Royal FrieslandCampina N.V. anunță că a ajuns la un acord privind vânzarea către Bonafarm Group a operațiunilor sale din România, incluzând brandul Napolact și facilitățile de producție din Cluj-Napoca și Târgu Mureș. Noul proprietar, Bonafarm, este un grup maghiar controlat de miliardarul Sándor Csányi, om de afaceri și bancher.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
Acordul privește participația Royal FrieslandCampina în entitatea românească ce deține brandul Napolact, operează două unități de producție moderne în Cluj-Napoca și Târgu Mureș și are aproximativ 400 de angajați. Tranzacția este supusă aprobărilor uzuale de reglementare, inclusiv avizului Consiliului Concurenței din România, și se estimează că va fi finalizată până la sfârșitul lunii decembrie 2025.
“Decizia vine în urma unei analize strategice a activităților FrieslandCampina în România și este aliniată cu strategia Diviziei Europene RFC de a se concentra pe piețele sale principale, pe segmente de creștere cu valoare adăugată, pe sinergii la nivelul companiei și pe piețele în care laptele provenit de la fermierii membri Royal FrieslandCampina poate fi valorificat în mod optim”, transmite compania.
Deși compania din România deține o poziție de lider pe piața locală a lactatelor, activitățile sale oferă sinergii limitate cu portofoliul din Europa și nu folosește lapte de la fermele membre Royal FrieslandCampina, a mai transmis grupul.
„FrieslandCampina România are o istorie bogată și o poziție puternică pe piața locală, brandul Napolact fiind unul dintre cele mai apreciate din România. Compania este bine condusă de manageri experimentați, susținuți de o echipă de oameni excepționali. Astfel, decizia de a renunța la aceste operațiuni nu a fost luată cu ușurință. Acest pas ne permite să aliniem mai bine portofoliul european cu strategia noastră de a maximiza valoarea laptelui produs de membrii Royal FrieslandCampina, permițându-ne să ne concentrăm resursele mai eficient. În același timp, tranzacția oferă noi oportunități de creștere pentru afacerea din România și pentru brandul Napolact sub conducerea unui partener cu o prezență regională mai puternică”, a declarat Dustin Woodward, Președintele Royal FrieslandCampina Europa.
„FrieslandCampina România este o companie cu o istorie îndelungată. Suntem convinși de calitatea ridicată a producției, managementul profesionist și de oamenii competenți. Deoarece procesarea lactatelor este una dintre ariile de business strategice ale Bonafarm Group, vedem o oportunitate excelentă de a continua împreună dezvoltarea companiei și a brandului Napolact — valorificând expertiza locală, dezvoltând în continuare facilitățile de producție și continuând colaborarea cu echipa existentă. Sub rezerva obținerii aprobărilor necesare din partea autorităților de reglementare, intenționăm să investim în creșterea capacității facilităților, să păstrăm relațiile solide și de cooperare cu partenerii comerciali și furnizorii și să contribuim la dezvoltarea industriei lactatelor din România”, a declarat Attila Csányi, CEO al Bonafarm Group.
FrieslandCampina este prezentă pe piaţa românească cu mărcile Napolact, Campina şi Dots şi oferă o gamă largă de produse: lapte de consum, iaurt, brânză, unt şi gustări pe bază de lapte. De departe, Napolact este cel mai puternic brand din portofoliul grupului în România. În prezent, Napolact este unul dintre cele mai vândute branduri de lactate, care are în portofoliu lapte, iaurturi, brânzeturi, unt, dar şi alte produse.
FrieslandCampina este una dintre cele mai mari cooperative din domeniul lactatelor din lume. În total, cooperativa are peste 9.400 de ferme membre şI 14.600 de femieri în Olanda, Belgia şI Germania.
Conform datelor Ministerului de Finanțe, consultate de Economedia, Friesland Campina a încheiat anul 2024 cu afaceri mai mari decât în 2023, însă pierderile s-au adâncit, iar numărul de angajați a scăzut. Mai precis, în 2024 compania a înregistrat afaceri de 588,819 milioane de lei (în creștere de la 564,62 milioane anul anterior) și avea o pierdere de 29,4 milioane de lei (de la 235.881 lei în 2023). Compania avea 422 de angajați, în scădere de la 491 în anul anterior.
Cine e Bonafarm Group?
Grupul Bonafarm include o varietate de societăți axate pe agricultură și producția alimentară, care operează atât în producția primară, cât și în procesare. Domeniile cheie includ producția de culturi și semințe, creșterea animalelor (porcine, păsări de curte și bovine de lapte) și fabricarea de carne, lapte și produse vinicole.
Grupul Bonafarm este controlat de Sándor Csányi, om de afaceri și bancher, prin intermediul societății holding Bonitás 2002 Zrt.
Sándor Csányi, una dintre cele mai influente figuri din bankingul central-european, considerat cel mai important bancher din Ungaria, s-a retras recent din funcția de CEO al OTP Bank. După 33 de ani în această poziție, Csányi va continua să conducă banca în calitate de președinte al Consiliului de Administrație, păstrând rolul strategic în evoluția grupului.
Miliardarul Sandor Csanyi e considerat un apropiat al premierului maghiar Viktor Orban și nu e ferit de controverse. În urmă cu doi ani, Csányi, șef al Federației Maghiare de Fotbal, a generat o controversă politică majoră după ce a cerut UEFA să permită utilizarea steagului Ungariei Mari la meciurile de fotbal. Federația maghiară a comunicat un presupus accept al UEFA, dar organizația europeană a comunicat oficial că nu acceptă cererea. Omul-cheie în scandalul care agita spectrul revizionismului istoric era Sandor Csanyi.