Miliardarul Marc Benioff, CEO al companiei Salesforce, a declarat că firma sa, evaluată la 248 de miliarde de dolari, a disponibilizat aproximativ 4.000 de angajați din serviciul de relații cu clienții odată cu introducerea agenților de inteligență artificială, scrie Fortune.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
La fel ca Microsoft și Klarna, magnatul din Silicon Valley a dezvăluit că „are nevoie de mai puțini angajați” acum că tehnologia poate gestiona peste un milion de conversații cu consumatorii și a redus costurile de asistență cu 17% de la începutul anului 2025. Este o schimbare de ton față de comentariile anterioare ale lui Benioff, care susținea că AI nu va duce la dispariția locurilor de muncă pentru așa numiții angajați cu guler alb (white-collar workers), adică lucrătorii din birouri.
Dar, în realitate, tehnologia reduce numărul de angajați din marile companii, inclusiv Salesforce, care a eliminat 4.000 de posturi din departamentul de asistență pentru clienți, înlocuindu-le cu agenți AI.
„Am reușit să reechilibrez numărul de angajați din departamentul de asistență”, a dezvăluit recent Marc Benioff, CEO al companiei de software în valoare de 248 de miliarde de dolari, în podcastul The Logan Bartlett Show. „Am redus numărul de angajați de la 9.000 la aproximativ 5.000, deoarece am nevoie de mai puțini angajați.
„Dacă am fi purtat această conversație acum un an și ați fi sunat la Salesforce, ar fi existat 9.000 de persoane cu care ați fi interacționat la nivel global pe serviciul nostru cloud, iar acestea ar fi gestionat, creat, citit, actualizat și șters date”, a adăugat el. Astăzi, aceleași interacțiuni au loc, dar „50% sunt cu agenți, 50% sunt cu oameni”.
Și el nu vede forța de muncă hibridă AI-umană ca pe un viitor ireal. „Nu cred că este deloc distopic”, a adăugat el. „Aceasta este realitatea, cel puțin pentru mine.
„La începutul acestui an, am lansat help.agentforce.com. Datorită avantajelor și eficienței Agentforce, am observat o scădere a numărului de cazuri de asistență pe care le gestionăm și nu mai este nevoie să completăm în mod activ posturile de ingineri de asistență”, a declarat un purtător de cuvânt al Salesforce pentru Fortune. „Am redistribuit cu succes sute de angajați în alte domenii, cum ar fi serviciile profesionale, vânzările și succesul clienților.”
O schimbare de ton față de acum câteva luni
Gigantul tehnologic a manifestat interes pentru automatizarea serviciilor de asistență pentru clienți de câteva luni, declarând anterior pentru revista Fortune că agenții AI au finalizat peste un milion de conversații cu clienții în ultimele șase-nouă luni. Dar, la momentul respectiv, el a afirmat că nu se ia în considerare concedierea în masă a angajaților.
„Mă uit în jur, vorbesc cu directorii executivi și îi întreb: ce AI folosesc pentru aceste concedieri masive? Cred că AI-ul completează oamenii, dar nu știu dacă îi înlocuiește neapărat”, a dezvăluit Benioff. „Motivul este că o mare parte din acest lucru se bazează încă pe modele de cuvinte. Poate că există un model AI viitor care va fi mai precis, dar nu suntem încă acolo. Este vorba despre colaborarea dintre oameni și AI.”
Și, deși departamentul de servicii pentru clienți suferă reduceri masive, el rămâne convins că este o perioadă „interesantă” pentru companie în ansamblu și că oamenii vor rămâne în centrul funcției.
„Există acum și un supervizor omnicanal care îi ajută pe agenți și pe oameni să lucreze împreună”, a spus Benioff în podcast. „Și acesta este cel mai interesant lucru care s-a întâmplat în ultimele nouă luni pentru Salesforce.”
În plus, eliminarea rolurilor de asistență de către Salesforce nu ar trebui să fie o surpriză. CEO-ul companiei de tehnologie a declarat că agenții efectuează deja 30% până la 50% din munca din cadrul companiei și că două roluri în special aveau potențialul de a fi automatizate de agenții AI: asistența și vânzările. Prin înlocuirea oamenilor cu tehnologia avansată, Benioff a declarat că Salesforce și-a redus costurile de asistență cu 17% până în prezent.
Dar ar putea fi luată în considerare o automatizare suplimentară, dincolo de vânzări și asistență, deoarece șeful Salesforce a dezvăluit că analizează „fiecare funcție în parte” pentru a vedea cum poate deveni o afacere bazată pe agenți.
Alte companii reduc personalul în favoarea lucrătorilor AI
Directorii executivi au negat odată faptul că adoptarea rapidă a IA va reduce personalul din organizații, dar acum liderii își împărtășesc deschis planurile de a înlocui oamenii cu roboți. Peste 64.000 de persoane au fost concediate în sectorul tehnologic în acest an, pe măsură ce giganții industriei conduc automatizarea locurilor de muncă.
La începutul lunii iulie, Microsoft a anunțat că va reduce aproximativ 9.000 de posturi, cea mai mare rundă de concedieri din 2023. Acest plan aduce numărul total de concedieri ale companiei de 3,74 trilioane de dolari în acest an la 15.000 de locuri de muncă, în ciuda faptului că compania se descurcă bine din punct de vedere financiar; Microsoft a înregistrat o creștere de 18% a venitului net în ultimul trimestru, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut. Cu toate acestea, nu toți angajații vor rămâne la locul de muncă după ce au adus acasă banii: se așteaptă ca ultima rundă de concedieri să afecteze posturile din vânzări și cele care implică contactul direct cu clienții, alături de divizia de jocuri Xbox.
Meta s-a alăturat tendinței de automatizare, concediind 3.600 de angajați în februarie, iar CEO-ul Mark Zuckerberg a declarat chiar că IA ar putea deveni „un fel de inginer de nivel mediu” în cursul acestui an, cu abilitatea de a scrie coduri. Nici Google nu s-a ferit să reducă sute de posturi în sectoarele Android, Pixel și Chrome. În argumentarea concedierilor în masă, ambii giganți din Silicon Valley au invocat necesitatea de a eficientiza operațiunile umane și de a investi mai mult în IA.
Benioff nu este nici pe departe primul lider care a redus în mod specific locurile de muncă din serviciul clienți; agenții IA ai companiei fintech Klarna fac munca a 700 de angajați din serviciul clienți. Printre profesiile cele mai afectate de IA generativă, reprezentanții de vânzări ocupă locul patru, iar agenții de servicii clienți locul șase.
„Avem atât de multe piste încât nu le putem urmări pe toate. Vânzătorii aleg practic ce piste vor să sune înapoi. Mii de piste, zeci de mii de piste, sute de mii de piste nu au fost niciodată sunate înapoi”, a declarat Benioff pentru Fortune la începutul acestui an. „Dar în lumea agenților, nu există nicio scuză pentru asta. Fiecare pistă poate fi urmărită.”