Criticile șoferilor cu privire la orbirea provocată de farurile mașinilor care circulă din sens opus au determinat guvernul de la Londra să analizeze mai atent designul mașinilor și al farurilor de pe șoselele din Marea Britanie, scrie BBC.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
Șoferii spun că farurile LED, care sunt din ce în ce mai comune la vehiculele noi, le cauzează probleme și îngreunează conducerea pe timp de noapte
Cercetările privind această problemă, efectuate în numele Departamentului Transporturilor (DfT), nu au fost încă publicate, dar BBC a aflat că guvernul intenționează să lanseze o nouă evaluare a cauzelor și a soluțiilor.
Noile măsuri vor fi incluse în viitoarea Strategie de siguranță rutieră a guvernului, reflectând ceea ce devine o problemă din ce în ce mai gravă pentru utilizatorii drumurilor.
Raza farurilor LED este mai albă, mai concentrată și mai puternică decât lumina mai difuză a lămpilor cu halogen montate pe mașinile mai vechi. Conducerea seara devine o problemă și mai mare pe măsură ce se apropie serile de iarnă și mai ales după schimbarea orei, ceea ce înseamnă că mai multe persoane conduc pe întuneric.
Problema este mai gravă pentru persoanele în vârstă, ale căror ochi au nevoie de aproximativ nouă secunde pentru a-și reveni după orbire, comparativ cu o secundă în cazul unui adolescent de 16 ani, potrivit consultantului în siguranță rutieră Rob Heard.
„În cazuri grave, s-ar putea să fie necesar să ne oprim până când vederea ne revine”, a spus el.
Un sondaj realizat de organizația automobilistică RAC a arătat că mai mult de o treime dintre șoferi sunt nervoși când se urcă la volan pe măsură ce se întunecă. Trei sferturi dintre respondenți au spus că șofatul devine mai dificil din cauza luminilor mai puternice.
Rod Dennis, responsabilul principal de politici al RAC, a spus că până acum s-au făcut puține progrese în combaterea strălucirii, regulamentele privind farurile datând din 1989.
Un purtător de cuvânt al Dft a spus: „Știm că lumina orbitoare a farurilor este frustrantă pentru mulți șoferi, mai ales pe măsură ce serile devin mai întunecate.”
Ce trebuie să faceți în fața farurilor mai puternice:
Asigurați-vă că parbrizul este curat.
Purtați ochelari și mențineți-i curați.
Evitați să priviți drept înainte, concentrați-vă în schimb pe marginea drumului.
Nu purtați ochelari de soare pentru conducerea pe timp de noapte, deoarece aceștia reduc lumina generală și nu reduc lumina orbitoare.
Sursa: Colegiul Optometriștilor din Marea Britanie
Noi cercetări
Rezultatele cercetării comandate de guvern în iarna trecută cu privire la „cauzele și impactul strălucirii” sunt așteptate în următoarele săptămâni, a declarat DfT.
Acestea vor sta la baza viitoarei Strategii de siguranță rutieră, care se așteaptă să înăsprească regulile privind conducerea sub influența alcoolului și testele de vedere pentru șoferii în vârstă.
BBC mai spune că guvernul britanic comandă noi cercetări privind rolul designului vehiculelor în producerea de strălucire și posibile soluții, care vor fi incluse în discuțiile internaționale pe această temă.
O sursă deja bine cunoscută de lumini puternice pe șosele este modernizarea vehiculelor de către șoferi, care înlocuiesc vechile becuri cu halogen cu LED-uri.
Carcasa becurilor cu halogen nu este compatibilă cu becurile LED, iar o mașină modernizată nu va trece verificarea anuală.
Ca parte a noii abordări a guvernului, Agenția pentru Standarde privind Șoferii și Vehiculele a „intensificat supravegherea” pentru a opri vânzarea becurilor ilegale pentru faruri, a declarat DfT.
Mașinile vândute cu lumini LED pot îmbunătăți siguranța rutieră, ajutând șoferii să vadă mai bine, a declarat pentru BBC Thomas Broberg, consilier senior pentru siguranță la Volvo.
Cu toate acestea, evitarea orbirii este „la fel de importantă”, a spus el.
„Aș spune că orientarea necorespunzătoare a farurilor și forma drumului sunt factorii principali care determină orbirea”, a spus el.
În cazul vehiculelor mai mari, cum ar fi SUV-urile, unde luminile sunt mai sus de sol, fasciculul trebuie să fie orientat mai puternic în jos, pentru a proteja șoferii care vin din sens opus. Dar unghiul poate fi afectat de numărul de pasageri pe care îl transportă.
Unele mașini noi cu „funcții adaptive” reglează automat farurile dacă se produce o schimbare a încărcăturii, dar mașinile care nu dispun de această funcție vor necesita reglarea manuală, a spus Thomas Broberg.
Unele mașini noi dispun și de funcția de reglare automată a farurilor, care reduce intensitatea luminii atunci când este detectat un vehicul care circulă din sens opus.
Cu toate acestea, Daniel Harriman-McCartney, consilier clinic la Colegiul Optometriștilor, a afirmat că funcțiile de reglare automată a intensității luminoase pot fi „lente în acționare”.
Trei sferturi dintre șoferii chestionați de RAC au declarat că luminile puternice îngreunează conducerea pe timp de noapte.
Farurile orbitoare sunt citate ca factor în aproximativ 250 de accidente pe an, dar nu există dovezi că luminile mai puternice provoacă mai multe coliziuni decât înainte, recunoaște RAC.
În schimb, șoferii îngrijorați ar putea pur și simplu „elimina riscul de pe șosea” prin faptul că nu conduc noaptea, ceea ce are un impact social important, a avertizat Rod Dennis de la RAC.
El ar dori să vadă măsuri care „asigură un echilibru”.
„Nu vrem să revenim la faruri mai slabe. Este vorba despre ceea ce este suficient de luminos.”

Sursa foto: dreamstime.com