Autoritatea pentru Reformă Feroviară, vizită la fabrica Alstom din Germania unde sunt în producție încă cinci rame Coradia Stream / Au fost trimise în România 5 dintre cele 37 de trenuri din contract
Sursa foto: Facebook/ ARF - Autoritatea pentru Reformă Feroviară
Autoritatea pentru Reformă Feroviară anunță că a efectuat o vizită tehnică efectuată la fabrica Alstom din Bautzen, Germania, între 12 și 14 august 2025.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
Cu implicarea a doi reprezentanți ARF, această vizită s-a concentrat pe finalizarea „Testelor de Acceptare în Fabrică” (FAT) pentru rama electrică interregională Coradia Stream, unitatea TS05, parte a contractului de furnizare a 37 de rame electrice interregionale. Testele FAT sunt esențiale înainte ca aceste rame să fie livrate și puse în exploatare pentru călători, confirmând calitatea și conformitatea produsului.
De asemenea, delegația a inspectat capacitățile de producție și a discutat cu reprezentanții Alstom și cei ai supervizorului contractului EGIS despre stadiul proiectului. La finalul vizitei, pe 13 august, documentul oficial ce certifică finalizarea cu succes a testelor pentru rama TS05 a fost semnat de toți cei implicați.
Sursa foto: Facebook/ ARF – Autoritatea pentru Reformă Feroviară
Pe lângă TS05, în fabrica din Bautzen sunt în diferite faze de asamblare și alte cinci unități din acest lot. Ramele urmează să fie preluate și exploatate de SNTFC „CFR Călători – S.A.” pe mai multe rute interregionale:
1. București – Constanța;
2. București – Craiova;
3. București- Ploiești – Brașov – Sighișoara – Alba Iulia – Deva – Arad – Timișoara;
Sursa foto: Facebook/ ARF – Autoritatea pentru Reformă Feroviară
Acest proiect este finanțat în două etape, prima prin Programul Operațional Infrastructură Mare 2014-2020, iar a doua prin Programul Transport 2021-2027, cu o valoare totală de aproape 1,71 miliarde lei.
Sursa foto: Facebook/ ARF – Autoritatea pentru Reformă Feroviară
Livrări întârziate față de contract
Livrările sunt, însă, în întârziere, iar partea română vrea să perceapă penalități de la Alstom. Asociația Pro Infrastructură (API) atenționa duminică seara că în cazul contractului Alstom pentru livrarea a 37 de trenuri în România există riscul rezilierii acestui contract de către partea franceză din cauza penalităților mari de întârziere pe care le impune partea română. În acestea condiții, arată API într-o postare pe Facebook, România ar putea să rămână cu patru trenuri Coradia Stream fără mentenanță, iar alți producători vor ocoli România la licitațiile pentru cumpărarea de noi trenuri.
“Întârzierea acumulată în livrarea ramelor este de 439 de zile la data de 28.03.2025 conform dispoziției supervizorului. Adică o corecție de vreo 266 milioane de lei, aproximativ 11% din valoarea contractului. După 5 ani în care ARF s-a pus pe picioare din starea anterioară de dezastru, a decis acum să arate că e mare. Doar că prin forță, nu folosind creierul sau urmărind interesul cetățenilor.”, scrie Asociația.
Licitația a fost lansată în aprilie 2020, amintește API, însă semnarea contractului s-a făcut abia la final de martie 2022 după numeroase contestații și bătălii în instanță.
“În maxim 20 de luni ar fi trebuit să avem prima ramă în circulație, iar până la sfârșit de 2024 trebuiau să vină toate cele 20 de unități. Celelalte 17 fac parte dintr-un contract subsecvent. Merită Alstom penalități? În opinia noastră da, fiind justificate de întârzieri. Doar că noi estimăm doar pentru aproximativ 3 luni.Unde s-au pierdut celelalte zile? Avem un caiet de sarcini modificat pe parcursul licitației ca să permită și trenuri neomologate, noi. Nu vorbim de un produs standard, “de pe raft”. Însă nu a fost ajustat și calendarul de livrări ca să includă și perioada de probe care nu este una fixă, bătută în cuie. Au existat și alte motive obiective, de forță majoră, precum pandemia sau războiul din Ucraina care au afectat semnificativ fluxurile de aprovizionare. Poți sta după o componentă și un an, chiar și astăzi, precum ziceam în comunicatul de-acum câteva zile despre locomotivele modernizate la SCRL Brașov.”, mai notează API.
Termenul de livrare a fost extins până în ianuarie 2026 prin actul adițional nr. 3 din 30 septembrie 2024. S-a anexat un nou grafic de livrări. Doar că toate penalitățile se aplică mai departe, subliniază API.
“Riscurile? Pe bună dreptate, Alstom amenință cu rezilierea. Nefiind o organizație de caritate, rupe contractul dacă penalitățile depășesc costul rezilierii. Consecința: rămânem cu 4 trenuri fără mentenanță să ne spălăm pe cap cu ele, iar ministrul triumfător ne va spune că am înfrânt străinii. Mai grav, mulți producători vor sta departe de viitoarele licitații, fără garanții financiare solide. Soluția? Dialogul și negocierea. Sunt motive obiective și cuantificabile pe baza cărora se poate aplica o corecție financiară suportabilă, justificată. Se poate ajunge la un compromis cu aplicarea ultimului calendar propus fix în perioada când primul tren era aproape omologat. Asta înseamnă un stat puternic: urechi de auzit și creier de gândit, nu doar pumn în gură.”, conchide Asociația Pro Infrastructură.
Al cincilea tren ajunge marți la București
Al cincilea tren Alstom Coradia Stream pentru Autoritatea pentru Reformă Feroviară va ajunge marți, 19 august, la București, scrie Club feroviar. Garnitura ar urma să ajungă în București marți dimineață la ora 5:30, după o călătorie pe Valea Jiului, apoi pe la Craiova, pe Magistrala 100. Având în vedere lucrările feroviare aflate în curs pe traseu, este posibil să se înregistreze întârziere, mai notează publicația citată.