Noul model Dacia Duster a fost testat de jurnaliștii de la două publicații de specialitate din Marea Britanie, iar verdictul lor a fost unul pozitiv.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
Cu mult înainte ca Dacia Duster să apară pe scenă, Steve Norman, la acea vreme directorul global de marketing al Grupului Renault, a declarat în 2010 pentru această revistă că Dacia „produce mașini noi pentru oameni care credeau că nu și le pot permite”, amintește Autocar.
Comentariile justificate ale lui Norman au fost făcute nu cu mult timp după ce marca românească a devenit prima companie care a lansat un model de 5.000 de euro în Europa (berlina Logan, în 2004), iar lumea auto a devenit de atunci mult mai scumpă, dar esența rolului Dacia, așa cum a fost descrisă de britanic, se aplică și astăzi.
Acesta este motivul pentru care noul Duster Mk3 – un crossover cu un design bine conturat, spațios și confortabil – pornește astăzi de la aproximativ 18.000 de lire sterline și ajunge la puțin peste 26.000 de lire sterline chiar și în versiunea mai puternică și cu cea mai generoasă specificație. La exterior, oferă o valoare excepțională, la fel ca și cei doi predecesori ai săi simpatici.
Nu e de mirare, așadar, că Duster a avut un succes atât de răsunător. Dacia a vândut 2,2 milioane de exemplare într-un ritm accelerat din 2010 și produce în prezent 1.000 pe zi, mașinile pentru Marea Britanie fiind construite la uzina din Pitești, România. (Mk1 a fost fabricat doar la uzina Avtoframos din Moscova.)
În 2022, chiar dacă Mk2 se apropia de sfârșitul ciclului de viață și nu putea oferi propulsie hibridă, a devenit cel mai bine vândut SUV din Europa în rândul cumpărătorilor privați – și Dacia își propune să facă chiar mai bine cu Mk3, care a suferit o îmbunătățire semnificativă a stilului atât la interior, cât și la exterior.
Dar, în ciuda noilor finisaje elegante ale cabinei Dusterului și a adoptării sistemelor ADAS, atracția sa principală rămâne aceeași. Mașina este despre simplicitate, practicitate și robustețe cotidiană – atribute care au făcut-o aproape unică pentru scopul său, deși și puțin brută în cazul versiunilor mai vechi. Rafinamentul la rulare și o cabină fermecătoare erau piesele lipsă din puzzle-ul Duster, și, de înțeles, pentru că sub un anumit preț, pur și simplu nu poți avea totul.

În același timp, Dusterul anterior a reprezentat oarecum o descoperire în acest sens, trecând pragul de la „se simte ieftin, dar măcar este ieftin” la a fi o mașină cu adevărat bună la un preț imbatabil. A fost o mașină care părea pe punctul de a face alternativele considerabil mai scumpe și aparent mai extravagante să pară ridicole uneori.
Întrebarea acum este dacă noul Duster poate finaliza treaba, depășind în mod semnificativ Mk2. Fără a strica surpriza, răspunsul scurt este că, da, noua mașină este mai bună aproape peste tot. Este atât de bună încât a fost premiată cu titlul de Cea Mai Bună Mașină ca Valoare la Premiile Autocar 2025.
Verdictul Autocar
Dacia Duster Model testat: Rating: 9
BUN:
- Rămâne un excelent raport calitate-preț
- Are un caracter ușor și o manevrabilitate plăcută
- Mai spațios decât înainte
RĂU:
- Tehnologia interioară este puțin complicată
- Încă se simte puțin ca o mașină ieftină pe alocuri
- Opțiunea diesel a fost eliminată
La rândul lor, jurnaliștii de la Car Magazine notează că, deși nu mai este cel mai mare SUV produs de Dacia – această onoare îi revine noului Dacia Bigster – Duster rămâne un vehicul mare comparativ cu alternativele pe care le veți obține la același cost. Mai intrigante sunt adăugirile funcționale orientate spre stilul de viață care sunt acum oferite, inclusiv nu doar bare de pavilion cu poziție variabilă, ci și jaluzele opace și un cort montat pe hayon, vizând clientela mai aventuroasă pe care Dacia o curtează.
Merită să cumperi o Dacia Duster?
Întotdeauna a existat un motiv bun pentru a justifica achiziția unui Duster, dar înainte de apariția acestui model, simțeai că trebuie să îl justifici – bazat pe valoare, mai presus de orice alte considerente. Această ultimă versiune este pur și simplu un vehicul decent din toate punctele de vedere, mai bun de condus în orice circumstanță, mai plăcut la interior, mai complet echipat. Da, ar trebui să cumperi unul, este o alegere solidă.
Avantaje și Dezavantaje
Pe scurt:
- Pro: Interiorul este ingenios și bine proiectat, modelul Hibrid oferă o eficiență decentă, manevrabilitate bună în off-road și pe șosea.
- Contra: Zgomot de vânt și de la sistemul de propulsie, motor pe benzină cu livrare bruscă a puterii, cutie de viteze manuală cu schimbări sacadate, spațiu limitat în spate.
Ce este nou?
Lansată pentru prima dată în 2024, aceasta este o generație complet nouă de Duster, cu o regândire completă a exteriorului și interiorului, folosind cel mai recent limbaj de design Dacia. Aceasta înseamnă mai multe materiale reciclate, inclusiv 20% din toate materialele plastice ale mașinii provenind acum din surse reciclate. Materialele plastice exterioare dure, rezistente la zgârieturi, au un efect de culoare pătat pe care Dacia îl numește Starkle.
