativ la nivel național, de 1.038 de respondenți, și oferă o perspectivă relevantă asupra comportamentelor de consum și a așteptărilor legate de livrările online în România. Aproximativ 45,3% dintre respondenți sunt bărbați, majoritatea cu vârste cuprinse între 18 și 55 de ani, iar 38,7% au venituri lunare sub 5.000 de lei. Respondenții provin din toate generațiile – de la Gen Z până la Baby Boomers.