Piața românească de factoring a crescut cu 13% și a ajuns la un volum al creanțelor cesionate de peste 4,9 miliarde de euro, în prima jumătate din anul 2025, arată datele analizate de Asociația Română de Factoring (ARF).
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
- Factoringul este un serviciu de finanțare prin care o companie (aderentul) își vinde facturile neîncasate de la clienții săi (debitori) unei instituții financiare (factorului) în schimbul unei plăți imediate, permițându-i să își îmbunătățească lichiditatea și să își gestioneze eficient fluxul de numerar.

„Ca sector, ne aflăm sub un spectru general de creștere, pentru că, de la an la an, încrederea companiilor în factoring se consolidează, beneficiile fiind evidente atât pentru afacerile care furnizează bunuri și servicii, cât și pentru beneficiarii acestora. Vă puteți imagina că în urmă cu 15 ani toată piața de factoring se situa la aproximativ 1.8 miliarde de euro anual, iar în 2025, doar în primul semestru ne situăm la un nivel de aproape 5 miliarde de euro? Ne aflăm într-una dintre cele mai spectaculoase evoluții din industria financiară din ultimii ani, în ceea ce privește soluțiile de finanțare pentru companii”, declară Bogdan Roșu, președintele ARF.
Aproximativ 40% din volumele de factoring intern sunt realizate în cadrul unor programe de factoring revers. Ca model de finanțare, acesta este propus furnizorilor de bunuri și servicii direct de către beneficiarul acestora, în calitatea sa de debitor cedat.
„În primele șase luni ale anului 2025, aceste programe dedicate susținerii furnizorilor marilor lanțuri de magazine au generat volume de factoring de 1,7 miliarde de euro, menținând trendul de creștere de la an la an (+7.5% YOY). Ne bazăm și în a doua jumătate a anului pe o evoluție pozitivă a acestui produs care, de peste 10 ani, are un rol esențial în modelarea și dezvoltarea pieței”, explică Bogdan Roșu.
În ceea ce privește companiile care accesează factoringul intern, cele mai multe sunt din domeniul FMCG (15%), cu o valoare a finanțărilor de peste 670 milioane de euro, în creștere cu 5,5% față aceeași perioadă a anului trecut. Pe locul al doilea se situează, la fel ca anul trecut, companiile din zona Autovehicule, Utilaje, Echipamente, cu 581 milioane de euro, în creștere cu 12,5%. Pe locul al treilea se regăsesc companiile din domeniul Silvicultură, Prelucrare Lemn, Construcții, cu 470 milioane de euro, cu 17% creștere față de anul trecut.
În rândul companiilor care au accesat finanțări prin factoring intern și de export în prima jumătate a lui 2025, cele mai mari volume au fost derulate de companiile mari, cu cifra de afaceri de peste 50 de milioane de euro (46%), în timp ce companiile medii, cu cifra de afaceri cuprinsă între 5 și 50 de milioane de euro, au avut o pondere de 36%. Companiile cu un nivel al afacerilor sub 5 milioane de euro au ajuns 18% din volumul creanțelor cesionate în factoring.
Din totalul creanțelor cesionate în structuri de factoring intern si de export, contribuția cea mai mare (57%) este a companiilor din zona București-Ilfov (~ 2,4 miliarde euro), urmată de zona Sud – Muntenia cu 679 de milioane de euro, cu o creștere spectaculoasă, de 48% față de anul trecut. Companiile din zona Nord-Vest au gestionat creanțe în valoare de 438 miloane euro. Companiile din zona de Nord-Est au cesionat, prin factoring, creanțe de aproape 114 milioane euro, la același nivel ca anul trecut, în condițiile în care în 2023 valoarea se ridica la 10 milioane de euro.
„Prima jumătate a anului 2025, a adus un mediu economic imprevizibil, marcat de incertitudini fiscale, costul ridicat al finanțării (rata-cheie BNR este menținută la 6,5%) și apetit redus pentru proiecte noi. Companiile își temperează planurile de extindere și tratează prudent deschiderea sau majorarea facilităților bancare. Pe acest fundal, dependența de creditul comercial rămâne ridicată și confirmată de BNR: datoriile comerciale sunt forma predominantă de finanțare pe termen scurt, iar ciclul de conversie a numerarului s-a prelungit (durata de plată a furnizorilor ~84 zile; recuperarea creanțelor ~82 zile), ceea ce sporește presiunea pe lichiditate și relevanța soluțiilor de factoring.
Pentru semestrul al doilea, anticipăm un context extern mai dificil pentru exportatori, pe fondul tensiunilor comerciale și al protecționismului în creștere la nivel global, cu potențial de frânare a comenzilor externe. Germania rămâne principalul partener comercial al României și barometrul cererii pentru multe lanțuri industriale locale. O răcire a comenzilor pe această piață se vede rapid în fluxurile de facturi și în nevoia de capital de lucru. În linie cu raportările membrilor ARF, operațiunile de factoring de export au resimțit deja presiune în S1 (scădere de ~13% YoY), iar menținerea volatilității comerțului internațional ar putea continua să apese pe marjele exportatorilor în S2.
În acest peisaj, factoringul rămâne cel mai la îndemână instrument combinat de lichiditate și protecție la risc: accelerează încasările, externalizează managementul creanțelor și permite acoperirea riscului de neplată al debitorilor, exact acolo unde companiile își finanțează zi de zi activitatea — în creditul comercial. ARF se așteaptă, așadar, la o creștere a cererii pentru produse de factoring în a doua jumătate a anului, în special pe soluții cu componentă de acoperire a riscului”, explică Bogdan Roșu.