Pe lângă aceasta, Duster trece de la platforma B a Renault-Nissan (care a fost folosită de la modele precum Nissan Micra K12 și Renault Clio de a treia generație) la arhitectura mult mai nouă CMF-B. Pe lângă o dinamică mult mai proaspătă, aceasta aduce noi opțiuni de propulsie – inclusiv un hibrid cu autoîncărcare.
Cel mai recent Duster beneficiază, de asemenea, de sistemul YouClip al mărcii, un fel de metodă de ancorare pentru o selecție de accesorii utile care pot fi achiziționate ca extra pentru a personaliza interiorul în funcție de nevoile dumneavoastră. Exemple includ suporturi suplimentare pentru pahare și suporturi pentru telefon. În altă ordine de idei, gama de accesorii InNature a mărcii Dacia include un portbagaj de pavilion cu adevărat robust și o versiune specifică a pachetului de somn al mărcii care se potrivește în portbagajul Duster.
Experiența la Volan
Motorul TCe cu trei cilindri este la fel de zgomotos ca întotdeauna, dar se simte mai mult decât suficient pentru construcția relativ ușoară a Dusterului. Cu toate acestea, rămâne foarte brusc în livrarea puterii – ceva de la care motoarele cu trei cilindri ale altor producători auto au reușit în mare parte să evolueze până acum. Schimbarea manuală a vitezelor în șase trepte este puțin sacadată, iar distanțele dintre treptele întâi/a treia/a cincea și a doua/a patra/a șasea se simt puțin prea apropiate pentru gusturile noastre, dar am constatat că ambreiajul este ușor și lin.
Duster Hibrid, pe de altă parte, beneficiază și suferă de aceleași mari avantaje și dezavantaje ciudate pe care le au și alte mașini care folosesc același sistem de propulsie. De exemplu, jurnalistul britanic care a testat mașini spune că a condus aproximativ 120 km cu modelul Hibrid și a pornit cu un rezervor plin de combustibil. În ciuda multor drumuri de țară deluroase, virajate și a condusului la viteze mari pe autostradă, indicatorul de combustibil nu s-a mișcat deloc, iar autonomia estimată a mașinii, de aproximativ 900 km, nu s-a schimbat prea mult nici ea.
Este neted și silențios la viteze mici, sistemul având ca scop menținerea motorului oprit în oraș cât mai mult posibil. Dar, oh, se poate face simțit când motorul pornește, cu un zgomot puternic, persistent, care pare să se activeze aleatoriu – indiferent de poziția pedalei de accelerație. Este acum singura opțiune pentru a obține un Duster automat.
Dacia a făcut un efort pentru a injecta o rezistență 4×4 suplimentară în modelul 4×4, care se limitează la o variantă a sistemului de propulsie TCe. Pe lângă noile moduri de condus printr-un cadran pe consola centrală (noroi/nisip, zăpadă și off-road care blochează livrarea puterii 50/50 față/spate), modelele 4×4 sunt ușor mai înalte și beneficiază de unghiuri de atac și de degajare impresionante.
Dacia și-a dotat, de asemenea, modelele Duster de înaltă clasă cu mai multă tehnologie pentru a vă menține în siguranță atunci când navigați în medii off-road precare. Modelele de top dispun acum de o cameră frontală pentru a vedea peste crestele abrupte ale dealurilor, în timp ce un nou mod de coborâre în pantă va permite mașinii să se deplaseze lent în pantă în neutral, deși limitat la 5 km/h.
Interiorul și Tehnologia
Dusterul rămâne robuste și utilitar la interior, dar de această dată este și destul de stilizat. Încă se simte construit la un preț anume, dar în moduri mai puțin evidente, ceea ce face experiența interioară mult mai ușor de acceptat. În față, compartimente de toate formele și dimensiunile sunt împrăștiate peste tot – există chiar și un suport pentru pixuri în consola centrală – și toate, cu excepția modelului de bază, beneficiază de un panou de instrumente digital. Acesta este foarte clar și ușor de citit, cu câteva detalii și grafice minore pe care le puteți ajusta după bunul plac.

Portbagajul este mai mare decât înainte, dar variază și el la fiecare model. Cel al Hibridului este cel mai mic, cu 430 de litri până la planșeul portbagajului – abia mai mult decât cei 422 de litri ai unui Nissan Juke; bi-fuel-ul înghite 453 de litri, în ciuda faptului că are două rezervoare de combustibil, 4×4-ul depășește acest lucru cu 456 de litri (la fel ca un Ford Puma), în timp ce TCe FWD le depășește pe toate cu 517 litri.
Verdict: Dacia Duster
La fel ca generațiile anterioare, noul Duster este o mașină în care simți că ai investit banii cu înțelepciune, cu bonusul suplimentar că acum vine la pachet cu un design care are prezență. Interiorul este îngrijit, sistemele de propulsie sunt moderne și eficiente, se manevrează cu agilitate pe șosea și se dovedește impresionant de bună în teren accidentat. Portbagajul este mai mare decât înainte, iar tehnologia de bază pe care o oferă este utilă și discretă.
Niciunul dintre motoare nu este perfect. Puterea motorului pe benzină TCe și cutia de viteze manuală sunt neuniforme, în timp ce zgomotul motorului hibrid poate fi deranjant și imprevizibil. Zgomotul produs de vânt nu este nici el grozav, iar pentru un SUV familial, spațiul din spate nu este nimic special.
Dar Dusterul face totuși atât de multe lucruri bine și reușește să fie și fermecător. Duster-ele mai vechi au fost dezirabile pentru că au oferit un raport calitate-preț excelent. Dar acesta este dezirabile pur și simplu, conchide Car Magazine.